» Et nytt ansikt til gamle Theodor Olsen

Et nytt ansikt til gamle Theodor Olsen

Den tradisjonsrike juveléren på Torgalmenningen har fornyet seg. Det betyr mer plass til både moteriktige varer og gamle klassikere.

header Theodor Olsen

I 2018 fyller Theodor Olsen eftf. Juvelér 150 år, og til neste år er det 50 år siden de flyttet til nye lokaler midt i smørøyet i Bergen. Selv om lokalene ble renovert senest i 2007 måtte det skje en fornying for forretningen, som ligger et steinkast fra den blå stenen.
– Vi må holde oss oppdatert, understreker Helen Elisabeth Jørgensen, daglig leder hos Theodor Olsen, og forteller om en flott nyåpning i begynnelsen av september i år.
– Vi har allerede fått masse fine tilbakemeldinger på valg av innredning. Det ser ut som om både vi og våre kunder trives godt med valgene vi har tatt, sier hun.

header Theodor Olsen2

Nye varer og en gammel safe

Det er vanskelig å ikke legge merke til Theodor Olsen. Butikklokalene har store vinduer vendt ut mot en av sentrums travleste plasser, hvor det yrer av mennesker både dag og natt. Men det er ikke bare på grunn av den sentrale beliggenhet at lokalene trengte fornyelse. Det var også behov for mer plass til å presentere utvalget av internasjonale merkevarer og tradisjonelle gullsmedprodukter. Faktisk byens største.
– Vi har Bergens største utvalg i de største og mest profilerte merkevarene innen internasjonal smykkedesign, men også innen klassiske diamantsmykker og andre tradisjonelle gullsmedprodukter, forteller Jørgensen.
Til tross for renovering er det også gjort plass til litt tradisjon hos Theodor Olsen. Et nytt, tøft preg er at det er blitt åpnet opp for en vakker, gammel safe i veggen.
– Her vil vi stille ut historiske elementer fra sølvsmedfaget, men med tiden også stille ut moderne design av smykker fra forskjellige leverandører, sier Jørgensen.
Daglig leder gleder seg over den nye butikken, og forteller at oppgraderingen også innebærer nye avdelinger for to store samarbeidspartnere gjennom mange år; Georg Jensen og Ole Lynggaard of Copenhagen.
– Vi ønsket å være de første i Norge til å få den nye «looken» fra Ole Lynggaard inn i vår butikk, sier Jørgensen.
I butikken kan kundene dessuten boltre deg i et stort utvalg av bestikk, dåpsgaver, konfirmasjonspresanger, gaver til brudeparet, klassiske diamanter, og varer som i større grad følger det skiftende motebildet.

header Theodor Olsen3

Stadig flere yngre kunder

Jørgensen forteller at det er stor etterspørsel etter merkevarer. Hun mener gullsmeden, kanskje mer enn andre bransjer, har sedvane for å være klassisk og tradisjonell. Selv om det alltid vil være et marked for klassiske sølvvarer og diamanter, erfarer Jørgensen at også gullsmedbutikkene vender seg stadig mer til et skiftende motebilde.
– Vi har flere farger og nye elementer, sier Jørgensen, og trekker spesielt frem Ole Lynggaards skinnarmbånd i ulike farger med anheng.
At også gullsmeden inspireres av internasjonale motetendenser sørger for en ny kundegruppe i form av yngre kvinner og menn. Men like fullt er de kvalitetsbevisste.
– De unge vet hva de vil ha, og har mye kunnskap når de kommer inn til oss, sier daglig leder, og gleder seg over at stadig flere yngre foretrekker kvalitetsprodukter.
Når det gjelder å nå de yngre kjøperne har gullsmedforretningen en spesiell metode. Naturlig nok gjennom sosiale medier. Faktisk markedsføres Ole Lynggaards kolleksjon «Forest» utelukkende gjennom sosiale medier.

header Theodor Olsen4

Kvalitet, tradisjoner og generasjoner

Jørgensen, som opprinnelig er fra Danmark, har jobbet i Theodor Olsen i elleve år. Hun erfarer at Bergen er en intim by med koselige mennesker. Videre opplever hun at Bergen har et kjøpesterkt publikum. Men enda viktigere er kundene trofaste og hjertelige. Theodor Olsen har nemlig kunder som har sverget til juveléren gjennom et helt liv. Jørgensen forteller om par som kjøpte forlovelsesringer hos Theodor Olsen for en årrekke siden, som nå kommer innom for å ordne bryllupspresanger til barnebarna.
– Det er veldig hyggelig, understreker Jørgensen.
Daglig leder tror kundene føler seg trygge, informerte og ivaretatte, og at det er grunnen til at de vender tilbake til butikken på hjørnet. Ikke minst bygger de ansatte et tillitsforhold gjennom å formidle den solide kunnskapen sin.
– Alle ansatte hos Theodor Olsen går gjennom et eget utdanningsprogram innen faget, og samtlige ansatte har vært på diamantkurs i både Norge og Nederland, sier Jørgensen.
Hun forteller at butikken knytter seg tett til de beste gullsmeder, stenfattere og diamantgraderere.
– Dermed kan vi utføre enhver tenkelig oppgave innen gullsmedfaget.

Tekst & foto: Emilie Gundersen

Følg IN magasinet på Facebook