- På innsiden av verdens vakreste bil
- Matlaging i verdensklasse
- Velkommen til T DESIGN STUDIO by Brodahl og Jahren
- SÆRPREG OG KVALITET I OVER 50 ÅR
- Reduser strømforbruket med 40%*
- MORTEN ENGEBRETSEN AS - Rask, ryddig og rå siden 1901
- En eventyrlig jul hos Illums Bolighus i Stavanger
- Mohn Kunsthandel med kvalitet og trygghet siden 1912
- En eventyrlig jul hos Illums Bolighus i Bergen
- Inspirert av dansk designs storhetstid
En hyllest til Arne Jacobsen: – Louis Poulsen gjeninnfører original designklassiker
I 2020 er det seksti år siden SAS Royal Hotel i København åpnet dørene for første gang. Dette skal selvsagt feires og i sentrum for festen står arkitekt- og designerlegenden Arne Jacobsen.
Arne Jacobsen ble født i København i 1902. Egentlig ville han bli kunstner, men faren klarte å overbevise sønnen om at et slikt yrke ville være altfor usikkert. Hvorfor kaste bort et åpenbart kreativt talent på et liv som etter all sannsynlighet ville ende i fattigdom? Alternativet måtte bli arkitektur.
Som ung student reiste Jacobsen til Paris og den prestisjetunge utstillingen Exposition Internationale des Arts Décoratifs, hvor han ble tildelt sølvmedalje for et av sine stoldesign. Under den samme reisen ble han sterkt inspirert av den banebrytende estetikken ved Le Corbusier’s L’Esprit Paviljongen, og ved en senere tur til Berlin lot Jacobsen seg også begeistre av den rasjonelle stilen til Mies og Walter Groupius.
I hans første prosjekter i København noen år senere er påvirkningen fra disse tre åpenbar.
I begynnelsen følte imidlertid danskene seg langt fra fortrolige med Jacobsens utradisjonelle stil. Moderniseringen av Bellevue Strandbad møtte dyp skepsis. Den samme gjorde det unike leilighetskomplekset Bellavista i Klampenborg. Holdningen fra Jacobsens landsmenn skulle dog endre seg. De to prosjektene er i dag verneverdige, og betraktet som to av de mest klassiske eksemplene på dansk modernisme.
Arkitektur og interiør i utsøkt harmoni
I løpet av 1950-tallet ble Jacobsen stadig mer interessert i industri- og produktdesign, og i 1951 fullførte han de endelige detaljene på klassikeren «Mauren». Stolen ble etterfulgt av den noe enklere timeglassformen til modellen kalt «7-eren».
Faktum er at Jacobsen allerede som fersk arkitekt mente at det måtte være harmoni mellom arkitektur og interiørdesign, og mot slutten av 1950-tallet fikk han endelig muligheten til å sette disse teoriene ut i praksis. Jacobsen skulle designe det nye SAS-hotellet i København.
Nær sagt hver eneste detalj bærer hans signatur. Fra byggets utforming til askebeger og lamper. Enkelte av objektene har i ettertid oppnådd en ikke ufortjent kultstatus. Et servise i stål ble siden brukt i Stanley Kubricks «2001 - en romodyssé», og de to stolene «Svanen» og «Egget» skulle neppe trenge noen videre presentasjon. Ei heller lampeserien «AJ».
AJ-lampen laget Arne Jacobsen i samarbeid med den danske belysningsprodusenten Louis Poulsen. De hadde begge sin opprinnelse i den skandinaviske designtradisjonen der form følger funksjon, og AJ-lampen er intet unntak.
I Jacobsens ånd
I løpet av 2020 gjeninnfører Louis Poulsen de opprinnelige AJ Bord Mini og AJ Royal for å feire 60-årsjubileet for åpningen av SAS Royal Hotel i København. Videre lanseres alle versjonene av AJ-lampen på nytt i rustfritt stål. Igjen blir det flotte lyset, samt den minimalistiske og karakteristiske formen fremhevet – helt i Arne Jacobsens ånd. I tillegg er tre nye spesialfarger kun å få kjøpt i 2020: Original Grey, Pale Rose og Ultra Blue.
AJ Royal er tilgjengelig i hvit, i sine to originalstørrelser. En ny, mindre versjon vil også bli introdusert i 2020; det samme vil den originale serien i svart. Den beholder sitt klassiske, grafiske utseende – uavhengig om den lyser opp et spisebord, brukes på et kontor eller et utstillingslokale. Uansett plassering sikrer lampen et jevnt, feilfritt og stemningsfullt lys.
En ny klassiker er født
Med sine mange lamper signert størrelser som Arne Jacobsen, Verner Panton og Poul Henningsen kunne trolig Louis Poulsen lent seg trygt mot sin opprinnelige portefølje og levd godt med det. Det gjør de ikke. Firmaet tror fortsatt på lidenskapelig håndverk, men innleder like gjerne samarbeid med mer moderne designere og formskapere. En av disse er BIG (Bjarke Ingels Group), grunnlagt i 2005. BIG Ideas, BIGs teknologidrevne spesialproduksjon, lager lamper og andre typer digitale prosjekter som underbygger BIGs design, bygninger og ideer. Det mest kjente bygget i Norge er kunstmuseet The Twist – Kistefos på Jevnaker som har fått stor internasjonal oppmerksomhet.
I år presenterer Louis Poulsen og BIG Ideas sitt andre samarbeid i form av en omfattende ny lampeserie. Den er blitt kalt Keglen og kjennetegnes av sin særegne design, samt klassiske og overlegne lyskvalitet. Keglen-serien består av fire pendler som hver gir sin egen lysspredning ved hjelp av en buet glassinnsats, innebygget i og tilpasset hver av skjermene.
– Lampens fremste kjennetegn er det organisk formede glasset som sitter perfekt under kjeglen som en liten vanndråpe; formet av fysikk og de sammenhengende kreftene i naturen, forteller leder for BIG Ideas Jakob Lange.
På denne måten sikrer de karakteristiske kjegleformede skjermene et fint og blendfritt nedadgående lys. De ulike versjonene åpner også for utallige kombinasjoner i ethvert interiør. I restauranter som i møtelokaler. Pendlene er like vakre i ensom majestet, og vil gi et enklere og mer intimt lys i alle hjem. Lampene har dessuten en diskré ensartet åpning på toppen som lar litt av lyset strømme forsiktig oppover og dermed fremheve den spesielle strukturen i ledningen.
For Louis Poulsen har målet alltid vært å skape behagelig stemning; en god atmosfære som påvirker så vel mennesker som steder.
Med Keglen tyder alt på at selskapet nok en gang har presentert en klassiker: Like vakker; like funksjonell. For øyet og for rom.
Tekst: Siri Gerrard | Foto: Louis Poulsen