Hjem » Interiør & design » Louis Poulsen Lighting: Det danske designikonet
Louis Poulsen Lighting: Det danske designikonet
Siden midten av 1920-årene har Louis Poulsen Lighting A/S vært kjent for å bryte gamle designtradisjoner og skape nye klassikere innen belysning. Selskapets filosofi er å skape lysprodukter med funksjon, komfort og atmosfære. Kombinasjonen har gjort selskapet til en av de mest anerkjente belysningprodusentene vi kjenner i dag.
I 1906 overtok Louis Poulsen onkelens virksomhet i København som den gang drev med salg av verktøy og el-materiell. To år senere flyttet han virksomhetens hovedkontor til Nyhavn 11 og fra høsten 2006 flyttet hovedkontoret til Gammel Strand 28.
Men det var først i 1924 da Louis Poulsen & Co, som de het den gang, innledet et samarbeid med designpioneren Poul Henningsen at selskapets lysende historie virkelig begynte å ta form. Den legendariske PH-lampen så bokstavelig talt dagens lys, og året etter vinner den en prestisjetung pris i Paris. Det internasjonale eventyret kan begynne, og selskapet ekspanderer raskt i det globale markedet. I dag beskjeftiger selskapet 575 medarbeidere over store deler av verden, og omsetter årlig for mer enn 800 millioner kroner.
Unik design
Designerprodukter kjennetegnes ofte ved at de er populære i sin tid, og elsket av en utro skare tilhengere i en kortere periode. Slik er det ikke med Louis Poulsens produkter. I en mannsalder har de lykkes å forme produkter som er både enkle og originale, med et tidløst preg som gjør at løsningene deres aldri ser ut til å gå ut på dato, snarere tvert imot. Nye produkter blir hyllet som kunstverk, tiår senere som klassikere. Et lysende eksempel på dette er Poul Henningsens ”PH Kongle” som til neste år kan feire 50 år som designikon. En lampe fra LP er rett og slett god smak, og en smak som varer i tiår etter tiår.
Legendariske designere
Under krigsårene konstruerte Henningsen et mørklegningsarmatur for tivoli som gjør det mulig å holde åpent til midnatt uten fare for å kunne observeres av truende krigsfly. Et klassisk eksempel på selskapets varemerker; originalitet, funksjonalitet og eksepsjonelle løsninger. Senere har en rekke andre legendariske navn som Arne Jacobsen og Verner Panton ivaretatt selskapets unike designprofil. I dag er det først og fremst Louise Campbell som har overtatt den tunge arven, og det har hun gjort med stil. Hun debuterte med Campbell-pendelen i 2004, og har siden fulgt opp med den lekre Collage-lampen som i 2007 ble relansert i lystige gule og oransje farger.
Miljø i fokus
Louis Poulsen skaper ikke bare et godt inne- og utemiljø, de tar også hensyn til miljøet. I et verdensomspennende marked må belysningen tilpasses de naturlige forhold som regjerer. Derfor tester selskapet løsningene sine i laboratorium som kan simulere alt fra saltholdig tåke, ekstrem varme og kulde til orkaner, og alle andre tenkelige værforhold. Dette sikrer lang levetid, men også at belysningen fungerer etter den standarden kundene forventer.
I en tid der miljøbevisstheten i samfunnet stadig øker, har Louis Poulsen også innfelt en spesifikk miljøpolitikk. Produksjonen av armaturer skjer i all hovedsak fra virksomhetens egen fabrikk i Vejen på Jylland, i seg selv er en garanti for at flest mulige miljøhensyn taes i produksjonen. I motsetning til de fleste lavkostland der miljø ikke er en prioritet, men også i produksjonen utenfor Vejen-fabrikken utføres strenge miljøkontroller internt, i tillegg til eksterne vurderinger av selskapets ”grønne regnskap”. All produksjon er ISO-sertifisert både på kvalitet og miljø, og trenden er positiv; selskapets belastning på miljøet går ned i alle ledd fra år til år.
Skreddersydde løsninger
Louis Poulsen Lighting er blant de 10 største leverandørene av belysning på det profesjonelle markedet i Europa, og på topp tre blant utenlandske aktører i USA. En del av selskapets produksjon er ”Custom Design”, det vil si skreddersydde løsninger for arkitektoniske prosjekter. Arkitekter og entreprenører som ønsker belysning som harmonerer med byggverkenes arkitektoniske uttrykk velger Louis Poulsen. Selskapet kan skilte med prestisjejobber som The Millenium Dome i London, Riksdagsbygningen i Berlin, København Lufthavn og St. Catherine’s College i Oxford for å nevne noen av de større prosjektene. Har du beveget deg litt rundt i den store verden, er sjansen for at du en eller annen gang har blitt ”belyst” av selskapets kvalitetsprodukter svært høy. Til tross at selskapet primært er rettet mot det profesjonelle markedet, er en rekke produkter velegnet og populære blant den kvalitetsbevisste delen av forbrukermarkedet.
20 år i Norge
Det har blitt eksportert lamper fra Louis Poulsen i Danmark til Norge siden 1950- tallet og i 1987 ble det etablert et heleid datterselskap i Norge som i år har 20 års jubileum. Det samme brede produktsortimentet som selges i Danmark og resten av verden for øvrig selges både til det profesjonelle og private markedet i Norge. Mot privatmarkedet selges lampene gjennom mer enn 40 high-end møbel- og belysningsforhandlere over hele landet og interessen for dansk belysningsdesign har aldri vært større enn i dag. Det hører til tross alt til sjeldenhetene at belysningsprodusenter kan tilby produkter som er originale, funksjonelle og tidløse kunstverk på en og samme tid, men det får du garantert med et Louis Poulsen-mesterverk.
Tekst: Morten Gilje Foto: Louis Poulsen Lighting A/S