Hjem >  Godteri for interiørbevisste

Godteri for interiørbevisste

Etter mer enn 120 år som tradisjonelt glassmagasin i hovedstaden, åpnet i 2013 Backe i Grensen ny butikk på Strømmen Storsenter. Etter tre år på senteret har Backe blitt en kjempesuksess.

– Min sjef, som er fjerde generasjons Backe i familiebedriften hadde lyst til å gjøre noe nytt og se ut av Oslo; og da ble det Strømmen, sier Lena Bergersen, butikksjef på Backe i Grensen på Strømmen Storsenter.
– Vi var kjempespente, fordi vi ikke visste noe om det å være på et kjøpesenter. Vi har jo vært på samme hjørne i sentrum siden det hele startet, legger Bergersen til. 
Backe i Grensen åpnet på Strømmen Storsenter for snart 3 år siden, etter at senteret gikk gjennom en omfattende utbygging. I dag er det Norges største kjøpesenter.
– Etter et litt trått første år har Backe vært en stor suksess på senteret. Backe ble kåret til årets butikk i 2014 og nominert igjen for flere priser i år, sier Bergersen.

Lange tradisjoner

Historien om Backe strekker seg imidlertid helt tilbake til 1889, da Johan Jørgen Backe etablerte seg på hjørnet av Akersgata og Lille Grensen. Og butikken har ligget der siden. 
– I dag har Backe tre butikker. I 2014 etablerte vi oss på CC Vest i Bærum.
Backe i Grensen er fortsatt en familiebedrift og har holdt godt på profilen og tradisjonene. De har i alle år hatt fokus på god kundeservice. De siste årene har Backe utviklet seg fra å være et tradisjonelt glassmagasin til å bli mer av en gave- og interiørbutikk.
– Gaver og interiørartikler er de mest populære varegrupper. I det siste har vi blant annet fått inn lakris og smykker og vi skal snart ta inn kule designbriller fra merket See Concept. Backe er en godteributikk for interiørinteresserte, sier Bergersen.

Danske klassikere

Lakris og smykker er imidlertid ikke kjernen i varesortimentet hos Backe. Butikken preges av klassiske designmerkevarer som Georg Jensen, Royal Copenhagen, Rosenthal, Wedgwood og Le Creuset. Av mer kontemporær design kan nevnes danske Hay, og hos Backe finner du accessoirer og småmøbler fra det populære interiør- og møbelmerket. Men det var et annet dansk merke som var fjorårets bestselger.
– Kähler var det merket vi solgte desidert mest av i fjor. Du vet, de særegne vasene med striper. Kähler er flinke til å fornye seg og kommer med en mengde nye produkter utover våren; vi venter inn et nytt servise, og de har nettopp kommet med nydelige vaser og servise i en serie som heter Hammersøi.

Romantisk Arne Jacobsen

Populært hos Backe for tiden er også Design Letters, en eksklusiv serie påvirket av den danske arkitekten og designeren Arne Jacobsen.
– Jacobsen var jo kjent for å være veldig stram, men denne serien er annerledes: Kolleksjonen er basert på en periode i hans liv da han var gift med en svensk dame. Dette var en romantisk tid i hans liv, noe som påvirket designet han laget. Blant annet har vi bokstavkopper basert på Jacobsens typografi og snart får vi inn et sengesett med småblomstrede mønster, sier Bergersen.
Backe er også svært stolt av å være de eneste på senteret som har det danske porselensmerke Lyngby Porcelæn
– Lyngbyvasen er spesielt populær. Denne har en vakker og stram form. Designet er fra 1936, sier Bergersen.
Blant de mer lekne innslagene på Backe er Kai Boyesens trefigurer fra slutten av 1950-tallet. 
– Dyrefigurene er basert på hans egen familie. Den blå skal være ham selv, han gikk visst rundt i blå lagerfrakk, sier Bergersen og ler.

Ikoniske lotusboller

Det går mye i dansk design hos Backe, men butikken fører også flere kjente norske klassikere.
– Vi har Magnor, Wik og Walsøe og Skaugum bestikk. Også har vi akkurat fått inn Ildhanen, som er et nytt produkt designet av Andersen & Voll. Lysestaken, som er helstøpt i smijern, ble produsert til nyåpningen av Nedre Foss gård på Grünerløkka. Dette kommer til å bli et ikonisk produkt, sier Bergersen.
Backe har også de allerede ikoniske lotusbollene fra Lucie Kaas, som ble designet av den norske kunstneren Arne Clausen på 1960-tallet. 

Bryllupskveld

Nordmenn har de siste årene blitt mer og mer interessert i designvarer og ifølge Bergersen følger kundene svært godt med på hva som skjer.
– Kundene vet veldig mye, nesten mer enn oss noen ganger. De følger med på nettet og på sosiale medier. Samtidig vil mange gjerne ha det som alle har, så det er klart, det går mye i trender. Også er bryllup er stort hos oss. Vi har hatt bryllupskveld i butikken, da hjelper vi brudepar som skal gifte seg med å skrive ønskelister. Vi har jo alt hva et brudepar kan ønske seg, avslutter Bergersen og smiler.

Tekst & foto: Ketil Blom

Følg IN magasinet på Facebook