Hjem » Bergen » Hjem & fritid »  Kinesisk elbilgigant suser inn på Bergens veier

Kinesisk elbilgigant suser inn på Bergens veier

Den er romslig, har sju seter, lang rekkevidde, en overkommelig pris og leveres toppspekket med utstyr. Den nye el-SUVen BYD Tang forventes å gjøre stor suksess på det norske bilmarkedet.

De ansatte hos Oddvar Bjelde har store forventninger til den nye el-SUVen.

Den nye helelektriske SUVen er den første personbilen fra den kinesiske bilprodusenten BYD som er lansert i Norge. Da de første 100 bilene rullet inn i landet i midten av august, var representanter fra både BYD og importør til stede for å markere startskuddet for det kinesiske merkets norgesoffensiv.

– Som skapt for Norge

Til sammen forventes det å ta å ta inn 1.500 biler i løpet av året. Så langt er det forhånd-solgt 1.000 biler i Norge. Det er gode tall totalt sett, mener daglig leder ved Oddvar Bjelde, Jan Dyndal.
– Det er en bil som er som skapt for Norge. Den har god plass, god kjørelengde og er en godt utstyrt bil til en overkommelig pris. Dette gjør at den treffer markedet godt, sier Dyndal. 
BYD Tang kommer med sju seter som standard, med mulighet til å felle ned de to bakerste setene, den har firehjulstrekk og et tilhengerfeste med hengervekt på 1.500 kg. Bilen har en rekkevidde fra 400 til 528 km, basert på WLTP-syklusene combined og city/urban. Med andre ord: en bil for både de korte og lengre turene, med plass til hele storfamilien.

Toppspekket med utstyr

Dyndal påpeker at du får mye bil for pengene. For 612.800 kr levert Bergen kommer BYD Tang toppspekket med høyteknologisk utstyr som ivaretar både sikkerheten og komforten. 360˚ parkeringskamera, blindsonevarsling, filskiftevarsling, kollisjonsvarsling, automatisk nødbrems, parkeringssensorer både foran og bak, og adaptiv cruise-kontroll. Den har elektriske justerbare forseter som er ventilerte og oppvarmede, med minnefunksjon, et stort panoramaglasstak som slipper inn mye naturlig lys i kupeen, og LED-belysning som kan justeres i 31 ulike fargetoner

Blade-batteri

For deg som er opptatt av ytelser kan det være verdt å nevne at bilen er utstyrt med BYD sin nye Blade Batteri-teknologi, som ble lansert tidligere i år. På grunn av strukturen i batteriet økes plassutnyttelsen av batteripakken med over 50%, sammenlignet med konvensjonelle litium-jernfosfat-batterier. Dette gir lavere vekt og lengre rekkevidde. Den spreke SUVen gjør fra 0 til 100 km/t på 4,6 sekunder

Nytt i Norge

– Det er en fantastisk bil! Den er stille og behagelig å kjøre, og vi har fått veldig god respons fra kunder som har prøvekjørt den, forteller Dyndal, som mener markedet for el-SUVer i denne størrelsen er stort. 
– Det er viktig at kunder kontakter oss vedrørende prøvekjøring slik at vi kan ligge de inn i vårt booking system.
Dyndal råder deg også til å være kjapp på avtrekkeren dersom du vil ha Tang levert i løpet av året.
Enda er BYD et ukjent merke for nordmenn flest, og lanseringen av Tang betegnes som startskuddet på produsentens inntreden på det europeiske personbilmarkedet. Merket er allerede til stede på det norske markedet med sine elektriske busser.

FAKTA: Oddvar Bjelde

  • Oddvar Bjelde forhandler nye biler av merkene Suzuki, Isuzu, Maxus, BYD, Fiat person- og varebiler. Det er svært viktig for Oddvar Bjelde å alltid yte service på høyeste nivå. De er opptatt av å ha et godt og trivelig arbeidsmiljø i bedriften og at kundene skal oppleve dette når de besøker dem. De tar seg alltid tid til å by på en kopp kaffe, gjerne kombinert med litt fagprat. Deres solide erfaring og fokus på deg som kunde er din trygghet for at du til enhver tid skal kunne være fornøyd med servicen de utfører på din bil. Å være konkurransedyktig gjennom så mange år handler om å fornye seg i takt med kundenes krav. Biler må vedlikeholdes og ha service. For å møte etterspørselen har de bygget på en ny verkstedsavdeling, og er et MECA-Sertifisert verksted. 
  • Adresse: Garnesvegen 16, 5260 Indre Arna
  • Tlf: 55 53 55 20
  • Web: oddvarbjelde.no
  • Facebook.com/oddvarbjelde
  • Instagram.com/oddvarbjelde


Tekst: Renate Brødreskift | Foto: Byd.no
 

Følg IN magasinet på Facebook