- NORA MØRK: Fra håndball til smykkedesign
- «Fredagsmys» med Nina Jarebrink
- En moderne eventyrer
- Renate Hartvigsen: Sørlandets ubestridte skjønnhetsdronning
- Björg Thorhallsdottir: Ekte hverdagsmagi
- Ingrid Moe
- Cathrine Knudsen: Sarte bilder i en støyende verden
- En ekte motepionér
- Fuck Cancer!
- SALT – by Tone Berglihn
Hjem » Portretter » Jeans i operaen - Ja takk
Jeans i operaen - Ja takk
Frøydis Emilie Lind er klar for sin første egenproduksjon som daglig leder for Opera Sør. Under La Bohème vil hun se hverdagstøy i salen.
Kanskje hadde opera en gang i tiden et jålete utrykk, men det stemmer ikke lenger. Man trenger ikke ballkjole eller mørk dress for å se opera i Kristiansand. Det holder med en vanlig jeans, sier Frøydis Emilie Lind.
For et år siden tok hun over sjefsstolen i Opera Sør. 17. oktober er hun sammen med Agder Teater og Kristiansand Symfoniorkester klar for premieren på sin første store operaproduksjon.
Følelsen er kjempebra. Allerede er nærmere 60 prosent av billettene solgt, og det uten en eneste annonse. Det er jo litt «løp og kjøp» nå. Populariteten sier mye om at dette er noe sørlendinger har lyst til å få med seg, konstaterer Lind.
For nybegynnere
Kanskje ikke så rart. La Bohème er kjent for å være inngangsportalen til opera for dem som ikke har den store kunnskapen om kulturformen fra før av. Handlingen er lagt til Paris kunstnermiljø sent på 1800-tallet. Fire kunstnere lever som fattige bohemer i den franske hovedstaden. Den ene av dem, Rodolfo, forelsker seg i sypiken Mimi. Over fire akter fortelles deres historie om vennskap, forelskelse, sjalusi og kjærlighet.
Lind trekker fram en uttalelse fra en sopran som et godt eksempel på hva slags inntrykk historien gjør på folk.
La Bohème kan beskrives som operaen man aldri slutter å elske, og passer både for nybegynnere og viderekomne. Sopranen hadde hovedrollen i La Bohème, og ønsket egentlig at hun ikke visste noe om handlingen. Hun ville heller ha samme opplevelse som dem som så det for første gang.
Opera Sørs daglige leder beskriver La Bohème som et stort løft. Prosjektet og gjennomføringen betyr mye for mange både bak, på og foran scenen. Til sammen er mer enn 160 mennesker direkte involvert i produksjonen.
Operalære
I syv år ledet Frøydis Emilie Lind Kirkefestspillene i Kristiansand. Derfor har hun vært nødt til å legge seg i hardtrening når det kommer til opera.
For meg har det vært mye fokus på kirkemusikk de siste årene. Derfor var jeg ikke veldig kjent med opera da jeg begynte i jobben. Å sette seg inn i dette har vært enda mer spennende enn jeg forestilte meg. Du kan nesten kalle det for en åpenbaring. Blant annet så jeg en ny opera i Frankrike. Det var så fantastisk at jeg spurte meg selv «går det virkelig an å kjøpe dette for penger».
Den samme følelsen håper hun publikum får under La Bohème, både nybegynnere og kjennere. Og er det opp til Lind vil folk få flere slike opera-opplevelser i årene som kommer. Planen er å ha to store produksjoner de neste tre årene, men også ta kunstformen ut av dens hjem på Agder Teater.
Planen er å ta mindre produksjoner ut av huset og besøke steder rundt i distriktet. Vi ønsker jo at folk skal bli bedre kjent med opera, og da må man også komme til dem, sier Lind.
Tekst & foto: Pål Kaalaas