Ritu Eskeland: Nøkkelen er balanse
Hva i all verden skal jeg ha på meg? Uansett hvilket plagg jeg finner frem blir det galt. Det er enten for pyntet, for sporty eller for hverdagslig. At kvinner over det ganske land til tider opplever samme problem er til liten trøst. Akkurat nå er det jeg – og bare jeg – som trenger en mer sammensatt og balansert garderobe.
Noen timer senere, iført et antrekk som på ingen måte er optimalt, beskriver jeg morgenens utfordring for Ritu Eskeland – designeren bak merket MISSMAYA.
– Jeg vet akkurat hva du mener. Du får komme til meg da, vet du, sier hun, og smiler lurt.
Det kan hun gjøre med god samvittighet, for etter å ha tatt en titt på kolleksjonen hennes innser jeg raskt at hun har rett. MISSMAYA er nøyaktig det jeg trenger.
– Alle har selvsagt dårlige klesdager, men like viktig er det at vi kvinner har så varierte behov. Vi vil gjerne være velkledde, men har samtidig et ønske om å fremtre både ledig og spreke. Jeg har forsøkt å lage klær som gjenspeiler alle disse trekkene. Det handler om noe så enkelt som balanse, utdyper hun.
Ung i bransjen
Ritu har sin formelle utdannelse fra Esmod, men fikk nærkontakt med motebransjen allerede fra barnsben av.
– Foreldrene mine drev også med klær. De hadde både egen forretning og merket Dia Dia, begge rettet mot godt voksne kvinner. Jeg hang rundt i butikken, snakket med kunder, telte kontanter og syntes det var kjempegøy. Ønsket om å ta over sto alltid sterkt. Esmod syntes derfor som en naturlig vei å gå og etter hvert tok jeg over designansvaret for Dia Dia. Broren min Vikram, som heller aldri var i tvil om at han ville inn i bransjen, tok seg av den administrative biten.
Fordi Dia Dia har en eldre målgruppe er det imidlertid begrenset hvor frie kreative tøyler man kan tillate seg.
– Derfor ble jeg litt rastløs. Jeg savnet å kunne bruke min egen personlige stil og smak. Litt mindre av det klassiske; mer av det trendy. Kanskje kunne jeg skape et merke for yngre kvinner?
Da Ritu først begynte å leke med tanken om et nytt design skjedde alt raskt.
– Det måtte bli nå eller aldri, tenkte jeg. Å vente var ikke et alternativ. At jeg da var gravid med barn nummer to spilte liten rolle.
Den nye kolleksjonen fikk navnet MISSMAYA og besto i begynnelsen bare av den nå smått så legendariske kjolen Aisha.
– Modellen ble først lansert via vår egen nettbutikk og fikk umiddelbar respons. Ikke lenge etter meldte også eksterne forhandlere sin interesse. Bare den første sommeren solgte vi mer enn 8000 kjoler, som er et utrolig resultat. I utgangspunktet hadde jeg planlagt å bruke litt lenger tid på å skape en mer fullverdig kolleksjon, men kundenes ønske om å se flere plagg fra MISSMAYA gjorde at jeg fikk farten opp. Takket være et nært samarbeid med fabrikken i India – og ikke minst at mamma kunne være barnevakt – gikk det heldigvis bra.
– Jeg hadde jo allerede en klar formening av hva slags klær jeg ønsket å skape. Målet var, og er, å lage feminine, elegante hverdagsklær med en ekstra touch. I tillegg stiller jeg strenge krav til kvalitet – og ikke minst til passform. Den må være god.
Utsøkte kontraster
Ikledd enkle jeans og en lekker feminin skjorte fra eget merke er Ritu et levende bevis på MISSMAYAs kvaliteter. Hver for seg har de to plaggene høyst ulike uttrykk, men sammen utgjør de en raffinert kombinasjon.
– Igjen handler det om å skape en balanse. Det er selve nøkkelen i forretningsfilosofien vår og det som gjenspeiler MISSMAYAs kjerneverdi: romantisk femininitet kombinert med enkel skandinavisk estetikk. I våre kolleksjoner vil det alltid finnes både feminine detaljer og lekne prints, men også rene linjer, behagelige silhuetter og delikate farger. Kontrastene mellom romantiske elementer og enkle basics har alltid appellert til meg. Jeg liker å kalle stilen «effortless aestethic»; lekker men ikke overpyntet – og noe alle kvinner kan trives i.
– Kanskje det er disse kombinasjonene som gjør det så vanskelig og svare når noen ber meg beskrive den klassiske MISSMAYA-kvinnen? Hun er nemlig ikke bare én person! Hun er sporty og feminin, avslappet og trendy på én gang. Alderen er det heller ikke så lett å si noe om. Selv om jeg i utgangspunktet designet Missmaya med tanke på en yngre kundegruppe, har kolleksjonene truffet ganske bredt.
Årets sommerkolleksjon lever opp til forventningene etter fjorårets solide sesong.
Den oser av romantikk og femininitet – i form av topper, kjoler og skjørt med blomsterprint. I tillegg byr den på innslag av avslappende herreinspirerte plagg som skaper en fin kontrast til de florlette og romantiske elementene. Luftige skjortebluser stappes tilfeldig ned i bukser med høyt liv, skjortekjoler brukes sammen med hvite sneakers og overdeler med blonde- og broderidetaljer passer perfekt sammen med vintage-inspirerte jeans.
Kolleksjonen er ikke bare lekker, den er også svært anvendelig. Avhengig av styling kan klærne brukes til nær sagt hver eneste anledning.
Hard jobbing – og litt flaks
De siste årene har norsk design hatt en solid oppsving – også internasjonalt. Likevel hersker det liten tvil om at markedet for unge designere er tøft.
– Det er mye hardt arbeid og man skal ha både respekt og ydmykhet for yrket. En utdannelse er heller ikke dumt å ta. Årene på Esmod lærte meg ikke bare design og søm, men også hvor viktig det er med disiplin og det å kunne overholde en deadline. Man skal heller aldri undervurdere betydningen av erfaring. For meg personlig er det kanskje det som har betydd mest. Møtene med mine foreldres kunder lærte meg en masse; om ulike kroppsstørrelser, hvor flatterende enkelte fasonger kan være, betydningen av farger og det essensielle i en god passform. Jeg skal innrømme at jeg var litt i tvil før jeg begynte å designe MISSMAYA. Å plutselig skulle endre stiluttrykk er ikke så lett, så jeg ga meg selv et år. Hadde det ikke skjedd noe innen det fikk jeg finne på noe annet. Men så gikk det jo bra, noe jeg er supertakknemlig for. Det holder ikke bare å være dyktig, man må ha litt flaks også.
Som småbarnsmor forsøker hun så godt hun kan å forholde seg til en arbeidstid fra ni til fire, men det er ikke alltid like lett.
– Noen ganger må jeg bare ha ro til å være kreativ, og den roen finner jeg som regel om natten. Det er gjerne da jeg skaper best.
Og det å skape har Ritu tenkt å fortsette med. Kanskje til og med utvide kolleksjonen?
– Etter årets blodkalde vinter har jeg vurdert å fokusere litt mer på strikk. Det hadde også vært gøy å lage noe for barn.
– Hva med klær for menn, da?
– Nei, det tror jeg ikke. Da er de kreative rammene plutselig der igjen. Blir ingen crazy prints da, vet du. Egentlig er jeg ganske så fornøyd slik jeg har det nå. Jeg har jo drømmejobben! avslutter Ritu.
Ønsker du å se nærmere på MISSMAYA så finner du din lokale butikk på www.missmaya.no eller for online shopping på www.sostyle.no.
Tekst: Siri Gerrard | Foto: Elin Eike Worren