Hjem » Klær & mote » Nye vesker fra Burberry

Nye vesker fra Burberry

«The TB Bag» ble presentert på catwalken som en del av vår/sommer kolleksjonen til Burberry. Vesken er en del av Riccardo Tisci‘s første kolleksjon for Burberry, «The TB Bag» er en referanse til initialene til motehusets grunnlegger, Thomas Burberry.

Header burberry

Burberry ble grunnlagt i 1856 av Thomas Burberry da han åpnet sin egen forretning i Basingstoke, Hampshire. I 1870 begynte forretningen å produsere utendørsklær. I 1891 ble den første butikken i London åpnet og bygningen benyttes den dag i dag som motehusets hovedkvarter. Burberry er kjent for det røde, hvite, sorte og sandfargete rutemønsteret «Nova». Det ble brukt første gang som foring til firmaets trenchcoat i 1924. Det var først i 1967 at Burberry-mønstret ble benyttet utstrakt i kolleksjonene. Etter ansettelse av nye designere i 1997 ble merket relansert.

Vår/sommer kolleksjonen 2019

Kolleksjonen er laget i Italia med klassisk kalveskinn, den strukturerte vesken kommer med et avtakbart kjede eller en lærstropp. Læret er behandlet for at fargen skal holde seg lengst mulig og kantene på vesken er håndmalte. Kolleksjonen inneholder en rekke farger, stiler og størrelser blant annet inkludert en liten og medium veske og en clutch, alle med Thomas Burberry monogram-spennen. Fargepaletten strekker seg fra sort, mørkebrun og mørkerød til mykere nyanser av rosa, honning og pistasj. Monogram-spennen er håndlaget i Italia og finnes på alle modellene. Spennen feirer arven til motehuset i en retur til ånden til grunnleggeren, Thomas Burberry. Spennen er tilgjengelig i en rekke farger, inkludert lys gull, sølv og turkis. Nye stiler vil bli med i samlingen etter hvert blant annet en hvor monogrammet preger hele vesken, fra mai.

Header burberry2

Thomas Burberry monogrammet

Monogrammet ble lansert i august 2018, det ble skapt av Riccardo Tisci og designet i samarbeid med Peter Saville (britisk Art Director og Grafisk Designer). Den er en del av kolleksjonen for seg selv eller som heldekkende print over hele «ready-to- wear», som sko og accessoirers i Burberrys vår/sommer kolleksjon for 2019.

Tekst: IN magasinet | Foto: Nick Knight & Hugo Comte

Følg IN magasinet på Facebook