Syngende servitører jubilerer
Det svenske showkonseptet Wallmans Salonger hadde premiere i Stockholm høsten 1991. Grunnleggeren Hasse Wallman hadde lang fartstid i underholdningsbransjen, men ønsket å prøve noe helt nytt. Visjonen var å kombinere god mat og underholdning på en måte ingen tidligere hadde sett.
De syngende servitørene skulle vise seg å bli en revolusjon.
Allerede fra første stund trykket svenskene Wallmans Salonger til sitt bryst. Suksessen var umiddelbar og de første 6-7 årene var det ikke en eneste stol tilgjengelig. Nå er
lokalet utvidet og det finnes mer enn dobbelt så mange plasser. Likevel er det fremdeles fortsatt fullt de fleste showkveldene.
– Wallmans Salonger ble fort en «snakkis» i Sverige. Det er det faktisk ennå, forteller Gunnar Wester ved Wallmans Salonger i Oslo.
I løpet av få år ble konseptet utvidet. Det ble åpnet et egen lokale i Malmø, og senere også i andre svenske byer.
Det var ingen grunn til at suksessoppskriften ikke skulle kunne fungere også utover Sveriges grenser, og Hasse Wallman rettet blikket mot Oslo og Norge.
Mølla på Sagene
Utfordringen var å finne et riktig lokale. Høsten 1999 fikk Wallman høre nyss om at gamle «Mølla» var tilgjengelig for nye leietakere. Mølla ligger ved bredden av Akerselva og er et typisk fabrikkbygg fra siste halvdel av 1800-tallet; bygget i murstein og med mange glassvinduer. Det opprinnelige spinneriet ble lagt ned, og i mange år lå lokalene stort sett tomme. Først mot slutten av 1970-tallet ble bygningen igjen tatt i bruk. Siden har stedet huset såvel restauranter som TV-studio. Da lokalene igjen var ledige var imidlertid Hasse Wallman innlagt på sykehus, hardt skadet etter en rideulykke. Det var derfor kompanjongen Mikael Gordon Solfors som dro på rekogniseringstur til Oslo. Han ble bergtatt av hva han så; filmet lokalene i rekordfart og satte seg på første fly tilbake til Stockholm. Hasse Wallman likte det han så – svært godt. Hans kone har senere uttalt at det var nettopp dette som gjorde at ektemannen fikk tilbake gnisten etter sitt lange sykeleie. Leiekontrakten var snart i boks, og bare utbedringene av lokalet gjensto. Høsten 2000 sto alt klart, og nordmennene ble introdusert for det svenske showfenomenet for første gang. Svensk i denne sammenheng er imidlertid en sannhet med modifikasjoner.
Morgendagens stjerner i dag
– Det var viktig for oss å gjøre dette til et norsk begrep. Med norske artister, norske dansere, norske elementer i selve showet og norske servitører. Selv om det førte til visse utfordringer, sier Wester.
I Sverige hadde Wallmans Salonger lenge hatt status som den virkelig store skolen for fremtidige artister. En ansettelse der var et godt springbrett mot en videre karriere innen showbiz. Det var mange om beinet, og høy rift om jobbene.
I Oslo var situasjonen en litt annen. Det var ikke så mange som kjente til konseptet, og Wallmans Salonger måtte i større grad finne frem til artistene på egen hånd. I tillegg lå det en utfordring i selve navnet. Ordet «Salonger» har en litt annen betydning på svensk enn det det har på norsk.
– I Sverige blir «Salonger» forbundet med noe magisk og eksklusivt. I Norge er det et sted man går for å klippe håret, smiler Wester.
Det gikk heldigvis ikke lenge før utfordringene var et tilbakelagt stadium. Et entusiastisk publikum fylte raskt salen, og dyktige artister meldte seg snart uoppfordret. Slagordet om at Wallmans Salonger «presenterer morgendagens stjerner i dag» skulle vise seg å holde stikk også her i landet. Blant annet har Maria Mittet (tidligere Haukås Storeng) og ektemannen Hans Marius begge stått på scenen hos Wallmans Salonger.
– Det var her de fant tonen, forteller Wester.
Spesiallaget show for Oslo
Sesongens jubileum vil bli feiret til gangs, og publikum kan glede seg til en forestilling mer spektakulær enn noensinne.
– Vi har kalt showet Perfect 10. Det er helt nytt, og alle innslag handler på en eller annen måte om Wallmans eller tallet ti. Det bli mye sang og dans, men vi har også engasjert to nysirkusartister som gjør sitt til å sette en ekstra spiss på forestillingen. Det blir en del komikk. Paret kan dukke opp på de rareste tider, også ute blant publikum.
Åpningsnummeret Ten Years in the Making er også noe helt spesielt. Musikken er lett gjenkjennelig, det blir fengende gitarsoloer og flygende artister. Jeg får gåsehud bare jeg tenker på det, forteller Wester entusiastisk.
– Vi er dessuten den første teaterscenen i Norge som vil ta i bruk 3D. Alle gjester vil få utdelt briller. Også finalen kommer til å bli stående som en bauta i showsammenheng. Den blir kalt Topp 10, og byr på det aller beste fra de siste ti årenes VG-liste, fortsetter Wester.
I tillegg til et forrykende show har Wallmans Salonger alltid satt sin stolthet i å kunne presentere et omfattende vinkart og en smakfull og variert meny.
– Denne sesongen har vi komponert en egen 10-retters gallameny. Den er vår hyllest til det siste tiårets kokkekunst fra hele verden. Ingen vil bli skuffet.
Vi sprer glede for gledens skyld
Selv om Hasse Wallman strengt tatt har solgt sitt hjertebarn, er han fremdeles største aksjonær i selskapet som nå eier Wallmans Salonger. Det faktum at han snart runder 75 har på ingen måte lagt noen demper på engasjementet hans. I 2004 åpnet for eksempel Wallmans Salonger i København. Wallmans Dippan i Åre åpnet i 2007, og i juli 2010 overtok Wallmans showlokalet Hamburger Börs i sentrale Stockholm. Tidligere i sommer ble det også gjennomført auditions i St.Petersburg med tanke på en potensiell åpning også der. Den er planlagt enten sent i høst, eller tidlig våren 2011.
Hva er det som driver Hasse Wallman?
– «Vi sprer glede for gledens skyld» har i alle år vært Wallmans Salongers slagord. Nettopp gleden ved å kunne underholde er vår pasjon. Det høres kanskje ut som en klisjé, men er like fullt helt sant. Vi har det bra når gjestene våre har det bra. Det er den samme filosofien som driver Hasse – og som sikkert kommer til å gjøre det i mange år ennå, avslutter Gunnar Wester.
Tekst: Siri Gerrard | Foto: Stian Broch