Hjem » Oslo » Hjem & fritid » Kvalitet og design går hånd i hånd

Kvalitet og design går hånd i hånd

Etter en vår med forhandlinger er resultatet endelig klart. SH Interiør går nå sammen med Hødnebø for å danne en ny og sterkere møbelkjede. Stilen er både klassisk og trendy, og i bunn for alt ligger den utsøkte kvaliteten.
sh interior (1)

 Et lite steinkast fra Vinderen senter finner vi SH Interiør og Hødnebø. Her kan en høstlei kropp flykte fra hverdagen og få inspirasjon til fornyelse av hjemmet eller landstedet, enten i form av flotte kvalitetsmøbler eller ved å bytte ut gamle interiørvarer med nye. 

Mørke og lyse sofaer og bord blandet med romantiske detaljer og rustikk kurv er det første som møter øyet idét en trer inn i de store lokalene. De to etasjene har gjennomgått en transformasjon, fra å være SH Interiørs butikk og showroom til å bli Hødnebø. 
SH Interiør er et agenturfirma med en rekke forhandlere av interiørartikler og møbler i det finere sjiktet i Norge. Ønsket om å styrke seg på møbelsiden bidro til alliansen med Hødnebø, og SH Interiør har nå gått inn i Hødnebø med 51% av eierskapet. 
– Dette er «nye Hødnebø». Vi vil tilby kvalitetsmøbler og interiørvarer som fornyer hjemmet, forteller Jannicke Husebye som driver SH Interiør sammen med Yngvar Husebye. Her finner en interiørfantast alt fra lekkert servise og fine kurver til sofagrupper og kommoder i en delikat fargepalett. Sterke merkevarer som Skagerak, Team 7, Hødnebø, Ralph Lauren og Rivièra Maison med flere, bidrar sammen til å gi kunden noe for enhver smak og stil. 
– Her kan kunden handle enten det er til landstedet på Tjøme eller leiligheten på Aker Brygge, sier Jannicke, og legger til at de satser på tre stiler i sortimentet. 
– Vi har det kontinentale urbane, med østeninspirerte figurer og mørkt tre, vi har det romantiske med klassiske og feminine detaljer, også har vi den typiske New Hampton stilen med kurvdetaljer og loose covers, praktisk og barnevennlig for hjem eller landsted, forklarer hun.
 
sh interior (5)

Tydelige merkevarer

 Jannicke og Yngvar overtok SH Interiør i 2004, og har i løpet av en syv års periode tredoblet omsetningen. Med merker som Fogia, Rivièra Maison og Lene Bjerre har SH Interiør utmerket seg i interiørmiljøet.

– Vi ønsket å jobbe med home-kolleksjoner som er tydelige merkevarer i markedet, samt intensivere på møbelsiden, forklarer hun engasjert. Jannicke og Yngvar er svært selektive og har bevisst unngått samarbeid med de tunge volumkjeder tidligere. Hødnebø, med sine 15 butikker, var imidlertid et strategisk valg. 
– Hødnebø ligger helt i det øverste kvalitetssjiktet, noe som er grunnen til at dette ble aktuelt, sier hun og legger til at Hødnebø representerer god kvalitet og håndverkstradisjon.
sh interior

Stor forskjell på billig og dyrt

 Denne høsten står fornyelse på plakaten. Fasaden utvendig mot Vinderenkrysset vil endres, og det vil bli en felles access mot United Bakeries. Også innvendig har butikken gjennomgått en oppussing. Tidligere besto SH Interiør og Showroom av to etasjer, der den øverste var åpen møbelbutikk for publikum, mens den nederste var showroom for bedrifter. Etter oppussingen kan de imidlertid skilte med 800 kvadratmeter med interiør, åpent for alle. 

– Kvalitetsforskjellen mellom rimelige og litt dyrere møbler er stor, forklarer Jannicke. 
– Hvis du går inn og ser hvordan et Hødnebø eller Fogiamøbel er bygget opp vil du se at det er utrolig store forskjeller fra hva du finner hos de store kjedene i dag. Dette er håndlagde møbler, hvor kunden selv bestemmer utseendet, fortsetter hun. Tekstilene i møblene er svært slitesterke, og kjernen er bygget opp i heltre. Møblene er fullstoppet i sete og rygg og det brukes ekte dun og fjær. På denne måten skiller disse agenturene seg fra de kjedeproduserte sofaene du finner i et varehus.
sh interior (4)

Flere butikker

 I tillegg til Hødnebøbutikken på Vinderen har SH Interiør flere jern i ilden. Med Lene Bjerre Conceptstore i Kirkeveien samt Showroom by SH Interiør på Sandvika Storsenter møter de kunden på flere arenaer. 

– Disse konseptene er snevret inn mot mindre ting. Showroom by SH Interiør er et butikkonsept mellom på 50-150 kvadratmeter, og grunnet plassbegrensninger vil vi her fokusere på småvarer innen interiør. Dette skal videreutvikles som et lite gave- og interiørkonsept, mens møbeldelen markedføres som Hødnebø kjeden, med sine 15 butikker, forteller Jannicke. 
Som alt annet er også interiør mote, og Jannicke har merket en utvikling også hos deres merkevarer.
– Trender i hjemmet er blitt viktigere for kunden, og har du grunnelementene i form av møbler kan du fornye stilen jevnlig ved hjelp av assessorer, avslutter hun.
 
Tekst: Gitte Gilberg Sethereng | Foto: Stian Broch