Hjem >  En dusere vår på kjøkkenet

En dusere vår på kjøkkenet

Vi går en dusere og mer naturlig vår i møte på kjøkkenet. Butikkleder ved Kitch’n på City Lade, Margrethe Lundgren, guider oss gjennom noen av vårens nyheter.

– Vi går over fra det knæsje og glossy til litt dusere farger, mer tre og det naturlige, sier Lundgren.

Eva Solo i ny drakt

Blant produktene hun referer til er de populære termokannene fra Eva Solo, som nå kommer i fargene matt perlemorsgrå, matt sort og matt hvitt. Lundgren opplyser at det også kommer kaffekrus og kaffelatte-krus i de samme, matte fargene fra den danske kjøkkenutstyr-designeren.

Nytt fra Poul Pava

En annen danske er Poul Pava, som stadig produserer nye serier. Siste nytt er den grafiske serien Great Guys, lansert av danske Aida. Serien kommer i grått, hvitt og sort, og er dekorert med de karakteristiske skjeve og minimalistiske strekene til den danske kunstneren. De nøytrale nordiske nyansene gjør serien til en innertier her hjemme.
– Vi har solgt ganske godt av den. Den er mer nøytral i forhold til andre serier av Poul Pava, og den passer derfor bedre til ulike stiler, sier Lundgren. 
Den nye serien består av vaser, servise, vannkaraffel, termokopper, drikkeglass og salt- og pepperkverner.

«Mist Gray»

Nøytral kan også den nye fargelanseringen fra Le Creuset sies å være. Det franske kvalitetsmerket er kjent for sine fargerike produkter, men har nå, ifølge sine egne produktomtaler, latt seg inspirere av «fargene på en disig vårmorgen» med den nye fargen Mist Gray. Den stilrene gråfargen harmonerer godt med den skandinaviske, minimalistiske stilen.
– Le Creuset selger vi mye av. Vi har utvidet med servise, men det er støpejernsgrytene vi selger mest av, sier Lundgren.

Mer tre

I månedsskiftet mars/april lanseres flere nyheter fra danske Rosendahl, som er den bestselgende serien innen servise hos Kitch’n. 
– De har et stort utvalg i alt av glass og servise. Det kommer en del nyheter herfra, blant annet oppbevaringsbokser med trelokk. Det har blitt veldig in med tre de siste årene, forteller Lundgren.

«In» med krystall

En annen trend som ikke ser ut til å avta med det første, er krystall-etterligninger. Glassene i Harvey-serien fra Aida ble lansert i fjor høst, og har blitt svært populære, ifølge Lundgren. Serien består av fasettslipte glass, inspirert av originale krystallglass, og finnes som vaser og telysestaker, i tillegg til drikkeglass.

Servise

Kjøkkenbutikken har de senere årene gått fra å satse mest på kok og stek-produkter, til å utvide sortimentet med stentøy- og porselensservise i ulike prisklasser, fra merker som Iittala, Wik&Walsøe, Wedgwood, Le Creuset, Aida, Gordon Ramsay, Royal Copenhagen, Villeroy&Boch, Vera Wang og Rosendahl. Prisene strekker seg fra 75 kroner for en middagstallerken i stentøy til 399 kroner for en porselenstallerken.
– Som kjøkkenbutikk føler vi at servise av god kvalitet hører med til butikken. Mange tror porselen bare er til fint bruk, men de siste årene har vi solt mye av det fordi porselen er så slitesterkt i forhold til stentøy, forteller Lundgren.

Gaver til brudeparet

Vår og sommer er høysesong for bryllup, og bryllupsgaver utgjør en stor del av årsomsetningen i butikken. Via bryllupslister på nett kan brudeparet legge inn sine gaveønsker, slik at listen blir tilgjengelig fra alle Kitch’n-butikker over hele landet. 
– Vi merker av kjøp etter hvert, slik at man slipper bytting. Man kan også få en skannekode på mobilen og gå rundt i butikken og skanne varene, slik at man slipper å skrive så mye, sier Lundgren. 
Denne våren får alle brudepar som registrerer gaveliste hos Kitch’n to champagneglass og to vinglass fra Holmegaard. Handles det for over 10 000 kroner på en gaveliste, får brudeparet et gavekort på 1000 kroner. 

Tekst: Renate Brødreskift | Foto: Renate Brødreskift & Kitch’n