Hjem » Interiør & design »  Designet med kjærlighet

Designet med kjærlighet

Det er først og fremst mote og makeup de fleste forbinder med kjendisstylisten Jan Thomas. Men nå har han også beveget seg inn i interiørverdenen med to serier designet for Magnor Glassverk. Resultatet har blitt Love og The Bucket. To glamorøse, elegante og ikke minst svært personlige serier som allerede har høstet mye lovord og som garantert vil bli nye bestselgere fra Magnor!

Jan Thomas er et kjent og kjært navn for de fleste. Som stylist, foredragsholder, forfatter, programleder, TV-profil, suksessfull gründer med to skjønnhetssalonger i Oslo og eget beautybrand har han for lengst vunnet det norsk folks hjerter.
Kanskje er ikke overgangen til å style hjemmene våre så stor, men Jan Thomas innrømmet gjerne at han var nervøs før lanseringen av Love og The Bucket, de to seriene han har designet for Magnor Glassverk. 
– Når jeg lanserer makeup eller hårprodukter er jeg skråsikker på at jeg kan det jeg holder på med. Der har jeg så lang erfaring at jeg vet hva som er bra. Men interiør er nytt terreng for meg. Så det er klart man føler seg fryktelig sårbar. Samtidig ser jeg på sårbarhet som en styrke og ikke en svakhet.
Men det virker ikke som han hadde noe å bekymre seg for. Love og The Bucket ble lansert med brask og bram på Bølgen & Moi i januar og fikk en fantastisk mottakelse. Ikke bare var lokalene helt fulle, men lovordene satt løst blant alle som hadde møtt frem.

Oser av kjærlighet

Det er ikke vanskelig å forstå begeistringen når man ser de lekre produktene hvor det skinner tydelig gjennom at alt er laget med hjertet. The Bucket er en serie flotte lykter, vaser og isbøtter som kommer i fire størrelser og tre farger. De er maskuline og elegante, med en touch av Hollywood-glamour. Love er en porselensserie bestående av kopp, krus og müslibolle. Stilen er myk med rene linjer, og som en stilfull kontrast mot det sorte skinner hjerteformede hanker og håndtegnede hjerter med ekte gull. Alt håndlaget av dyktige håndverkere etter skisser av Jan Thomas. Og når kaffen eller teen er drukket opp rommer koppen en aldri så liten overraskelse på innsiden, i form av sitatet «love is love».
Jan Thomas røper at det hele startet med en telefonsamtale fra hans gode venn Finn Schjøll som i mange år har designet for Magnor Glassverk. 
– Finn sa ikke hva det dreide seg om først, han spurte bare om jeg ville være med på noe Wenche Myhre hadde gjort i fjor. Og da sa jeg umiddelbart ja, sier Jan Thomas med et smil. 
«Noe» viste seg å være pyntingen av et julebord for Magnor. Dette ble det første møtet mellom Jan Thomas og Magnor, og ganske raskt vokste ideen frem om at han skulle designe for de.
– Jeg har blitt møtt med en utrolig kjærlighet og raushet fra alle der oppe. Ikke minst har jeg fått frihet til å lage akkurat det jeg ønsker. Jeg har aldri vært interessert i bare å sette navnet mitt på noe som andre har laget. Hvis navnet mitt skal stå på noe så må det være mitt. Det henger nok sammen med at jeg er steinbukk og litt perfeksjonistisk og kontrollfrik. Jeg er med i hvert eneste ledd i utviklingen av makeupen min og både The Bucket og Love er mitt eget design.

Inspirert av moren

Inspirasjonen til The Bucket kommer fra hans barndomshjem hvor moren alltid hadde vaser med bugnende tulipanbuketter som fikk lov til å stå til de hang over kanten. 
– Sommeren for seks år siden skulle jeg ut på turné med showet «Jan Thomas Live og Usminket». Før jeg skulle dra kjørte jeg hjem til mamma i Skien. Vi var ute og kjørte tur med våre hunder for å kjøpe godteri til de og hørte på en sang fra det nye albumet til min gode venn Hanne Krogh. Vi sang med og hadde et nydelig mor og sønn øyeblikk. Det hører med til historien at mamma bodde over Gulsetsenteret i Skien og at det på et lite område var både kjøpe-senter, boliger, ungdomsskole, sykehjem og kirke. Med litt galgenhumor spøkte vi om at hele livet var samlet der, først gikk man på skolen og bodde over senteret før man endte på sykehjemmet og til slutt på kirkegården. Etter hvert begynte vi å prate om The Bucket List som jeg snakket om i showet. Om alt man utsetter til neste uke og aldri får gjort. Da jeg spurte mamma om hun hadde noe ugjort svarte hun bare «Nei Jan, jeg er en enkel dame. Jeg går tur med hunden og hilser på naboene, og da trenger jeg ikke mer.» Jeg synes det var et så fint svar. Bare en uke senere sovnet hun inn, men det var fantastisk fint å vite at hun ikke hadde noe ugjort. The Bucket ble et naturlig navn på serien og jeg håper at det får folk til å tenke ikke bare på produktet, men også om det er noe de har ugjort.

De gode samtalene

Uansett om det er makeup eller porselenskrus så er Jan Thomas opptatt av at han ikke bare selger produkter. For han har det alltid vært mennesket og evnen til å skape opplevelser som har stått i fokus. I sin travle hverdag som stylist møter han stadig interessante mennesker og det er herfra mye av inspirasjonen til porselensserien Love kommer fra. 
– Alle har en historie å fortelle og fortjener å bli møtt med varme og kjærlighet. Jeg synes vi har blitt så dårlige til å snakke med hverandre. Kanskje kan kjærlighetskolleksjonen min minne folk på at de må legge fra seg mobilen og heller snakke sammen?
Porselenskrusene i Love kommer i to ulike størrelser, men begge er gode å holde rundt og perfekte for å drikke en kopp te mens man har en god samtale. 
– Magnor hadde aldri laget en så stor kopp tidligere. Men når jeg reiser pakker jeg alltid med meg en kaffekopp. Jeg liker litt melk i kaffen og elsker te, og synes alltid koppene på hoteller er for små. Derfor har jeg tegnet koppen i den størrelsen, forteller han.

Enorm respons

Begge kolleksjonene har fått et litt røft preg, men med en glamorøs touch. 
– Etter det første møtet med Magnor gikk jeg hjem og ble liggende våken. Til slutt måtte jeg bare stå opp og begynte å skissere det som skulle bli The Bucket. Og den har blitt akkurat sånn jeg så for meg. Jeg er jo en stor, norsk mann og liker ikke dilldall. Selv om jeg dro til USA og bodde 20 år i Hollywood, verdens glamour hovedstad, så er jeg fremdeles en viking. Jeg liker store, kraftige ting som ikke er delikate eller skjøre. Så The Bucket måtte være store og ha en kraft i seg. Det var faktisk noen som gjettet at jeg hadde laget champagneglass da de fikk vite at jeg hadde designet for Magnor. Jeg som ikke drikker champagne en gang, sier han med en hjertelig latter. 
– Jeg ønsket at seriene skulle være «affordable luxury», ting som fungerer like bra i et hyttemiljø som i et glamorøst hus. Og koppene skal man kunne ta med ut i hagen for å drikke teen sin om morgenen.
Selv om han ikke kan røpe for mye kan vi vente oss mer fra Jan Thomas og Magnor i fremtiden. 
– Magnor forteller at de har fått enorm respons på The Bucket og Love, noe jeg blir veldig ydmyk over. Jeg opplevde at et av mine store forbilder Helene Hennie likte kolleksjonen veldig godt, og jeg håper virkelig at hun vil bruke den i arbeidet sitt. Sånt gjør meg både stolt og takknemlig.
Og selv om det fremdeles er hemmelig nøyaktig hva han jobber med, kan han si så mye at han har allerede begynt å skissere litt. Vi har med andre ord mye å glede oss til!

I Oslo finner du en egen Magnor Brandstore på GLASMAGASINET på Stortorvet. Her kan du blant annet se nærmere på kolleksjonene til Jan Thomas. Klikk her for å finne nærmeste Magnor forhandler.

Tekst: Mona Gullstein | Foto: Magnor Glassverk
 

Følg IN magasinet på Facebook