- Les juleutgaven av IN magasinet for Oslo
- Gullvinner, designer og matelsker - møt Margaret Aase
- Vin til julemat
- Les høst-utgaven av IN magasinet for Trondheim
- Les høst-utgaven av IN magasinet for Oslo
- Drømmer du om en moderne og funksjonell hytte som er enkel å holde vedlike?
- Lek deg i parken på SNØ i høst!
- Gründeren bak Heart of Lule
- Les sommer-utgaven IN Magasinet for Oslo
- Omfavn Sommeren Med Stil
Hold stilen i høststormene
Det har vært en regnfull sommer. Nå er det høst og forholdene kan vel knapt sies å ha blitt noe bedre. Snart banker også vinteren på døren. Norge er definitivt et land med mye vær. Og det var nettopp været som inspirerte Dag Even Tresselt da han skapte jakkekolleksjonen Uber.
– Nordmenn har tradisjon for å være mer trauste enn kontinentale, sier Tresselt, som i mange år irriterte seg over nordmenns hang til allværsjakker og sportsjakker med sterke farger og selvlysende refleksmerker.
– Allværsjakken brukes året rundt, sommer som vinter, til hverdag og fest – gjerne sammen med en svart eller grå dress. Jeg ville utvikle et produkt som forente god design med gode tekniske løsninger, fortsetter gründeren.
I 2009 forlot han derfor jobben som kategorisjef i den norske tekstilbedriften Helly Hansen for å bygge opp et internasjonalt luksusjakkemerke.
Resultatet ble Uber. Merkevaren tilhører den relativt nye kleskategorien tekniske byjakker. Plaggene er høyteknologiske, vanntette og pustende; samtidig som de er elastiske, varme og lette. Bare seks år etter lanseringen har Uber sikret seg distribusjon i over 200 butikker i land som Sverige, England, Tyskland, Sveits, Nederland, USA, Japan og Danmark. Merkevaren ble tidlig lansert i Singapore, og når står Italia, Frankrike og Sør-Korea for tur.
– Det er fullt mulig å lykkes som global nisjeaktør. Vi ønsker å utfordre de etablerte aktørene på markedet som i all hovedsak er eid av italienere, sier Tresselt.
I starten var det bare menn som kunne glede seg over Tresselts eminente design. Nå kan heldigvis også vi kvinner gå årstidene trygt i møte. For i høst utvider formskaperen med en ny kvinnekolleksjon.
– Jeg håper at kolleksjonen appellerer til travle karrierekvinner, enten de er på internasjonal jobbreise eller haster mellom styremøte og barnehage. Filosofien er at man skal se elegant og velkledd ut – selv under tøffe værforhold, sier Tresselt.
Hos Boomerang i Fredrikstad har de fulgt Uber helt siden starten.
– Dette er et norsk merke i verdensklasse. De er litt gærne, og bruker veldig mye tid og ressurser på hvert enkelt produkt. Jakkene er full av smart teknologi. Årets kolleksjon er helt suberb og i grunnen ganske enkel å forstå. Det er bare å prøve på! Jakkene er lette, varme, har full værbeskyttelse og en nydelig passform. Bedre blir det ikke, avslutter Kristian F. Kristiansen ved Boomerang.
Tekst: Siri Gerrard | Foto: Uber