Hjem » Oslo » Hjem & fritid » Drømmenes kjøkken

Drømmenes kjøkken

Ønsker du et nytt kjøkken, med smarte løsninger som samler hele familien, gjør middager med venner eller date uforglemmelig, eller kanskje et kjøkken som garantert får naboen misunnelig? Da er Drømmekjøkkenet en ypperlig alliert.
Photo: Stianbroch / stianbroch.com
Drømmekjøkkenet-Alnabru AS har gjennomgått en forvandling. Med Norges største showroom for hvitevare merket Miele, 15 års erfaring til sammen fordelt på daglig leder Lasse Håvak og hans høyre hånd Stian Arnesen. Fiffige løsninger som elektroniske skuffer som åpnes ved bare å røre med fingeren (fås på de fleste løsningene). Herlig finurlige funksjoner som kraner med innebygd ledlys som lyser blått for kaldt vann og rødt for varmt vann, samt overflater som gjør rengjøring til en lek og egne rom for kildesortering markerer 
Drømmekjøkkenet sitt revir i en bransje som stadig er i vekst. Nordmenn har gjennom de siste årene fått stadig større ambisjoner om oppussing og fornying i heimen. Med Drømmekjøkkenet tar nordmenn skikkelig igjen for årene med trauste kjøkken fra landsfader Gerhardsens tid, og blir stadig mer rustet til gastronomiske mesterstykker på kjøkkenet.
Photo: Stianbroch / stianbroch.com

Fryd for øyet og kreativiteten

Blant annet kjøkkenet «Line» i lekker sort høyglans med gripelister i lakkert gull som matcher Mieles serie «Fire» med ekte bladgull i håndtak, gir øyet full valuta ved synet. Og det med rette. «Lakkeringen er 95 glans som blant annet blir brukt på biler. Skulle man være uheldig å få små riper kan disse poleres på samme måte som biler. En løsning som ikke mange har» forteller Stian Arnesen. Og for gjennomførbarhetens skyld har fabrikanten skuffeinnsatser i både hvitt og sort så man kan matche fargen på kjøkkenet. Videre er Birkakjøkkenet også et godt alternativ for de som er opptatt av funksjon, design og annet. I sin sorte beisglans er den både vakker og diskré i designet. Hvis man sverger til klassisk kjøkken er «Meny» et godt alternativ, med glassmestermonterte skapvinduer og ikke minst søyler i korintisk stil som skjuler flere oppbevaringsløsninger. Denne fås i alle størrelser og kan tilpasses etter ulike behov. «Dette gjelder for øvrig alle kjøkkenløsningene» sier Arnesen.

Photo: Stianbroch / stianbroch.com

Corian for life

En annen het nyhet er kjøkkenet i Corian som for øvrig vant en innovasjons- pris i Milano. «Corianflaten tåler mer enn andre fronter, og man kan ha den for resten av livet. Corian er en blanding av plast og hardpiksel som er et kunststoff, men som er såpass hardt at det kan sveises inn ny eller mer Corian hvis man får et hakk» forklarer Arnesen.

Photo: Stianbroch / stianbroch.com

Showroom

Nytt i år er det nye showrommet fra Miele. Verdt å få med seg er, ifølge Stian Arnesen, at kundene kan få demonstrert alle produktene, og om de har lyst, selv få prøve. «Det er viktig å vise dem hva de betaler for,». De er for øvrig i ulike prisklasser. Det er alltid greit å vise kundene, så de kan gjøre et valg for hva de trenger og har behov for. Dette showrommet er for å gi kundene riktig veiledning « understreker Arnesen.

Erfaren aktør og erfarne «fjellfolk»

Drømmekjøkkenet-Alnabru AS kan skilte med dyktige og erfarne fagfolk. Daglig leder Lasse Håvak har vært i bedriften i ni år og Stian Arnesen i seks år. Dessuten er Drømmekjøkkenets hovedeier, svenske Ballingslöv, fra sin etablering i 1929, blitt en mektig aktør. Her er det snakk om kvalitet og bredde, kreative og løyerlige løsninger. Drømmekjøkkenet-Alnabru AS har også knyttet til seg fagfolk, som mer enn gjerne monterer kjøkkenet for deg. De har for øvrig også ifølge Stian Arnesen prosjekter på gang på Torshov, og har ansatt flere folk for fremtidens utfordringer og satser mot både privatmarkedet og bedriftsmarkedet. Drømmekjøkkenet-Alnabru AS er i vekst, og daglig leder Lasse Håvak mener at det viktigste er å sette kundene i sentrum. «Vi skal være behjelpelige og levere kvalitet.» sier Håvak. Og de setter krav til leverandørene. «Vi forventer kvalitet og at de er leveringsdyktige.» Han merker at folks krav til bedre løsninger gjør at Drømmekjøkkenet fornyer seg kontinuerlig, og han mener at de vanligste spørsmålene er kvalitet og pris. «Folk er opptatte av kvalitet og enkle løsninger. Vi har markedets lengste garantier. Vi har 20 års garanti på funksjonelle ting.» Når det gjelder førstegangskjøpere av nytt kjøkken er han ikke i tvil om hva de bør være obs på. «De bør merke seg kvaliteten. Det gjelder både billige løsninger og dyre løsninger.» mener Lasse Håvak, sjefen for Drømmekjøkkenet-Alnabru AS.
 
Tekst: Fredrik Julian Lie-Hagen | Foto: Stian Broch