- Les juleutgaven av IN magasinet for Oslo
- Gullvinner, designer og matelsker - møt Margaret Aase
- Vin til julemat
- Les høst-utgaven av IN magasinet for Trondheim
- Les høst-utgaven av IN magasinet for Oslo
- Drømmer du om en moderne og funksjonell hytte som er enkel å holde vedlike?
- Lek deg i parken på SNØ i høst!
- Gründeren bak Heart of Lule
- Les sommer-utgaven IN Magasinet for Oslo
- Omfavn Sommeren Med Stil
Med viktige verktøy i skuffen
Hos Fana Medisinske Senter skal pasienten føle seg ivaretatt, og resultatet skal bli naturlig. Det krever kvalitet, kompetanse og kommunikasjon i alle ledd.
– Vi har et stort fokus på kvalitet i alt vi gjør, og personalet har lang og solid erfaring, sier Kjell Magnus Thorvik, daglig leder ved Fana Medisinske Senter.
I forkant av hver kirurgisk behandling på klinikken gjennomføres det en konsultasjonstime mellom lege og pasient. Her får pasienten god informasjon rundt mulighetene som finnes, og legen vurderer en rekke forhold for hvorvidt det er hensiktsmessig og trygt å gjennomføre et kirurgisk inngrep.
Thorvik mener det betyr mye for pasientene at det er god kommunikasjon i alle ledd – fra resepsjonist til kirurg.
– Hos oss skal du vite hva du går til, sier Thorvik, og legger til at alle pasienter blir fulgt godt opp også i etterkant av en operasjon.
– Det skal gå trygt for seg, understreker han.
Mer akseptert i samfunnet
Daglig leder forteller at Fana Medisinske Senter har opplevd en generell økning i antall mennesker som ønsker plastisk kirurgi. Thorvik ser dessuten en klar utvikling i at flere menn ønsker å gjennomføre korreksjonsbehandlinger.
– Det er blitt mer akseptert blant menn å endre på utseendet, sier Thorvik.
Han opplever at plastisk og kosmetisk kirurgi er blitt en mer naturlig del av dagligtalen, også blant kvinner. Det mener Thorvik er positivt, og de ansatte gleder seg over tilbakemeldinger fra fornøyde kunder.
– Det handler om selvbilde. Enkelte har sagt at de endelig tør å gå på stranden, sier Thorvik.
Mer naturlig, mindre glamour
Fana Medisinske senter er en frittstående klinikk som ble startet i 1999. I 2012 flyttet de fra mindre lokaler på Vallaheiane, og i dag tar de imot pasienter i store og lyse lokaler på Paradis.
Bjørn E. Rosenberg jobber som plastikkirurg ved klinikken, og har opplevd en utvikling i hvordan folk oppfatter kosmetisk kirurgi. Han mener det tidligere var preget av det folk så på film og TV, ofte med unaturlige og voldsomme resultater.
– I dag er det mindre glamour, og det handler mer om at folk ønsker å endre noe til det bedre, ta bort noe uønsket eller endre tilbake til slik det så ut tidligere, sier Rosenberg.
Plastikkirurgen forteller at Fana Medisinske senter tilbyr et bredt spekter av behandlinger. En fellesnevner er imidlertid at folk ikke ønsker seg et kunstig resultat.
– Det skal se så naturlig ut som mulig, sier Rosenberg, som også selv er svært opptatt av at resultatet skal se uoperert ut.
Kirurgen opplever ikke at Bergen skiller seg fra andre byer når det gjelder dette, men at det generelt er blitt viktigere med et naturlig resultat. Rosenberg understreker at man innen kosmetisk kirurgi ikke tar noen sjanser, verken før eller etter operasjon, og at personalet ved Fana Medisinske Senter er gode på oppfølging. Pasienten skal føle seg informert og ivaretatt fra A til Å.
– I motsetning til mange andre behandlere har vi her hos oss alle verktøy i skuffen, og et bredt spekter av muligheter innenfor kirurgi, injeksjoner, peelinger og hudbehandlinger slik at kunden skal få det beste resultatet og bli fornøyd, legger han til.
Kirurgen understreker dessuten personalets solide utdannelse og erfaring. Ikke minst at strenge krav og et medisinsk grunnlag alltid er utgangspunktet for et kirurgisk inngrep.
– Vi må aldri glemme at vi er leger og fagpersoner som jobber med mennesker og driver helsehjelp. Derfor er det viktig for oss å behandle mennesker på en god måte, behandle dem med respekt, og komme med råd og forslag til løsninger på pasientens problemer, sier Rosenberg.
En investering for livet
Rosenberg har inntrykk av at folk i dag er mer villige enn før til å bruke penger på kirurgiske inngrep. Han ser fornuften i å prioritere en endring av noe som kanskje har vært problematisk i en årrekke, og som har ført til et dårlig selvbilde.
– I den store sammenhengen er det ikke så dyrt, sier kirurgen, som mener den livslange investeringen må settes i et perspektiv.
Kirurgen påpeker dessuten at et kirurgisk inngrep er en stor avgjørelse som bør være gjennomtenkt. Derfor er det viktig at pasienten selv får være med på å bestemme.
– Selvfølgelig kommer vi med råd og forslag, men vi kommer sammen frem til en beslutning som pasienten kan føle seg vel med.
Tekst: Emilie Gundersen | Foto: Emilie Gundersen & IN magasinet