» Satser på solide merkevarer

Satser på solide merkevarer

Gullsmed- og urmakerkjeden Aseco satser på internasjonale og godt etablerte merke-varer for å hevde seg i konkurransen om kundene.

header aseco

I likhet med andre bransjer må også gullsmedbransjen ty til kjente merkevarer for å møte konkurransen i handelsbransjen. I tillegg til tradisjonelle gullsmedvarer, fører Aseco merker som amerikanske Guess, italienske Fila og britiske Slazenger.

Motehus med smykkesuksess

– Også i gullsmedbransjen er man blitt avhengig av å ha noen få, solide merkevarer. Da forventes det en internasjonal storhet, og vi er derfor veldig fornøyde med å ha avtale med motegiganten Guess, sier daglig leder i Aseco-kjeden, Frode Stokkeholm. Han opplyser at de til enhver tid vil selge det siste innen smykker fra det amerikanske motehuset. Guess lanserte sin egen smykkeserie i 2007, og selger i dag smykker i 68 land over hele verden. Motehuset har hentet inn en toppdesigner fra smykkemerket Thomas Sabo, som tidligere har jobbet med design for blant annet Armani og Burberry. I merkets egne produktomtaler beskrives den typiske Guess-kunden som «sexy, ung og eventyrlysten, og som en som har smykker som en naturlig del av garderoben».

header aseco3

Sporty Italiener

På klokkefronten har Aseco vendt blikket tilbake til 80-tallet og det italienske merket Fila, som preget både sportsbransjen og det generelle motebildet på 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet. Merket ble lansert så langt tilbake som i 1911 – da hovedsakelig med klær som skulle gjenspeile den italienske skjønnheten og enkeltheten. Kolleksjonen utviklet seg etter hvert til sportsklær, briller og klokker, og har vært frontet av store navn som Bjørn Borg, John McEnroe og Alberto Tomba. Merket har vært borte fra det norske markedet i noen år, men har nå kommet tilbake for fullt med både klær, sko og klokker. I følge Stokkeholm har kundene tatt godt imot den italienske klassikeren.
– Vi merker at det er svært mange som har savnet dette merket, og blir stadig kontaktet av «gamle» Fila-fans. I tillegg har dagens ungdommer fått øynene opp for dette ikoniske og moteriktige merket, sier han.

Wimbledon-sponsor

En annen slager innen klokker, er britiske Slazenger, som for mange er kjent fra sportsverdenen og tennisturneringen Wimbledon, der de har vært sponsor og utstyrsleverandør i over 100 år. I tillegg til sportsutstyr og klær, leverer Slazenger også solbriller og klokker. I følge merkets egen produktomtale er klokkene både sporty og lekre, samtidig som de representerer aller siste mote. Stokkeholm forteller at merket er blitt en bestselger i Trondheim.
– Det som er så unikt med disse klokkene er at man får en kvalitet og utførelse som langt overstiger flere merker i samme prisklasse. Dette merker selvsagt kundene. Klokkene holder standarden til langt dyrere klokker, påpeker Stokkeholm.

header aseco2

Kundene mer bevisste

Linda Sæther er butikksjef hos Aseco på Sirkus Shopping og på Valentinlyst senter, og merker tydelig den økte etterspørselen på merkevarer. 
– Kundene er blitt såpass bevisste på merkene og vet at vi fører de, sier hun.
Hun mener merkevarene er svært viktige for butikken, og viser til at kolleksjonene er så store at både yngre og eldre kunder kan finne noe de liker. I tillegg til bestselgeren Slazenger og smykkesuksessen Guess, opplever hun at også «nykommeren» Fila er i ferd med å feste grepet om de trønderske kundene. 
– Dette er det siste merket som har kommet inn, og vi har hatt et godt salg på alle klokkene, også de digitale. Det er et ikonisk merke, og flere tenker «nei Gud, har det kommet tilbake!». Det er artig at vi kan presentere dette, sier Sæther.
Både Aseco på Sirkus Shopping og på Valentinlyst senter er forhandlere av Guess, Slazenger og Fila. I mars vil butikken på Valentinlyst fremstå som «ny», da den skal flyttes noen meter og få ny innredning. I tillegg skal det lanseres en Shop-in-Shop for Guess på Valentinlyst – som en av bare tre Shop-in-Shops i hele Norge.

Tekst: Renate Brødreskift | Foto: Aseco & Renate Brødreskift