Hjem » Stavanger » Interiør & design » En annerledes kjede

En annerledes kjede

Jensen Interiør har spesialisert seg på interiør til soverommet. I kjedens fire butikker finner man dyner, puter og laken til soverommet, i tillegg til dekor for andre rom i huset.
stvgr-jensenInterior-seng
Jensen Interiør ble etablert i 2003 i Stavanger. Siden starten har butikken blitt en kjede med to utsalg i Stavanger, ett i Egersund og ett i Sandnes. Butikken har et rikt utvalg, spesielt er det renommerte merket Høie noe som Jensen selger mye av. Omsetningen er bedre enn noensinne, men vi spør daglig leder og grunnlegger, Svein Hellerud om ikke de økonomiske nedgangstidene får en negativ effekt på handelen. – Det vil jeg ikke si. Snarere tvert om faktisk. Jeg har en teori om at når folk har litt mindre å rutte med, blir verdiene endret litt. Våre butikker opplever at spesielt nå er folk opptatt av de nære tingene, gjøre det koselig rundt seg. Vi er billig, samtidig som vi har varer av høy kvalitet. Dyner, puter og sengesett til en rimelig penge, er noe folk unner seg i disse tider. Det er vel mer luksusen man kutter ned på, vår nisje styrer mer eller mindre klar for folks kutt i forbruket.

Fokus på kvalitet og service

Jensen Interiør har et sterkt fokus på kvalitet. Her tar man ingen snarveier, og man følger opp produktene sine fra import til utsalg. Det å kunne levere kvalitet er en av grunnprinsippene i bedriften, og noe de ansatte legger mye stolthet i.
stvgr-jensenInterior-ku
– Kvalitet er nøkkelen for vår suksess. Vi kvalitetssikrer alle ledd, og garanterer at kunden får solide produkter. Vi har kvalitetsgaranti som går på at kunden får det han er lovet. Er det en dyne med flott gåsedun de kjøper, ja så får de akkurat det. Det garanterer vi rett og slett. Jensen Interiør har foruten kvalitetsgaranti, en prisgaranti og en «bli fornøyd»-garanti. – Disse går på at ingen skal være billigere enn oss. Det kan vi garantere kunden. Dessuten kan kunden, hvis det er et eller annet den ikke er fornøyd med, rett og slett komme tilbake til oss med varen. Vi vil ikke selge noe ikke kunden er 100% fornøyd med, og det har vi understreket gjennom en garanti. Service er et annet nøkkelord for Hellerud og de åtte ansatte i Jensen Interiør. – Vårt motto er at en fornøyd kunde kommer alltid tilbake. Det ligger i ryggmargen for virksomheten vår. Gjennom å ta kunden på alvor og møte alle med et godt humør, opplever vi at vi får en kundekrets som kommer tilbake gang etter gang. Dette er gjerne noe alle butikker etterstreber, men ikke alle får det til. Jeg tror at hvis du tar turen innom en av våre butikker, vil du oppleve en service du sjelden opplever andre steder, sier en entusiastisk Hellerud.
stvgr-jensenInterior-sengetoy2

Nærhet til kundene

Ordet kjede blir i butikksammenheng ofte forbundet vel så mye med profitt og masseproduksjon, som nærhet. Jensen er på mange måter en annerledes kjede. Butikkene har som nevnt bare totalt 8 ansatte, og dessuten en administrasjon bestående av en person: Hellerud. – Jeg er i butikkene hver dag. Jobber, møter kunder og er på gulvet sammen med de andre. Dette gjør jeg i tilegg til alle de administrative oppdragene som må gjøres for å holde hjulene i gang. Jeg kjøper inn, ansetter folk og lærer opp folk. Det er tidkrevende, men det jeg får igjen er nærhet til kundene og dessuten lavere kostnader. Der andre kjeder har egen folk til å dekorere, vaske og profilere, gjør de ansatte i Jensen-butikkene dette selv. Butikken er mer en samling av nærbutikker, enn en kjede av utsalgssteder.
stvgr-jensenInterior-teppe1

Godt år for Stavanger

Jensen tilbyr altså det meste du trenger til soverommet: Dyner, puter, laken i alle størrelser og hele sengesett. Butikkene fører også duker og pledd i alle varianter. Varene man kjøper hos Jensen er allergifrie og miljøvennlige på den måten at alle dyner og puter kan vaskes på 60 grader i maskinen. – Vi er dessuten så heldig at vi har et nært samarbeid med Førde Fabrikker på Bygstad. Hvis en kunde for eksempel ikke bare vil ha en dobbeltdyne, men en trippel, kjører vi ut til fabrikken og får sydd det om slik kunden ønsker det. Vi er opptatt av å møte kundens behov, og nærheten vi har til både produksjonen og til kunden selv, gjør at vi kan møte dem raskt. Jensen opplever vekst. På spørsmål om Hellerud planlegger flere butikker, er Hellerud positiv.
– Vi opplever at vi har en fornøyd kundekrets, og dessuten en stabil omsetning. Vi har ingen konkrete planer for utvidelser, men tenker på det. Jeg har forøvrig god tro på omsetningsrekord i Stavanger i år, jeg tror hele byens befolkning vil få et godt år. – Hvorfor? – Nei, jeg tror Viking tar hjem gullet i Tippeligaen, og når fotballaget gjør det bra, blir folk i et herlig humør og strømmer til butikkene som aldri før, ler Hellerud. Tekst: Erlend Haugland Foto: Rose Robles Ellingsen