Hjem » Interiør & design » Familiebedrift med eksklusivt preg
Familiebedrift med eksklusivt preg
En av Porsgrunns mest fasjonable forretninger finner vi i Storgata 98. I den kremfargede murbygningen fra 1906 tilbyr familien Saastad både eksklusive klokker og spesialtilpasset optikk.
Innenfor dørene til Saastad Ur & Optikk blir IN magasinet tatt vel imot av urmaker Grunde Langkås. En kikk rundt i butikklokalet vitner om et stort utvalg. De mange montrene er fulle av optikk, trendy solbriller og klokker for enhver anledning.
Eksklusiv profil
– Vi har til enhver tid over to hundre solbriller inne, sier urma Om våren, når nyhetene kommer, bugner det, legger han til.
Alle de store internasjonale merkene er å finne hos Saastad – Chanel, Calvin Klein, Prada og Bulgari, for å nevne noen. Når det gjelder klokker satses det hovedsakelig på Rolex og eksklusive ur, men forretningen fører også trendur og bruksur.
– Vi prøver å selge litt mer eksklusive ting, men samtidig ha noe for enhver lommebok, forklarer Langkås. Her er klokker fra 8-900 kroner og oppover.
Alle de store internasjonale merkene er å finne hos Saastad – Chanel, Calvin Klein, Prada og Bulgari, for å nevne noen. Når det gjelder klokker satses det hovedsakelig på Rolex og eksklusive ur, men forretningen fører også trendur og bruksur.
– Vi prøver å selge litt mer eksklusive ting, men samtidig ha noe for enhver lommebok, forklarer Langkås. Her er klokker fra 8-900 kroner og oppover.
Tredje generasjon
Urmaker og optiker Øyvind Saastad forteller at det var hans far som etablerte forretningen så langt tilbake som i 1936. I dag er det Øyvinds datter, optiker Cathrine Saastad, som er daglig leder av virksomheten.
IN magasinet blir vist rundt i det elegante butikklokalet, hvor andre etasje er viet optikken. Det er hit kundene blir henvist når de skal teste synet med henblikk på spesialtilpassede briller, eller kontaktlinser. På kontoret til datteren foretas alle målinger. Vegg-i-vegg finner vi familiebedriftens siste investering: en glasskjæremaskin til 250 000 kr.
– Denne sparer oss for mye arbeid, sier Øyvind Saastad – og viser hvordan den på få minutter skjærer et glass slik at det passer perfekt til den valgte innfatning.
IN magasinet blir vist rundt i det elegante butikklokalet, hvor andre etasje er viet optikken. Det er hit kundene blir henvist når de skal teste synet med henblikk på spesialtilpassede briller, eller kontaktlinser. På kontoret til datteren foretas alle målinger. Vegg-i-vegg finner vi familiebedriftens siste investering: en glasskjæremaskin til 250 000 kr.
– Denne sparer oss for mye arbeid, sier Øyvind Saastad – og viser hvordan den på få minutter skjærer et glass slik at det passer perfekt til den valgte innfatning.
Alene om rolex
Noe av det som skiller Saastad Ur & Optikk fra konkurrentene deres i Telemark, er rettighetene til å selge og utføre service på Rolexur.
– Det er kun syv Rolex-forhandlere i hele Norge, sier Grunde Langkås. De nærmeste ligger i Oslo og Stavanger. Vi har også fullt serviceansvar, det vil si at alt av reparasjoner og vedlikehold foretas her, sier han.
I en glassmonter ut mot Storgata er de velrenommerte urene stilt ut. Her finner vi to av de mest populære Rolex-modellene, Daytona og Submariner, samt en rekke andre.
– Det er kun syv Rolex-forhandlere i hele Norge, sier Grunde Langkås. De nærmeste ligger i Oslo og Stavanger. Vi har også fullt serviceansvar, det vil si at alt av reparasjoner og vedlikehold foretas her, sier han.
I en glassmonter ut mot Storgata er de velrenommerte urene stilt ut. Her finner vi to av de mest populære Rolex-modellene, Daytona og Submariner, samt en rekke andre.
Større kjøpekraft
Urmakeren forteller videre at målgruppen primært er voksne kunder fra 30 år og oppover. Utviklingen i markedet viser at kjøpekraften hos dette segmentet har vokst betraktelig i de senere år. Det er tydelig at folk har mer penger, noe som gir seg utslag i at de kjøper dyrere varer. I tillegg er kundene blitt mer kvalitetsbevisste.
– Tendensen er at folk koster på seg litt flottere ting. Det er ikke uvanlig å legge 5000 kr eller mer i et ur, og kundene har gjerne flere klokker å velge mellom, sier han.
– Tendensen er at folk koster på seg litt flottere ting. Det er ikke uvanlig å legge 5000 kr eller mer i et ur, og kundene har gjerne flere klokker å velge mellom, sier han.
Julegavetips
Det nærmer seg jul med stormskritt. I den forbindelse våger Langkås seg frempå men noen gaveidéer:
– Rado er spesielt for damene. De benytter noe som kalles high-tech keramikk i kasse og lenke, et materiale som så å si er hundre prosent motstandsdyktig mot riper. Disse klokkene holder seg år etter år. Prisene starter på rundt 10 000 kroner. Det er minimalistiske, elegante klokker, legger han til.
I tillegg fremhever han Omega som hovedsakelig er litt røffere, men som også leverer klokker over hele spekteret.
For mange menn er Rolex det ulitmate ur. De rimeligste herremodellene fra den sveitsiske produsenten ligger på drøye 25 000 kroner.
– Rado er spesielt for damene. De benytter noe som kalles high-tech keramikk i kasse og lenke, et materiale som så å si er hundre prosent motstandsdyktig mot riper. Disse klokkene holder seg år etter år. Prisene starter på rundt 10 000 kroner. Det er minimalistiske, elegante klokker, legger han til.
I tillegg fremhever han Omega som hovedsakelig er litt røffere, men som også leverer klokker over hele spekteret.
For mange menn er Rolex det ulitmate ur. De rimeligste herremodellene fra den sveitsiske produsenten ligger på drøye 25 000 kroner.
Nytt merke
Saastad Ur & Optikk er ikke medlem av noen kjede, og kan dermed håndplukke sine varer. Forretningen tar gjerne inn spesielle ting for sine kunder. Over nyttår kommer det et nytt klokkemerke, International Watch Co., Schaffenhausen – forkortet IWC. De sveitsiske urene er blant de mest fremadstormende på markedet, og befinner seg i samme klasse som Rolex.
– Det er et merke som selges veldig mye i vår butikk i Oslo, spesielt de store modellene, avslutter Øyvind Saastad.
Tekst & foto: Martin Fremstad
– Det er et merke som selges veldig mye i vår butikk i Oslo, spesielt de store modellene, avslutter Øyvind Saastad.
Tekst & foto: Martin Fremstad