Hjem » Oslo » Hjem & fritid » En snill bil

En snill bil

Hybridbiler er i vinden som aldri før og Toyota fortsetter utviklingen med nye sjarmerende Auris.
TOYOTA_AURIS-HSD_OSLO_SP.indd

 Hos Toyota Oslo AS på Skøyen har de nå fått lillebroren til suksesshybriden Toyota Prius i hallen. Avdelingsdirektør Martin Dugstad og salgskonsulent Jonas Iversen er full av lovord for den relativt nye teknologien i den sjarmerende miljøvennen Toyota Auris.

Toyota Oslo ASMartin Dugstad (t

Veldig miljøvennlig

Miljøaspektet ved hybridteknologi kan være vanskelig for en kunde å sette seg inn i, men hos Toyota Oslo kan de forklare deg alt som er verdt å vite. Og ikke minst lar de deg gjerne få prøve selv hvordan en hybrid er å kjøre. 
– En dieselbil er snill mot kloden med tanke på CO2-utslipp, mens bensin er snillere i byer med tanke på partikkelutslipp, som plager allergikere og astmatikere. Det er klart at med denne kombinasjonen av elektrisitet og bensin så blir dette en veldig miljøvennlig bil med et veldig lavt CO2-utslipp og null partikkelutslipp, forklarer Dugstad. 
Salgskonsulent Iversen legger til at hybrid egentlig er to forskjellige motorer med én bensinmotor og én elektrisk. Toyota Auris har samme motor som Toyota Prius, en 1,8 liters bensinmotor og strømmotor på 60kW som til sammen genererer 136hK. 
Toyota Oslo ASDSC_0076 Foto Vemund Sveen Finstad

Ekstra mye bil for pengene

Iversen har selv prøvekjørt Auris flere ganger og sier han oppfatter den som veldig god å kjøre og som ganske sprek. Trinnløs girkasse gjør også at man får utnyttet det beste turtallet for bilen. 
– Det er mange som kommer inn for å se på en hybridbil og som ender opp med en Auris hybrid på grunn av dens mange positive egenskaper, og ikke minst på grunn av avgiftene på hybrid som gjør at du får ekstra mye for pengene, sier han.
De to fornøyde forhandlerne mener Auris er en perfekt bil for de som bor i og i nærheten av en by, som har mye småkjøring og litt landeveiskjøring. Man kan kjøre den som en elbil når man kjører på små hastigheter og i byer og køer med null utslipp, men man kan også bruke den på en tur til hytta. 
– Kunder kan tro at hybrid er noe skremmende og farlig å kjøre, men bilen tenker helt for deg og kjører som en vanlig automat. Du trenger ikke gjøre noe som helst og kan kjøre den helt som en vanlig bil, sier Dugstad. 
– Og du trenger aldri å lade batteriet selv, legger Iversen til, og forklarer at dette skjer med en dynamo som lader batteriet mens man kjører på bensinmotoren.
Toyota Oslo ASDSC_0083 Foto Vemund Sveen Finstad

Billig i drift

Toyota Auris har mange andre gode egenskaper i tillegg til å være miljøvennlig. Automatgirkassen er veldig god, og man får en veldig myk kjørestil med en hybrid. Det er også mye mindre støy i bilen, så det er veldig mye komfort som kommer med i dette hybridsegmentet. 
– Ute på landet kjører nok folk litt mer manuelt gir, men i byer har salget rettet seg mye mot automatgir med kjøring i kø hver morgen og ettermiddag. Så når man har et hybridalternativ med automatgir så er det en veldig komfortabel løsning, sier Dugstad og legger til at en hybrid også er en billigere bil i drift der servicekostnadene er lavere enn på en vanlig diesel eller bensinbil.
– Dette er en bil som må prøves og vi oppfordrer alle til å komme innom å prøvekjøre bilen så de vet hva det er og får bedre kjennskap til hybrid, sier Iversen.
– Alle liker denne bilen etter å ha prøvekjørt den og det er bare et spørsmål om tid før alle Toyotas modeller kommer i en hybridversjon, sier han.
 
Tekst & foto: Vemund Sveen Finstad