- En eventyrlig jul hos Illums Bolighus i Stavanger
- Svane Kjøkkenet Stavanger
- Nå kommer fargene hos Brødrene Pedersen
- Tenk solskjerming når du planlegger – Norsol på 1-2-3
- Dansk Kjøkkendesign hos Svane Kjøkkenet Stavamger
- Modulsofaen Camaleonda hos Kielland
- På gavejakt i Stavanger?
- Solskjerming i verdens-klasse fra Tingvoll
- Belysningens kunst
- Svane Kjøkkenet lanserer snekkerkjøkken
Kvalitetssmykker siden 1940
Året er 1940, måneden er mars. Jørgen Otteren åpner en gullsmed i Sandnes, uvitende om at dette er første steg i en 70 år lang familietradisjon.
– Det var en litt dårlig timing. Krigen kom rett etter og han måtte gjemme produktene i kjelleren til det var over, forteller Jørgen Otteren, som er den omtalte, med samme navn, sitt barnebarn – altså tredje mann i generasjonen.
Han er daglig leder for Otteren Gullsmed & Urmaker, som i dag har utsalgslokaler både i Sandnes og Stavanger.
– Farfar var nok mest kjent for godt håndverk. Det var han som først standardiserte sølvet til Rogalandsbunaden, sier Otteren stolt.
Positiv oppussing
Etter de første årene i Sandnes, har Otteren byttet lokaler flere ganger både i Sandnes og Stavanger. Første butikken i oljebyen åpnet i 1983, men lokalene de holder til i dag så lyset i 2005.
– Vi ville ha en fin butikk i Stavanger og eie lokalet selv, påpeker den daglige lederen.
Dermed kjøpte de kirkegaten 10, midt i Stavanger sentrum, og renoverte hele huset. Dette bød på mange positive konsekvenser for Otteren.
– Vi har hatt en fantastisk utvikling både når det gjelder utsalg og økning i kunder. En butikk som oss må holde til i sentrum, sier Otteren.
Det han er mest stolt over er kanskje at de eksklusive klokkemerkene IWC og Cartier ønsket å selge produktene sine hos dem. Det er kun en annen butikk i Norge som selger disse merkene, og Otteren påpeker at de er svært selektive i utsalgsstedene.
– Det er veldig viktig for oss og et stort satsingsområde å få selge merkevarer, sier han.
Fokus på klokker
Da Jørgen Otteren startet bedriften i 1940 hadde han et sterkt fokus på godt håndverk. Dette står fremdeles sterkt hos Otteren. Deres kjerneverdier er nemlig høy fagkunnskap, sammen med spennende vareutvalg og attraktive varer til gode priser.
– Vi prøver å legge oss på et høyt prisnivå og selge eksklusive varer. Vi selger ikke dyre produkter, men kostbare, sier Otteren med et smil, og understreker at de er opptatt av at varene er skikkelige.
Faren Karl Jørgen Otteren utviklet en serie med vinglass og bestikk, men det er i hovedsak smykker og klokker som selges hos Otteren Gullsmed & Urmaker. Fokuset på klokker har vokst seg sterkere med tiden, og butikken har i dag to urmakere på fulltid. I glasskapene er kun verdens mest eksklusive merker representert.
– IWC er et av de aller mest eksklusive i verden, Cartier er et av verdens mest kjente, Graham er vi helt alene om i Norge og Breitling er et av de mest etterspurte klokkemerket i verden, ramser Otteren opp.
Otteren Gullsmed & Urmaker fokuserer på mekaniske klokker – altså på gamle måten uten batteri. Den daglige lederen mener de mekaniske klokkene har mer sjel.
Kjente varer
Når det gjelder smykkene holder ikke de dårligere nivå enn klokkene. Familiebedriften har lang tradisjon og mye kunnskap om smykkeprodukter.
– Vi handler diamantene direkte, reiser ned og plukker dem ut, sier Otteren og legger til at han selv kan tituleres diamantfagmann.
Otteren Gullsmed & Urmaker har høy fagkunnskap og gode priser, men først og fremst satser de på merkevarer. Gucci, Van Bergen og Georg Jensen pryder smykkeskapene.
– Det som skiller Gucci fra andre merker, er at de er ekstremt klassiske. Når du kjøper smykker, skal du ha dem lenge, og da bør de ikke være for motepreget, mener Otteren.
Norskproduserte Van Bergen er også et tidløst merke, hvor du kan kombinere låser og kjeder i det uendelige. Georg Jensen er et dansk merke og et av de mest kjøpte hos Otteren.
– Vi selger kun ekte varer og satser klassisk, understreker den daglige lederen.
Variert kundegruppe
Til tross for det eksklusive nivået, har Otteren mange forskjellige kunder.
– Men vi har nok en overvekt av yngre mennesker, personer mellom 30 og 40 år, sier Otteren.
Det som kanskje kjennetegner kundene til Otteren best, er at de har peiling på smykker og klokker. Otteren mener kundene deres er bevisste og vet hva de vil ha når de kommer inn i butikken.
– Interessen for smykker og klokker har vokst, og folk har mer kunnskap om det. Og det er en forutsetning for å drive en slik butikk som vi gjør, sier han.
Otteren mener de har en mer internasjonal tilnærming enn det som er vanlig i Norge. Mens norske gullsmeder tradisjonelt har satset mye på sølvbestikk og korpus, har utenlandske gullsmeder større fokus på smykker og klokker.
– Området er jo blitt mer internasjonalt, derfor passer det at vi satser mer på det, mener den daglige lederen.
Tekst & foto: Trine Barka Højmark