Hjem » Bergen » Hjem & fritid »  Ingen illusjoner

Ingen illusjoner

Når Fana Optikk reklamerer med at de har byens største utvalg, så er det fordi de faktisk har det. Gjennom 48 år har de gitt gode råd, blitt kjent med kundene og hatt det veldig moro underveis. Når man kommer innom merker man kjapt hvorfor.

 Innen optikerbransjen er kundene lite trofast i utgangspunktet. Hos Fana Optikk på Nesttun er det stikk motsatt, her kommer kundene tilbake år etter år. Ofte i flere generasjoner. 

– Jeg treffer ofte kunder i andre sammenhenger, det er alltid så hyggelig, sier Margot Alfheim. Trivselen slår mot deg når man kommer inn døren, og latteren sitter løst. Kanskje det er litt av grunnen til at Fana Optikk har blitt en solid merkevare i Bergen? Fagkunnskap og ærlig service er også en stor del av suksess-formelen. Når man skal bruke tusenvis av kroner, og selve synet står på spill, er det noe kundene setter pris på.
 
Article image

Best for barna

 Fana Optikk har en klar målsetning om å bli best for barn. 

– Vi tester hver barnebrille før vi tar de inn. De må tåle å bli brukt på barns premisser, forteller Margot. Flere og flere designere har blitt oppmerksomme på barn, og brillene i seg selv er mer trendy enn noen gang. Dette gjelder også solbriller. Barn er like utsatt for UV-stråling som voksne, og gode briller med ordentlig filter bør være en naturlig del av barnets beskyttelse mot solen. Dette gjelder både sommer og vinter. For de voksne er det praktiske briller som er populære. Store, med stort synsfelt, og gjerne fargerik. 
– Før hadde man ett par briller i årevis, som skulle passe til alt. Nå har vi flere par, som i større grad brukes som moteriktig tilbehør, sier Siv Hauso. 
– Vi har til og med en del som kjøper briller uten styrke, fordi de synes de er tøffe.
Article image

Dansk julegave?

 I tillegg til et bredt utvalg av det Margot kaller «de vanlige merkene», som Gucci, Versace og Dior, har Fana Optikk satset stort på skandinavisk design. Prodesign, Bellinger, Ørgreen, Fleye og Lindberg er alle en del av utvalget her. 

– Det er noe spesielt med danskene. De får det virkelig til; klær, film og så briller, sier Margot, som også har en historie på lur om mange av brillene. Ettersom Fana Optikk er fullstendig uavhengig, har de ansatte ofte selv funnet særegne merker til sortimentet. Slikt blir det morsomme anekdoter av. 
Briller er en stadig mer populær gaveartikkel, også solbriller. 
– Ofte er det sånn at man har sett seg ut et par, men ikke unner seg selv å kjøpe de. Vi selger en del på lillejulaften og julaften, sier Margot smilende, og anbefaler julegaver fra Danmark i år. 
 
Tekst & foto: Silja Sirevåg