- Les juleutgaven av IN magasinet for Oslo
- Gullvinner, designer og matelsker - møt Margaret Aase
- Vin til julemat
- Les høst-utgaven av IN magasinet for Trondheim
- Les høst-utgaven av IN magasinet for Oslo
- Drømmer du om en moderne og funksjonell hytte som er enkel å holde vedlike?
- Lek deg i parken på SNØ i høst!
- Gründeren bak Heart of Lule
- Les sommer-utgaven IN Magasinet for Oslo
- Omfavn Sommeren Med Stil
Høst med sus av 70-tall
– Denne høsten blir både blå og grønn på motefronten. Varmende ponchoer, skinnklær og mønstrete plagg med 70-tallslook dominerer høstens feminine motebilde. Og hos guttene er det blå brun som gjelder, forteller Lisbeth Hansen hos VIC Horisont i Åsane.
Høsten har for lengst inntatt de 300 kvadratmeterne, som kvalitetsmerkekjeden VIC råder over på Bergens nyeste kjøpesenter i Åsane. Jentene på VIC Horisont pakker daglig ut høstkolleksjoner med siste nytt innen bekledning og skotøy.
Hipt og elegant
– Høsten blir alltid godt mottatt på Vestlandet. I år rommer moten både det litt hippe og det elegante, sier butikksjefen, og viser oss en fresh blå blazer fra J. Lindeberg.
Nett og slank i fasongen, med relativt kort lengde – et karakteristisk trekk for høstens dressmote, ifølge Hansen. Hun pakker ut en lysblå skjorte fra norske Riccovero, som pares med et delikat matchende slips – mørkblå bunn med brede diagonalstriper i oransje.
– I høst er moten å kombinere smale jeans med en t-skjorte og blazer, og gjerne bruke et par kule brune sko til. Her har du antrekk som passer perfekt om du skal ut på byen en kveld, men som også egner seg til mer stilfulle anledninger, mener Hansen.
Det svenske merket J. Lindeberg har de siste tre tiårene forsynt kvalitetsbevisste skandinaver med moderne, funksjonelle klær. Det Stockholm-baserte motehuset er godt representert hos VIC Horisont.
Skreddersøm og hyperflex
Det samme gjelder også for kjedens mestselgende herremerke, Jean Paul, som med sine elegante detaljer er blitt en vinner blant gutter i alle aldre. New York-baserte Tommy Hilfiger er også et velkjent merke for VIC-kunder.
– Denne høsten har vi i tillegg til sportslinjen, fått inn flere spennende ting fra Tailored-kolleksjonen til Hilfiger, sier Hansen begeistret.
Hilfiger Tailored henvender seg til den mer klassisk orienterte mannen, og er som skapt for dem som ønsker å gi garderoben en sofistikert twist.
Lisbeth tar oss med rundt i herreavdelingen og stopper ved en bunke jeans fra Replay.
– Kjenn, sier butikksjefen.
Hun drar i denim-stoffet og holder buksen fram. Stoffet er mykt og elastisk - langt fra det man forbinder med dongeri.
– Hyperflex, som det kalles, har vi damene hatt i årevis. Men nå som buksetrenden på herresiden er slim-modeller, kan også manneben oppleve denne velværefølelsen, sier Hansen.
Hun røper at første gang hun hørte en mann lage fornøyde vellyder i prøverommet, var da en hyperflex-bukse ble tredd på bena. Sånt gleder en som lever av å kle opp kvinner og menn.
Poncho-storm og 70-tallslook
Turen glir naturlig over i den bugnende dameavdelingen, og Lisbeth vinker oss bort til stativet med strikkete plagg.
– Du kommer ikke unna poncho denne høsten. Vi får inn nye nesten annenhver dag, smiler butikksjefen, før hun smyger seg forbi utstillingen med lekre damesko fra Geox, passerer så de splitter nye jakkene fra Save The Duck, og tar frem en mørk bluse fra J. Lindeberg med blomstrete mønster.
– Ingen tvil om at 70-tallet fortsatt inspirerer, konstaterer Hansen og forteller at skinn og ankelhøye boots er noe av det som går igjen i høstens damemote.
– Det går dessuten mye i grønne toner for oss damer denne høsten - gjerne oliven med fiffige detaljer.
Guideturen i høstens moter går mot slutten i det en mannlig kunde kommer inn i butikken og får øyekontakt med vår oppmerksomme guide.
– Hei, hva kan jeg hjelpe med? spør den blide butikksjefen.
– Jeg skal i 40-årslag om et par uker og deretter et bryllup, kommer det fra herren som har tatt oppstilling ved disken.
– Ingen problem, parerer Lisbeth Hansen og setter kurs for dressavdelingen.
FAKTA: VIC
I VICs er forhandler av kvalitetsmerkene Jean Paul, Ricco Vero, J. Lindeberg, Tommy Hilfiger, Marc O’Polo, Lexington, Replay, G-Star Raw, InWear og Blu.
Tekst: Geir Dahle | Foto: Geir Dahle og VIC