Hjem » Interiør & design » Ny norsk merkevare

Ny norsk merkevare

Etter mye hardt arbeid med prøving og feiling, har Vibeke Skar endelig kommet i mål med diplomoppgaven sin på Arkitektur- og designhøyskolen i Oslo.

Resultatet er Urteriket, en ny norsk merkevare som retter fokus på urter som ble brukt mye før i tiden og modernisering av gamle tradisjoner. Produktet består av en emballasje og seks forskjellige urteglass. 

Peder Torget

Målgruppen er kvinner mellom 20-70 år, et feminint produkt fra kvinne til kvinne.
– Jeg har samarbeidet med Nordgard Aukrust i Lom, en gård som dyrker urter med høy kvalitet på duft, smak og farge, Hadeland Glassverk og Porsgrund Porselen, forklarer Vibeke.
 

Verdiene er norsk natur, eventyr, mystikk, norsk håndverk og modernisering av gamle tradisjoner. Emballasjen er en eventyrbok du åpner opp. Inni er det et hefte med info om hvor urtene kommer fra og oppskrifter på 8 blandinger; kanskje du vil ha en morgente, kveldste eller et kjærlighetsbrygg? Det er 20 forskjellige urter som du selv blander i en tesil. All tekst er skrevet på lomver/nynorsk for å forsterke stedet hvor urtene kommer fra. 

Peder Torget

Urteglassene som hører med har lokk pga. urtene må trekke i 5-10 min så da blir ikke vannet kaldt. Samtidig som de er dekorative på bordet. Formene er inspirert av eventyrslott og norsk natur. Lokkene og koppene i glass har jeg produsert på Hadeland Glassverk. Koppene i porselen er fra serien Roma til Porsgrund Porselen, designet av Grete Rønning. Jeg har tatt et eksisterende produkt og laget et nytt. Det er med på en bærekraftig utvikling som imøtekommer brukerens interesser samtidig som den tar vare på miljø, norsk håndverk og gjenbruk; «modernisering av gamle tradisjoner».