Hjem >  Fargerik retro hos Møller Bil Asker & Bærum

Fargerik retro hos Møller Bil Asker & Bærum

Husker du den gode gamle folkevognbussen? Originalen het T1 og kom på markedet i 1950-årene. Nå lanseres ID. Buzz, en ny og retro utgave av den gamle originalen. Denne høsten er demobilene på plass hos Møller Bil Asker & Bærum, men salget startet allerede i mai. Interessen har vært stor for denne helelektriske flerbruksbilen.

Møller Bil Asker & Bærum er forhandler av Volkswagen. De siste årene har den elektriske ID.-familien fra Volkswagen fått mye oppmerksomhet både internasjonalt og her i Norge. Og nå lanseres altså familiens siste tilskudd, ID. Buzz. En bil som helt klart også vil tiltrekke seg kunder med sans for design og nostalgi.

De gamle folkevognbussene med sitt karakteristiske design har vært populære og nye ID. Buzz tar opp arven etter dem.
De gamle folkevognbussene med sitt karakteristiske design har vært populære og nye ID. Buzz tar opp arven etter dem.

Arven etter T1

– Bilen er helt unik i sin klasse, sier Markedssjef for Volkswagen personbil Møller Bil Asker & Bærum, Birgit Jensen. 
– Den har tatt med seg arven etter T1 med korte overheng, tofarget karosseri og den lett gjenkjennelige v-fronten. Det er den første elektriske flerbruksbilen fra Volkswagen, designet og bygget fra bunnen av som en elektrisk bil. 
Bilen har en kraftig el-motor (150 kW) med en rekkevidde på inntil 418 km. Den kan fort bli en populær feriebil med sin gode bagasjeplass, generøse takhøyde samt bakseter som både kan justeres i lengderetning og legges ned. Bilens design gjør den imidlertid som skapt for bruk i trange bygater så vel som på landeveien.

Truffet en nerve

Det er ingen tvil om at Volkswagen med ID. Buzz har truffet en nerve med sitt flotte utseende. 
– Bilen har nådd et bredt spekter av kunder med dette designet, sier Jensen. 
– Vi har interesserte kunder i alle aldersgrupper og nå er det mange som venter på å få prøvekjøre. 
Det tradisjonelle to-fargede designet har kombinasjoner med grønt, oransje, gult og blått, men man kan også velge en ensfarget variant. Og som om ikke det er nok, det innvendige interiøret speiler eksteriøret med matchende farger. Man ser ofte eksempler på varebiler som bygges om til campingbiler, og gamle folkevognbusser ser ut til å være spesielt populære. Volkswagen lanserer også en ID. Buzz cargo, men camperen må man nok vente lenger på. Per i dag foreligger det ingen kjente planer om å lansere en slik utgave – som mange allerede har etterspurt.

Fossile biler på vei ut

Birgit Jensen bekrefter at salget av fossile biler fortsetter å stupe. 
– Og nå kommer de elektriske varebilene for fullt. 
I 2021 ble det ifølge Statistisk Sentralbyrå førstegangsregistrert 176.000 personbiler. 65% av disse hadde kun elektrisk motor. Og tallene kryper stadig oppover. Selv anslår Møller Bil Asker & Bærum at over 90% av bilene de selger er elektriske. Markedet har i lengre tid slitt med å levere nok elektriske biler, noe som også har sammenheng med en urolig verdenssituasjon, men det skyldes også en enorm interesse. 

Volkswagens modeller ID.4 og ID.5 er fortsatt butikkens «bestselgere».
Volkswagens modeller ID.4 og ID.5 er fortsatt butikkens «bestselgere».

Familiebiler med god rekkevidde

Volkswagens modeller ID.4 og ID.5 er fortsatt butikkens «bestselgere». Dette er familiebiler med god rekkevidde, noe som gjør det mulig å ha el-bil som familiens førstevalg. Siden el-bilen kom på markedet har mange valgt seg denne som en «nr. 2-bil» til bykjøring og korte turer, mens fossilbilen ble det tryggeste alternativet til hytta eller ferien. Nå kan man legge ut på langtur uten å kjenne på «rekkeviddeangst». Fordelen med nyere el-biler er dessuten forbedret ladeeffekt, noe som har forkortet ladetiden dersom behovet skulle oppstå underveis på tur. Med ny og forbedret teknologi er behovet for to biler i familien kraftig redusert og til tross for høy pris på elektrisitet, lønner det seg fortsatt å kjøre elektrisk. 
Men nå er det ID. Buzz som får lov til å skinne øverst på pallen en periode!

Fakta Møller Bil Asker & Bærum

Tekst: Anne-Trine Benjaminsen | Foto: Volkswagen & Pixabay

Følg IN magasinet på Facebook