Thune feirer 160-års jubileum
I 160 år har Thune vært en av hovedstadens ledende gullsmeder med rike tradisjoner for ny design og god kvalitet. I deres forretninger finner du et bredt utvalg smykker, klokker og diamanter fra de siste trendene til det klassiske og tidløse. Her er det med andre ord noe for alle livets små og store anledninger!
Med feiringen av 160-års jubileet kan Thune se tilbake på en lang og tradisjonsrik historie fra den spede starten i et gullsmedverksted i Kirkegaten på 1800-tallet frem til dagens topp moderne butikker. Thune legger stor vekt på sin lange historie og tradisjoner, men bestreber seg samtidig på å følge med på trender og tendenser i tiden.
Det hele startet i 1857 da Nilius Martinius Thune kjøpte virksomheten til gullsmed Brinck i Kirkegaten i Oslo. I denne gaten hadde det vært gullsmedverksteder siden 1600-tallet. Siden starten har Thune vært en ledende gullsmed i Oslo med design, produksjon og salg av flotte smykker, pokaler og pyntegjenstander. I 1861 flyttet Nilius Martinius Thune både forretningen og verkstedet til Øvre Slottsgate og ble dermed en del av det sagnomsuste gullsmedmiljøet i området rundt Egertorget i Karl Johans gate. Selv om lokalene gjennomgikk flere endringer og oppussinger gjennom årene så holdt Thune til her helt frem til 2015. Da åpnet de sin nye og moderne flaggskipbutikk i Stortingsgaten 6.
16 flotte butikker
I årene etter at Nilius Martinius Thune overtok verkstedet ble sølv et statusmateriale fremfor noe. Både mengden og størrelsen på sølvgjenstandene ble viktigere enn noen sinne. Og aller helst skulle overdådige middagsbord formerlig bugne av sølvgjenstander. Det var med andre ord en gunstig tid for en nyetablert gullsmed. Og Thune var på mange måter en tradisjonell gullsmed med fokus på sølvgjenstander og bestikk, og ikke minst pokaler. Dette fokuset holdt seg også etter hvert som nye generasjoner tok over familiebedriften. På 80-tallet ble det vanskeligere tider i gullsmedbransjen og familien valgte til slutt å selge bedriften. Dagens styreformann Erling Bjerke overtok i 1988 og selv om både logo, profil og historien fremdeles er den samme så ble dette starten på en ny tid for Thune.
– I 1988 hadde vi kun butikken på Egertorget, mens vi i dag er en kjede med 16 flotte fysiske butikker, i tillegg til nettbutikk. Butikkene ligger i Oslo og området rundt, samt Bergen og Trondheim. I år har vi dessuten flyttet og utvidet butikken på Oslo Lufthavn Gardermoen og den har blitt utrolig fin, forteller Bjerke.
Egen design og anerkjente klokkemerker
I dag har Thune fokus på egen design og utvikling av smykker. Dermed kan de friste med en rekke vakre kolleksjoner du ikke finner i andre butikker. De har også et bredt utvalg kjente merkevarer innen både smykker og klokker. Blant annet finner du en rekke sveitsiske kvalitetsklokker fra anerkjente merker som Chopard, Girard-Perregaux, Glashütte-Original, Nomos Glashütte, Omega, Breitling, TAG Heuer, Longines, Rado, Certina og Tissot.
– Selv om vi er et tradisjonsrikt firma så er det viktig for oss å være innovative. Vi har investert mye i utvikling av varer og systemer, ikke minst når det gjelder IT. I vår lanserte vi ny nettløsning og vi fokuserer også mye på tilstedeværelse i sosiale kanaler. Dessuten er vi hele tiden bevisste på at vi som jobber her utvikler oss videre både når det gjelder fagkunnskap og kommersiell kunnskap.
Fagkunnskap
Nettopp fagkunnskap er et viktig nøkkelord hos Thune. I deres butikker jobber det fagfolk, enten det er urmakere, gullsmeder eller gemmologer. Smykker og klokker er jo gjerne noe man kjøper i forbindelse med livets store anledninger. Ikke bare er det noe som skal vare livet ut, helst skal det kunne gå i arv til neste generasjon. Derfor blir det ekstra viktig at man vet at de man handler hos har den riktige fagkunnskapen og kan yte både den nødvendige servicen og komme med gode råd.
– Vi ser at kundene våre er ressurssterke og interesserte i både design og stil. Mange har dessuten mye kunnskap og søker aktivt informasjon på internett før de besøker en av våre butikker. Dette er noe vi hele tiden prøver å legge til rette for og det var et av hovedmålene våre med ny nettside. Vi ønsket å gi kundene både mer og lettere tilgjengelig informasjon. Her er det alt fra tips om hva som passer sammen og trender til hvordan man skal ta vare på smykkene sine. Thune er så heldige at vi har mange lojale kunder hvor gjerne neste generasjon også blir kunder. Derfor er det ekstra viktig for oss at vi tilbyr god oppfølging. I tillegg til de som kjøper gaver til de store anledningene ser vi også at det er en økende trend i tiden at kvinner kjøper smykker til seg selv på impuls. Et typisk eksempel er at man kjøper en sommergave til seg selv som en belønning for at man har jobbet hardt i hele år. Dette er et en trend som har forsterket seg de siste par årene.
Thune er kjent for en litt klassisk, kontinental stil som henter inspirasjon fra verdensmetropoler som New York og London. Selv om de stadig lanserer nye spennende produkter er dette fremdeles hovedfokuset.
– Vi ønsker å bære historien med oss inn i fremtiden med design og kvalitet. Vi kan ikke hvile på laurbærene, men må hele tiden fornye oss og fortsette å skape design som er ny og spennende. Varehandelen er jo i endring, med flere og nye kanaler og det er viktig å være i forkant, avslutter Erling Bjerke og ønsker alle velkommen til en av Thunes butikker!
Tekst: Mona Gullstein | Foto: Thune