Hjem » Bergen » Hjem & fritid »  Drømmehuset – byens nye perle

Drømmehuset – byens nye perle

I begynnelsen av Marken i Bergen ligger en liten, men spesiell butikk. På utsiden ser den ikke ut som noe uvanlig – det er en malt lysegul med hvite detaljer, og over døren henger et lite skilt hvor ordet «Drømmehuset» står skrevet i svart. Og så åpner jeg døren, og trår inn i en egen verden.

Daglig leder og grunnlegger av denne butikken heter Anita H. Haug. Hun er utdannet ingeniør, og var toppleder i et privat firma innen olje- og gassindustri i mange år. Men hun har alltid visst at hun en dag skulle eie sin egen butikk. Den 10. februar 2011 ble drømmen oppfylt. 
– Det har vært et fantastisk år, sier Anita stolt, og forteller at hun har elsket interiør siden hun var liten. I motsetning til andre småjenter ønsket hun seg ikke dukker og leker, men pyntegjenstander til rommet, som ofte ble ommøblert.

Men det finnes jo interiørbutikker overalt! Når jeg spør hvorfor Drømmehuset skiller seg ut, smiler Anita. 
– Jeg har en «passion» for interiør. Mange butikker i Bergen mangler slik lidenskap, mener hun. I tillegg er det tydelig at god kundeservice står i sentrum hos Drømmehuset. Bjellen ringer når jeg åpner døren, og straks den er lukket bak meg kommer Anita smilende og tilbyr meg en kopp te. Ved døren er et lite bord fylt med kaker og muffins kunder kan forsyne seg av, og tente lys rundt i butikken skaper en rolig og behagelig atmosfære.
– Vi har også et «herrehjørne» hvor menn kan få kaffe og leser avisen, ler Anita. Hun påpeker også at kunder har krav på god service, ikke bare i butikken, men også over telefonen. Før det har gått ti minutter får jeg se Drømmehusets kundeservice i praksis, og hver eneste kunde som gikk ut av butikken, gikk ut smilende.

Dette er så klart ikke det eneste som gjør Drømmehuset til en unik butikk. Videre forteller Anita meg at merkevareprofilen Drømmehuset fører, er ulikt det man ellers finner i Bergen. Drømmehuset er nemlig Vestlandets største forhandler av det danske merket Lene Bjerre Design. Dessuten er det ikke så dyrt som man skulle tro. 
– Det ser dyrt ut, men det er det ikke, sier Anita. Jeg blir fortalt at Drømmehuset når alle aldersgrupper og prisklasser; 17-årige jenter kommer innom og kjøper alt fra rammer til smykker, mens Bergensfruene ofte stikker av med krystall-lysekronene og møbler. 
Lene Bjerre Design er hovedmerket i Drømmehusets merkevareprofil. Anita har bare pene ting å si om produktene deres, og det skjønner jeg godt. Når jeg ser rundt i butikken, er hver eneste centimeter fylt med tidløst, klassisk og romantisk design, og alt er grundig gjennomført. 
– Ting går ikke av moten, sier Anita. 
– Lene Bjerre Design er ingen døgnflue. Det har vart lenge, og kommer til å vare lenge.

Article image

I 15 år har Anita visst at hun skulle ha en Lene Bjerre-butikk, og var redd noen skulle tenke på å åpne en før henne. 
– Det skjedde heldigvis ikke, ler Anita. Hun valgte L.B. Design nettopp fordi det er klassisk, og det er tydelig at dette er favorittmerket hennes innen interiør. Men Drømmehuset fører andre merker også. 
– Vi håndplukker litt fra andre leverandører, særlig innen skandinavisk design, for å finne de tingene som «fyller hullet» der det mangler noe. Anita legger vekt på at det alltid skal være noe nytt i butikken, og mener dette er nødvendig for å skape litt spenning og variasjon. I tillegg skal det være noe for alle i butikken, både innen gaver og interiør. Med merker som PB Home, Miss Étoile og Hubsch, er det tydelig at Drømmehuset har lykkes med dette. Og snart, lover Anita, kommer norsk veskedesign fra Lulu’s til butikken.

Målet for Drømmehuset er å være Vestlandets største og beste leverandør av Lene Bjerre Design. 
– Vi vil bli oppfattet som den lekreste gave- og interiørbutikken i Bergen, sier Anita. 
– Vi er kanskje ikke den største butikken, men vi er en av de flotteste. 
Og etter å ha sett butikken, kan jeg ikke annet enn å si meg enig. 

Tekst: Ida E. Veldman | Foto: Beathe Haaland & Drømmehuset