- Les juleutgaven av IN magasinet for Oslo
- Gullvinner, designer og matelsker - møt Margaret Aase
- Vin til julemat
- Les høst-utgaven av IN magasinet for Trondheim
- Les høst-utgaven av IN magasinet for Oslo
- Drømmer du om en moderne og funksjonell hytte som er enkel å holde vedlike?
- Lek deg i parken på SNØ i høst!
- Gründeren bak Heart of Lule
- Les sommer-utgaven IN Magasinet for Oslo
- Omfavn Sommeren Med Stil
I sommer skal det være neonfarger
Ifølge innehaver av Netty undertøy, Berit Torkildsen, vil årets badetøymote være preget av sterke neonfarger og blomster.
Det viktigste for kundene når de velger seg badetøy er at det sitter fint. Så må de finne fargene de liker. |
Den eminente undertøysbutikken Netty har filialer i Olav Kyrre gate, Kløverhuset og i Åsane senter. Selv om det er noen måneder til sommeren enda, har butikkene allerede begynt å bugne av bikinier, badedrakter og tilbehør i merker som Seafolly og Femilet. Andre, gode merker som Primadonna og Chantell har også slått seg på bølgen med badetøy.
– Det som gjør oss spesielle er at vi har et stort mangfold av varer som tilfredsstiller damer i alle aldre. De som kjenner merkene vi fører, vet at det er gøye og flotte ting. Vi får inn et nytt merke som heter Cyell, og et merke som ange kjenner til, Michael Kors. Det ligner veldig på Seafolly. Vi har cup-er fra A til K. Vi kan bh-er og cuper så når du kommer som kunde til oss kan du være trygg på at du får god hjelp, sier Torkildsen.
Badetøy året rundt
Hun forteller videre at Netty fører badetøy gjennom hele året, men at sortimentet utvides når våren nærmer seg. Folk reiser mye, og har behov for den lille bikinien også utenom sommersesongen. Det har også de som bader i basseng hele året.
– Vi selger badetøy i alle prisklasser. Noen av kundene våre tror at fordi de betaler dyrt for badetøy så skal det vare evig. Det gjør det ikke. Det du betaler for er den gode passformen, sier hun.
Badetøy falmer i solen. Klor i badebasseng og sjøvann tar også på badetøyet, og en kan egentlig ikke forvente at det varer mer enn en eller to sesonger. Det beste du kan gjøre er å skylle badetøyet i kaldt vann etterpå, og unngå å tørke det i solen. Når man velger badetøy, bør man derfor være bevisst på hva man skal bruke det til. Er det basseng man skal trene i, bør man ha en badedrakt som tåler mest mulig klor og som ikke er så veldig dyr. Er du mye uti vannet når du er på stranden så er det gjerne ikke så lurt med vattering, for da tørker badedrakten saktere. Vær bevisst på at de kraftige fargene falmer fortere enn de mer rolige fargene. Torkildsen understreker at når man først skal omgås fremmede mennesker såpass avkledd som man tross alt er når man ferdes på stranden eller ved bassenget i badetøy, så er det greit at passformen stemmer.
Årets bademote
Trendene for sommeren bademote er klar. Det går fortsatt i neon og kraftige farger. Korall bort mot oransje og mørkeblått, mener Torkildsen det vil bli mye av denne sommeren.
– Todelt badetøy går alltid best, selv om vi og har solgte en del badedrakter de siste årene. Seafolly har badedrakter som holder litt inn og ser litt kule ut, sier hun.
Tankinien er også kommet mer og mer, men bergenserne begynte ikke vise interesse for den todelte badedrakten før i fjor. Det er altså litt forskjell på det man ser i motebladene, og det som folk faktisk kjøper. Og bergenserne er ganske tradisjonelle i valgene sine.
– Vi selger sett med overdeler og bukser, men buksen og overdelen trenger ikke være i samme størrelse. De fleste er ikke lik i størrelsen nede og oppe, sier Torkildsen.
Folk reiser mye, og har behov for den lille bikinien også utenom sommersesongen. Det har også de som bader i basseng hele året. |
Jakten på drømme-bikinien
Noen kunder har allerede begynt jakten på den perfekte bikinien. Noe som forundrer Torkildsen og kollegene er at så mange unge vil ha høye bukser som skjuler magen. For det er nemlig ikke alltid den høye buksen som skjuler mest. Ifølge Torkildsen kan det være vel så bra med litt høy skjæring som gir lengre ben.
– Spør oss om råd. Det er ikke alltid det er som du tror. Vi har dessuten mye lekkert tilbehør, saronger, shortser og kjoler som man kan skjule seg bak når man tripper rundt på stranden eller i butikkene, råder hun.
– Det viktigste for kundene når de velger seg badetøy er at det sitter fint. Så må de finne fargene de liker. Vi gir dem den hjelpen de trenger. Vi vet hvilke cup-er som er bra for ulike størrelser på byster. Mange går i utgangspunktet i feil bh-størrelse. Da velger man også feil bikini. Får vi lov å hjelpe, blir kunden ofte forbauset og glad over hor fin de blir når de velger riktig cup og passform. Kundene har fått mange a-ha-opplevelser hos oss, avslutter hun.
Tekst. Vibeke Linn Blich | Foto: Vibeke Linn Blich, MissYa & PrimaDonna