- Les juleutgaven av IN magasinet for Oslo
- Gullvinner, designer og matelsker - møt Margaret Aase
- Vin til julemat
- Les høst-utgaven av IN magasinet for Trondheim
- Les høst-utgaven av IN magasinet for Oslo
- Drømmer du om en moderne og funksjonell hytte som er enkel å holde vedlike?
- Lek deg i parken på SNØ i høst!
- Gründeren bak Heart of Lule
- Les sommer-utgaven IN Magasinet for Oslo
- Omfavn Sommeren Med Stil
Med farger som lidenskap
Da Mika Liias bestemte seg for å skape «en verden av farger» var det få som ante hvilken suksess han skulle få. Aller minst han selv. Møt grunnleggeren av Make Up Store!
Mika Liias vokste opp på Gustavsberg utenfor Stockholm og har vært interessert i form, farge og design i nær sagt hele sitt liv.
– Denne fascinasjonen har speilet hele min karriere så langt. Sammen med en utdannelse i økonomi; og det faktum at jeg er en entreprenørtype, har alt jeg har gjort – og fremdeles gjør – gått hånd i hånd.
Det var via motebransjen Mika først fattet interesse for make up. Som ung modellpappa foretok han hyppige reiser til Finland for å arrangere motevisninger. Modellene trengte selvsagt sminke, og denne ble lagt av profesjonelle makeupartister.
– I Finland hadde de flere institusjoner hvor det ble utdannet makeupartister. I Sverige hadde vi ingen, forteller Mika
En ny idé var født, og i 1990 grunnla Mika Sveriges første skole for makeupartister, International Make Up Center i Stockholm. Å starte var én ting, men å supplere studentene med billige og bra produkter studentene kunne bruke var noe ganske annet. Det fantes ganske enkelt ikke.
– Derfor bestemte jeg meg for å utvikle min egen makeup. I Canada og USA fant jeg leverandører som kunne fremstille kvalitetsprodukter til gode priser. Dermed begynte ballen å rulle.
Make up for alle
Innledningsvis ble produktene bare solgt til elevene på skolen. Senere meldte venner og familie sin interesse, og etterspørselen ble snart så stor at han i 1996 bestemte seg for å åpne Make Up Store.
– Mitt første kassaoppgjør var på 36 kroner, men jeg ga ikke opp. Isteden kjempet jeg videre og snart var suksessen et faktum. Målet mitt var å skape en verden av farger – et unikt konsept helt nytt på markedet. Min visjon var at Make Up Store skulle være noe for ALLE. I dag inkluderer kundene våre alt fra makeupartister, frisører og modeller; til tenåringer, mødre og bestemødre. Til og med menn, artister og kongelige er svorne tilhengere av merket. Jeg hadde ingen forventninger om at vi skulle klare å bli det foretaket vi er i dag. Det har gått utrolig fort. Nå har vi 240 butikker i 24 land, og i løpet av våren åpner vi også egne utsalg i Dubai, på Kypros og i Bolivia.
Kan du fortelle litt om årets vår- og sommerlook?
– Make Up Store lanserer fra og med i vår og ut året et helt nytt konsept. Nye produkter, ny innpakning og nye eksklusive formulas. Vi slipper en ny look hver måned, men en tilhørende limited edition-kolleksjon. I tillegg får alle våre bestselgere ny design og formula. Vi slipper også mange nye produkter, deriblant Eazy Cover All Mlx. Den er en variant av slageren Cover All Mlx, men med en litt tynnere konsistens. I sammenheng med vårt nye konsept får også butikkene en freshere og mer oppdatert innredningsdesign.
Vårens trender går fra en varm start med looken Passionate i røde nyanser og avsluttes med den fargesprakende looken Colorit. For sommerens trender går vi tilbake til en naturlig look; ispedd selektive fargerike innslag som bidrar til å skape en mer eksotisk finish.
Hvor henter du inspirasjon?
– Tidligere var det gatemoten som inspirerte meg mest. Nå henter jeg like mye fra internett. Jeg følger makeupartister fra hele verden, og synes Instagram er et fantastisk inspirerende verktøy. Instagram er jo også viktig for å profilere Make Up Store.
Akkurat nå jobber jeg med trendene for høsten 2016 og det skal bli spennende å se hvordan de blir mottatt. Det er en lang prosess å skape en ny look, men samtidig er det et utrolig givende og kreativt arbeid.
Om suksessen er et faktum har Mika ingen planer om å trappe ned egen innsats og ta livet mer med ro. Selv om han kunne. Det forholder seg snarere motsatt.
– Jeg er i høyeste grad aktiv både som CEO og som kreativ designer, forteller han.
Mika har selv skapt det nye konseptet som Make Up Store introduserer i år; alt fra butikkinnredning, design av emballasje og fremstillingen av produktenes nye formulas.
– Jeg designer til og med makeupveskene. I tillegg forbereder og gjennomfører jeg de visningene vi holder for verdenspressen i Make Up Stores nye showroom i Stockholm.
Planer for fremtiden er det heller ingen mangel på.
– Vi skal fortsette med å utvikle oss; åpne nye butikker i enda flere land. Vi har dessuten flere, enn så lenge, hemmelige planer for 2016. Da feirer Make Up Store sitt 20-årsjubileum, avslutter Mika Lias.
INSPIRASJON Finn inspirasjon til makeup
For å finne inspirasjon til makeup bør du besøke Mikas Instagram: @mikaliias eller Make Up Store sin Instagram: @makeupstore. Her fremmes kreative makeup artisters arbeid, både norske og fra resten av verden.
Tekst: Siri Gerrard | Foto: Make Up Store