» Kjølig eleganse og suveren kvalitet!

Kjølig eleganse og suveren kvalitet!

Den svenske møbelprodusenten Asplund fremstår som en av de ypperste representantene for ny skandinavisk design. Lamper, møbler og tepper! Fra den minste lille interiørvare til større møbler er stilen ytterst gjennomført. Enkel, ren og utsøkt!

mobelgalleriet header

I Stavanger er det bare Møbelgalleriet som kan skilte med Asplund i samlingen. 
Møbelgalleriet er da også en av Rogalands mest anerkjente interiørforretninger. I konkurranse med større kjeder står de fjellstøtt på egne ben. Årsaken er egentlig enkel. 
Fremfor masseproduserte møbler til lave priser satser Møbelgalleriet på solide merkenavn og høy kvalitet. De representerer møbler og interiør fra gamle mestere som Arne Jacobsen, Louis Poulsen og Alvar Alto, men er heller ikke fremmed for å satse på unge og mer nymoderne designere og produsenter. En av dem er Asplund.

Møbler er kunst

Få kjenner til at Asplund startet som et avantgardegalleri for møbelkunst. Året var 1990 og de to brødrene Michael og Thomas ønsket å skape noe sammen. Førstnevnte var kunsthandler, mens Thomas var bankmann. Tilsynelatende ulike, men begge med en dyp lidenskap for kunst og møbler. 
Ingen av dem var tradisjonelle kunstnertyper, men de var dedikerte – og hadde tro på prosjektet sitt. 
    En stund gikk det riktig fint. Utstillingene fikk mye blest og salget gikk bra. 
Men med lavkonjunkturen på 90-tallet ble det umulig å selge kunstmøbler. Utvalget ble derfor spisset mot mindre og rimeligere produkter.
    Asplund var også en viktig aktør da en liten gruppe svenske designere og produsenter tok sine første forsiktige skritt ut i Europa. Sammen bega de seg til internasjonale møbelmesser både i Milano og Köln. 
Den store kjendisstatusen uteble, men det var likevel inspirerende turer. Alle var ferske i faget og alle synes det var gøy å treffe hverandre. I tillegg møtte de oppegående stjernedesignere som James Irvine og Piero Lissoni.

mobelgalleriet header2

En klarere profil

Det var i den samme perioden at en tredje Asplund entret bedriften, Thomas sin kjæreste og senere kone Sandra. 
Med sin kreative og allsidige bakgrunn skulle hun vise seg å være akkurat den personen firmaet trengte. Med henne ble Galleri Asplund både butikk og innredningsfirma. De flyttet til et større lokale og fikk en tydeligere profil – senere kjent som den nordisk minimalistiske Asplund-profilen. 
    Samtidig satset Asplund på egen produksjon. Først i form av en CD-hylle tegnet av Thomas Sandell, så tepper håndknyttet og vevd i India.I 1994 kom det som skulle bli en av Asplunds mest kjente serier. Det handler selvsagt om Snö. tegnet av Thomas Sandell og Jonas Bohlin for Forminord. Asplund tok over, lakkerte serien hvit og suksessen var et faktum. Tjue år senere er Snö enda en av Asplunds absolutte bestselgere. Den har også fått selskap av andre møbelsystemer; som Rand, Vass og Kilt av Rune Claesson Koivisto og Tati av Brorberg og Ridderstråle.

mobelgalleriet header3

Svensk kvalitetshåndverk

Fordi Asplund kjennetegnes av klare flater og enkle linjer stilles det sterke krav til produksjon. Jo enklere form, jo vanskeligere er det å få dem perfekte. Arbeidet utføres av dyktige håndverkere i den svenske byen Tibro. Det er der Asplund fremstiller alle sine møbler. Produksjonen er høyst gjennomsiktig; arbeid, materialer, transport – fra den første skisse til ferdig produkt. 
Lokal tilvirkning er mer miljøvennlig, og det er lettere å kvalitetssjekke hvert enkelt produkt før det sendes avgårde. For når det kommer til kvalitet tar Asplund ingen snarveier. Asplund er kvalitet! 
    Trender forsvinner, men foran sitt nært forestående 25-årsjubileum står Asplund sterkere enn noensinne. De er da heller ingen trend. Asplund er solid, svensk merkevare. 
– Asplunds filosofi har alltid vært å skape rene, elegante linjer. De går aldri av moten og møblenes gode kvalitet sikrer dem varig liv. Asplund representerer et interessant men tidløst design man alltid vil ha glede av. Vi er stolte over å ha dem i sortimentet vårt, sier Terje Johnsen ved Møbelgalleriet Stavanger.

Tekst: Siri Gerrard | Foto: Louise Billgert/Asplund

Følg IN magasinet på Facebook