Hjem » Hjem & fritid » Hos Lexus Asker & Bærum gleder deg seg til den oppgraderte Lexus UX 300e

Hos Lexus Asker & Bærum gleder deg seg til den oppgraderte Lexus UX 300e

To år etter lanseringen av Lexus’ første helelektriske modell, UX 300e, får luksuscrossoveren en rekke oppgraderinger. Den største endringen er et nytt batterisystem som øker rekkevidden med mer enn 40% til 450 km.

header Lexus

Samtidig har endringer i både karosseri og chassis forbedret kjøreopplevelsen og raffinementet som kjennetegner Lexus UX-familien ytterligere. Nye UX 300e får også et nytt og bedre multimediasystem – en prioritet blant kjøpere av biler i dette segmentet. Den har også et mer omfattende avansert sikkerhetssystem, flere interiørvalg samt en ny eksteriørfarge. UX 300e var den første produksjonsmodellen som ble lansert under Lexus’ elektrifiseringsstrategi. Den har blitt solgt i mer enn 10.000 eksemplarer globalt siden lanseringen i 2020, hvorav halvparten i Europa. Også i Norge har bilen blitt en suksess med mer enn 1.400 solgte biler!

Klar for Europa mai 2023

De første bilene leveres på det europeiske markedet i mai 2023. Nytt batteri øker rekkevidden, og kjøreopplevelsen er enda bedre. Lexus har økt modellens kjørelengde betraktelig i forhold til dagens utgave, fra 315 til 450 kilometer, ved å øke batteripakkens kapasitet fra 54.3 til 72.8 kWt. Maksimal effekt er 150 kW (204 hk), maksimalt dreiemoment er 300 nm. Modeller med 17-tommers felger får nå en blandet WLTP-rekkevidde på 450 km (avhengig av utstyrsgrad). Modeller med 18-tommers felger får en rekkevidde på 440 km (avhengig av utstyrsgrad). En rekke endringer har blitt gjort for å forbedre kjøreopplevelsen. Fintuning av den elektriske servostyringen og støtdemperne har gjort kjøreopplevelsen mer engasjerende. Mer punktsveising med påfølgende økt karosseristivhet har bidratt til det samme. Summen av endringene bedrer følelsen av veigrep og respons i UX, karakteristikker som fremheves ytterligere av bilens lave tyngdepunkt og plasseringen av batteripakken under gulvet. Lydisoleringen har også blitt optimalisert for å gjøre bilen enda mer stillegående, og øker komforten ytterligere.

header Lexus2

Nytt og forbedret multimediasystem

UX har nå et multimediasystem som er enklere å bruke, med berøringsskjerm i stedet for berøringsflate. Systemets kontroller er mer intuitive, de responderer raskere og funksjonaliteten (som kan variere mellom markeder) og tilkoblingsmulighetene er bedre. Skjermen er nå posisjonert 143 mm nærmere sjåføren for enklere betjening. Og der skjermene tidligere var 7 eller 10 tommer (avhengig av utstyrsgrad), er de nå 8 tommer med skarpere grafikk eller 12.3 tommer med høy oppløsning. Multimediasystemets stemmegjenkjenningskapasitet inkluderer nå «Hei Lexus» ombordassistenten for stemmekommandoer. «Hei Lexus» kan brukes til å styre kontrollene (uten at man må dempe lydanlegget mens man gjør det), styre klimaanlegget, søke på nettet og koble til telefonsamtaler. Smarttelefonintegrering kan gjøres trådløst via Apple CarPlay eller via Android Auto med kabel. Tilkoblingen inkluderer også Lexus Link smarttelefonapp, hvor man kan låse eller åpne dørene eller sette på klimaanlegget før man setter seg i bilen. En annen forbedring i Multimediasystemet er skybasert navigasjon som standard. Det gir tilgang til oppdateringer om vei- og trafikkinformasjon i sanntid, og gjør det enklere å planlegge reiser eller finne omkjøringer og slik unngå forsinkelser. Annen nyttig informasjon, som lokale ladepriser og parkeringsplasser, kan også finnes via skyen ved hjelp av «Hei Lexus». Den 12.3-tommers skjermen har innebygget navigasjon som sørger for permanent tilkobling hvis skyen skulle være utilgjengelig. I området i midtkonsollen hvor berøringsflaten tidligere var, finner man nå knapper til de oppvarmede forsetene. Konsollen har også en USB-A-port for spilling av høyoppløselige lydkilder, to USB-C-porter for lading og et opplyst brett med plass nok til en større smarttelefon.

Interiør- og eksteriørendringer

Man kan nå få interiør, både i stoff og ekte skinn, i en ny Hazel-farge. Med perforert skinninteriør får man en ny Kagome foldeeffekt inspirert av tradisjonell japansk kurvveving. Den japanske arven inspirerer også teksturen i dashboard-overflaten, som kan minne om Washi-papiret man finner i tradisjonelle japanske skyvedører. En ny eksteriørfarge er også tilgjengelig for nye UX. Sonic Platinum er en skinnende sølvfarge med en nydelig metallisk tekstur, som karakteriseres av en blanding av kontrasterende skygger og mer fremhevede partier.

header Lexus3

Ytterligere egenskaper

Lexus Safety System + i UX 300e har også fått noen oppgraderinger. Assistanse for sving i kryss sørger for at sjåføren kan svinge tryggere til høyre og venstre i trafikk og i kryss, Nødstyringsassistanse gjør automatisk små korrigeringer med rattet for å hindre bilen i å ufrivillig forlate kjørefeltet, og den Dynamiske radar cruisekontrollen har nå Kurvehastighetsreduksjon som automatisk justerer bilens hastighet i henhold til radiusen til svingen.
For mer informasjon om den oppgraderte versjonen av Lexus UX 300e ta kontakt med Lexus Asker & Bærum.

Fakta Lexus Asker & Bærum

Tekst: IN magasinet | Foto: Lexus
 

Følg IN magasinet på Facebook