- Drømmer du om en moderne og funksjonell hytte som er enkel å holde vedlike?
- Lek deg i parken på SNØ i høst!
- Velkommen til Skajems Hagesenter!
- Ny Toyota RAV4 i GR SPORT hos Toyota Asker og Bærum
- Hos Lexus Asker & Bærum gleder deg seg til den oppgraderte Lexus UX 300e
- PIRRENDE JULEGAVER FÅR DU HOS KONDOMERIET
- Mohn Kunsthandel med kvalitet og trygghet siden 1912
- Lexus Stavanger ser frem til oppgraderte Lexus UX 300e
- Ny Toyota RAV4 i GR SPORT-versjon hos Toyta Sørvest i 2023
- Oppgradert Lexus UX 300e
De eldste er opptatt av merke – de yngste av pris
En landsdekkende undersøkelse gjennomført av InFact viser at pensjonistene er de mest merkebevisste, mens den yngste befolkningsgruppen er den mest prisbevisste når de netthandler. Andelen personer som kun handler på beste pris har falt betydelig de siste to årene.

I undersøkelsen, som er gjennomført av InFact på vegne av den nettbaserte utstyrsleverandøren Wee.no, svarer 49 prosent av respondentene at pris er den viktigste faktoren når de handler varer på nett. Selv om pris fortsatt er oppgitt som viktigst for nordmenn, er dette en nedgang på ti prosent fra tilsvarende undersøkelse i 2014. Befolkningen som er mest opptatt av pris finner vi i Nord-Norge, hvor 58,9 prosent svarer at pris er det viktigste når de handler. I motsatt ende finner vi Oslo, hvor kun 35,7 prosent mener pris er den viktigste faktoren når de handler på nett.
Eldre mest opptatt av merke
I den landsdekkende undersøkelsen svarer hele 34 prosent i aldersgruppen 65+ at merke er den viktigste faktoren når de handler, noe som gjør denne aldersgruppen til den mest merkeopptatte. I aldersgruppen 18-29 svarer kun 29,8 prosent det samme. De yngste er klart mest prisopptatt når de handler: I denne gruppen svarer 54,8 prosent at pris er viktigste insentiv for et kjøp.
Ønsker mest mulig for pengene
Daglig leder i utstyrsleverandøren Wee.no, Rune Wee, mener nordmenn generelt er mer opptatt av hva de får for pengene nå enn tidligere.
– At merkevarer øker i betydning på bekostning av pris, er litt overraskende sett ut ifra den noe negative økonomiske stemningen i landet for tiden. Med kunder i hele landet merker vi at folk vil ha mest mulig verdi for pengene, enten de er merkebevisste eller ikke. Hvor opptatt av merkevarer kundene er avhenger selvsagt av hvilke type varer de handler, men eldre personer er stort sett mer merketro enn de yngre kjøpergruppene, sier daglig leder i Wee.no, Rune Wee.
FAKTA: Undersøkelse
• Utfører: InFact Norge AS
• Populasjon: Norge, innbyggere +18 år
• Antall intervjuer: 1.252
• Vekting: Kjønn, alder og bosted
• Feilmargin: Maksimalt +/- 2,8 %
• Metode: InFact automatiske telefonintervjuer
• Periode: 10-16. mars 2016
• Fakta om Wee.no: Wee.no er nettportalen til Wee Gruppen, som har over 1500 produkter innen kategoriene miljøvennlig energi, industri og landbruk, hus og hage, elektriske hjelpemidler, hall og telt. Wee.no har en nettbasert, landsdekkende butikk. For mer info, se www.wee.no