Hjem » Oslo » Hjem & fritid » De mest fornøyde bileierne

De mest fornøyde bileierne

Lexus er gang på gang kåret til verdens beste og mest feilfrie bilmerke, og har også de mest fornøyde kundene. I juli lanseres den aller nyeste modellen, IS 300h, fra Lexus. En helt nyutviklet premiumsedan med hybriddrift.
Lexus header

Historien om det japanske bilmerket Lexus startet for 30 år siden i 1983, da den daværende toppsjefen for Toyota- konsernet stilte følgende spørsmål «kan vi skape en luksusbil som kan utfordre det beste verden har sett?». Tanken hans var å bygge en premiumbil som var bedre, raskere, stillere og mer bensingjerrig enn konkurrentenes – til en lavere pris. I 1989 ble flaggskipet Lexus LS 400 lansert på det amerikanske markedet. Siden har Lexus mottatt utmerkelser for alle sine modeller i så å si samtlige kategorier. En lang rekke undersøkelser viser at de bygger de mest pålitelige bilene og har de mest fornøyde kundene. De to siste årene har Lexus vært med i den mest omfattende tilfredshetsundersøkelsen i Norge, Autoindex. Undersøkelsen bygger på over 9000 svar om bilkundenes forhold til bilmerke, forhandlere, verksteder og lojalitet. Lexus er overlegen vinner på alle områder både i 2012 og 2013.

Lexus header 3

Med totale ytelser på 220 hk

Lexus er nå i lanseringsfasen av en helt nyutviklet premiumsedan, IS 300h, som kommer til Norge i juli. Dette blir merkets femte hovedmodell med hybridteknologi. IS 300h er ikke bare annerledes designmessig, men også teknologisk. I likhet med foregående IS - modell får også nye IS bakhjulsdrift, men nå drevet av helt nyutviklet hybridsystem med totale ytelser på 220 hk. 0 – 100 km/t skal gå unna på 8, 3 sekunder. Hybridsystemet består av en 2, 5 liters bensinmotor med en kraftig elektrisk motor, en generator og en batteripakke. Ytelsene er sammenlignbare med en 3- liters V- 6 motor, men med forbruk og utslipp som en mindre motor. IS hybrid sendes ut på veien som en utfordrer til i første rekke Audi A4 og BMW 3- serie.
I IS dyrkes kjøreopplevelsen, selv om bilen ikke forbruker mer enn 0. 43 liter per mil og utslippene er nede på 99 gram. Ingen annen bensinbil med størrelsen og ytelsene til IS er i nærheten av dette nivået foreløpig. Derfor honoreres IS med rundt 90.000 kroner i lavere engangsavgift enn om bilen hadde hatt konvensjonell teknologi, vekt og ytelse. Den nye Lexusen har blitt lenger og bredere, med klassens romsligste bakseteplass og et stort, fleksibelt bagasjerom på 450 liter.

En ener på hybridbiler

Det unike med hybridbiler er at de har lave utslipp av både klimagasser og de helseskadelige NOx gassene som avgjør den lokale luftkvaliteten. Myndighetene har nå oppdaget problemene med lokale utslipp av NOx og favoriserer i enda større grad hybridbiler gjennom lavere avgifter. Lexus har mer enn 15 års erfaring med utvikling av hybridteknologi og er i dag den ubestridte eneren på dette feltet. Såkalte start/stopp- systemer virker håpløst gammeldags sammenlignet med deres avanserte hybridteknologi som veksler umerkelig mellom elmotor og bensinmotor. Ved hurtig akselerasjon tas begge kraftkildene i bruk og gir overlegne krefter. Hybridbatteriet lades automatisk under kjøring og ingen annen ladning er nødvendig. I tillegg til et beskjedent forbruk og lavere utslipp, har Lexus bedre kjørekomfort, de er stillegående og akselerasjonen er myk og trinnløs.

Lexus header 2

Eksklusivt og folkelig

En Lexus skal ikke bare være en fornøyelse å kjøre, den skal også være en fornøyelse å kjøpe og eie. Ekstremt fokus på kundebehandling er en svært viktig del av merkevaren.
– Kundene skal oppleve en annerledes kundebehandling hos oss. Det skal brukes mye tid og ressurser på hver kunde, sier salgssjef Alf Kristian Bråthen fra Lexus Oslo som ligger på Storo. 
Her finner du lekre og smarte hybridbiler i alle størrelser og prisklasser fra 300 000 til flere millioner. Et godt, varmt og gjennomført design av showrommet til Lexus Oslo gir ikke bare en følelse av eksklusivitet, men også av folkelighet og trivsel. I bygget finner man også et rom dedikert til utlevering av bil. Her blir bilen plassert under sluttfasen av kjøpet og kundene får overlevering av ny bil i ro og mak.
– Vi bruker god tid på å gjennomgå alle papirene og helt til slutt har vi opplæring på bilen. Hos Lexus strekker vi oss langt for å gi kundene en god opplevelse. Det gjelder enten du kommer innom for å gjøre deg kjent med Lexus og det vi står for, eller allerede er en Lexus- eier. Her er selvfølgelig døren åpen for alle, avslutter Bråthen. 

Tekst: Tone Aleksandersen | Foto: Lexus

Følg IN magasinet på Facebook