- Les juleutgaven av IN magasinet for Oslo
- Gullvinner, designer og matelsker - møt Margaret Aase
- Vin til julemat
- Les høst-utgaven av IN magasinet for Trondheim
- Les høst-utgaven av IN magasinet for Oslo
- Drømmer du om en moderne og funksjonell hytte som er enkel å holde vedlike?
- Lek deg i parken på SNØ i høst!
- Gründeren bak Heart of Lule
- Les sommer-utgaven IN Magasinet for Oslo
- Omfavn Sommeren Med Stil
En norsk designhistorie
Ung, norsk design er i vinden som aldri før. Ett av de mest spennende navnene er Holzweiler, som i høst presenterte sin tredje fullverdige kolleksjon.
Bak merket står søsknene Susanne Holzweiler Røe og Andreas Holzweiler. Ideen var å skape noe som reflekterer skjønnheten vi møter i hverdagen. I bunn lå et ektefølt engasjement for bærekraft og etisk prosjektutvikling. Resultatet ble en unik skjerfkolleksjon, presentert første gang i 2012. Designet på de ulike modellene ble utviklet i samarbeid med kunstnere, bloggere og designere. Skjerfene produseres i India, og er laget i utsøkte materialer som ull, silke og kasjmir. Suksessen var umiddelbar.
Klær med edge
I 2014 bestemte Holzweiler seg for å ta kreativiteten til et nytt nivå, nå med Andreas’ bedre halvdel Maria Skappel Holzweiler på laget. Med sin bakgrunn fra Kunsthøgskolen i Oslo, Danmarks designskole i København og Bik Bok, ble hun det tilskuddet merket trengte for å vokse. Samme år lanserte de sin første fullverdige kleskolleksjon. I høst kom den tredje i rekken, og som vanlig har trioen satset på et samarbeid med andre skapende krefter. Denne gang med den franske fotografen Yann Arthus-Bertrand. Dette er mannen som for ti år siden hadde utstillingen «Earth from Above» på Rådhusplassen i Oslo. Maria glemte den aldri. Derfor kontaktet hun Yann for et samarbeid. Han tente på ideen, og resultatet finner man nå i profilerte klesbutikker landet over.
Høst og vinter 2015
Holzweilers høstkolleksjon består i hovedsak av prints basert på Arthus-Bertrands bilder. Blant annet fra Shinto i Japan, hvor både et tempel og et bilvrak er fotografert fra luften. Skjerfene har litt andre motiver, ett av dem av norske Folgefonna. De ulike plaggene er laget i kvaliteter som silke, ull, skinn, bomull og viskose. Kontraster i materialene skaper en fin helhet. Fargepaletten består av klassiske høsttoner som grønt, mørkeblått, burgunder og kamel, men også av sort og hvitt.
Sesongens høydare
En av sesongens høydare er utvilsomt ponchoen. Den leveres med et bredt belte, og kan derfor skape flere uttrykk. Med belte ser den mer påkledd ut, mens den uten danner en mer avslappet look. Ponchoen kan for øvrig kombineres med hele kolleksjonen. Sistnevnte rommer bredt, og er ganske enkelt lekker. Holzweiler er kanskje ferske, men etter høstens kolleksjon hersker det ingen tvil. Dette merket er kommet for å bli.
Hvem selger Holzweiler i Bergen?
I Bergen selger Retro og Vrimmel, Holzweiler sine produkter.
Du finner Retro i Olav Kyrres gate 7. Retro er lidenskapelig opptatt av det de driver med, og jobber hver dag for å gi deg som kunde et best mulig utvalg og tilbud av produkter og merker. Utvalget kan variere fra butikk til butikk. De har fire butikker i Bergen, Trondheim (2 butikker) og Kristiansand, med totalt åtte avdelinger. I tillegg har de også egen nettbutikk. Se www.retro.no for mer informasjon.
Du finner Vrimmel i Olav Kyrresgate 11, en urban og trendy multibrand butikk over to etasjer i hjertet av Bergen. Hos Vrimmel finner du alt fra enkle klassiske stiles med rene linjer, til mer pyntede og detaljerte plagg. På sine innkjøpsreiser finner de ofte nye aktuelle merker som deres bevisste kunder har stor glede av. Vrimmel byr på klær til de fleste anledninger, fra hverdag til fest. De krydrer det hele med lekre smykker, vesker og sko. Se www.habitt.no for mer informasjon.
Tekst: Siri Gerrard | Foto: Yann Arthus-Bertrand/Holzweiler