- Les juleutgaven av IN magasinet for Oslo
- Gullvinner, designer og matelsker - møt Margaret Aase
- Vin til julemat
- Les høst-utgaven av IN magasinet for Trondheim
- Les høst-utgaven av IN magasinet for Oslo
- Drømmer du om en moderne og funksjonell hytte som er enkel å holde vedlike?
- Lek deg i parken på SNØ i høst!
- Gründeren bak Heart of Lule
- Les sommer-utgaven IN Magasinet for Oslo
- Omfavn Sommeren Med Stil
Day – et dansk designereventyr
Møt høsten i et antrekk signert Day. Det danske motehuset har presentert sin beste kolleksjon noensinne.
De to moteskaperne Keld Mikkelsen og Malene Birger hadde neppe sett for seg hvilken suksess de skulle oppnå da de i 1997 forente sine krefter og lanserte klesmerket Day. Mikkelsen hadde da hatt flere opphold i Asia, og var sterkt inspirert av håndverkstradisjonene i India og Hong Kong. Ideen bak Day var å skape en slags motens smeltedigel; Østens broderier, mønstre og prints blandet med moderne silhuetter og skreddersøm.
Etter at Malene Birger noen år senere forlot motehuset fortsatte Mikkelsen å utvikle Day etter sin opprinnelige filosofi: å blande etnisk arv med skandinavisk design. Resultatet er blitt en luksuriøs miks av moderne klassikere og fantastisk håndverk. Day er nyskapende, rik på detaljer og utgjør en moderne vri på hverdagscouture.
– Day er en fusjon mellom fortid og fremtid. Lokalt og globalt. Klærne har den sofistikerte elegansen til en jetsetter og den frie sjelen til en moderne bohem, sier Keld Mikkelsen.
Fusjonen kan trygt kalles vellykket. Day er nå representert på mer enn tusen salgssteder i 25 ulike land. Til tross for størrelsen insisterer Mikkelsen på at Day er en familiebedrift.
– Day er et personlig design og vi arbeider som en familie, forteller han.
Designeren har følge av sin livsledsager Marianne Brandi. Hun er sjefsdesigner og den kreative hjernen bak Day Home. Datteren deres, Amalie, danner inspirasjonen bak 2nd Day.
En ny vinner
La oss dvele litt ved sistnevnte. Linjen har eksistert noen år, men har ikke helt klart å feste grepet om hverken stil eller uttrykk. Det har de definitivt nå. For denne høsten kan 2nd Day trygt sies å ha falt ordentlig på plass. Årets høst- og vinterkolleksjon er ganske enkelt fantastisk.
Randi Berge Skinnes ved Day på Kløverhuset i Bergen blir nesten målløs når hun prøver å beskrive høstens kolleksjon.
– Jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne. Disse klærne passer til alle, fra unge jenter til godt voksne. Årets høst- og vinterkolleksjon er noe av det flotteste jeg har sett. Jeg hadde lyst til å kjøpe inn alt.
En titt på kolleksjonen bekrefter raskt det Randi forteller. Plaggene er feminine, men har samtidig et røft preg. Strikk har en omfattende plass, det samme har innsvingede jakker, skinn, skarpe dresser, silkebluser og jeans. Fargepaletten spenner vidt, og er klassisk for årstiden. Rust, kamel, burgunder, sort, grønt og blått. Undertegnedes favoritt er en skinnkåpe som kan brukes på begge sider. Å kalle den rålekker er et understatement.
Når det nærmer seg vinter og selskapssesong har 2nd Day gått for en litt strammere look. Bukser og kjoler kommer i flere fasonger; fra de helt kroppsnære til mer løstsittende modeller. En vid bukse gjør seg utmerket godt sammen med en trang overdel – eller motsatt. Enkelte av genserne er så lange at de like gjerne kan brukes som kjole. Fargepaletten har en mørk base, men innslag av hvitt, samt skarp rosa og oransje sørger for et friskt og spennende uttrykk. Det er bare å glede seg.
En soleklar suksessoppskrift
Day har et litt mer voksent preg, og tradisjonen tro mikses ulike genre om hverandre. Plaggene er spekket med spennende kontraster og har et stilig uttrykk.
– Vår måte å tolke design på handler nettopp om å blande ulike elementer. Vi binder sammen stilarter fra motsatte poler. Raffinerte linjer kan ha rå kanter. Romantisk nostalgi møtes med minimalisme, mens nøytrale elementer kan ha tydelige detaljer, sier Mikkelsen.
Høstens kolleksjon følger den samme suksessoppskriften. Den rommer vidt, og i flere ulike retninger. Undertegnede er glad i kjoler, og denne sesongen dekker Day ethvert behov jeg måtte ha. Fra enkle hverdagskjoler til paljettbesatte kreasjoner. Noen i tynne, delikate stoff; andre i mer robuste materialer. Skulle man ha behov for å oppdatere garderoben med klassiske fashionbasics finnes også det. «Den lille sorte», for eksempel.
Myke cardigans, deilige strikkegensere og topper i nøytrale farger hører hjemme i ethvert klesskap. Det samme gjør feminine bluser. Sett dem sammen med noen av sesongens nyheter (jeg elsker blyantskjørtet i sort skinn), og skap din egen look. Jeg anbefaler alle å investere i en vest. De kommer i flere farger og fasonger, og kan like gjerne brukes inne som ute. Ikke minst er de kule.
Flere av plaggene har lekne fargekombinasjoner i form av innovative mønstre. Innslag av gull, broderier, paljetter og blonder utgjør en lekker finish. Luksuriøse tekstiler som silke, sateng og fløyel er hyppig brukt. Det samme er skinn og myk ull. Kvaliteten er det aldri noe å utsette på.
Day Et
Prikken over i’en er en veske. Det finnes utallige modeller å velge mellom. Fra små clutcher til romslige weekendbager. De er blitt enormt populære og det er ikke uten grunn. Sjelden har en veskekolleksjon sett så bra ut – og dekket så mange behov.
Det sies at høsten er fashionistaens favorittsesong. Kanskje er det noe i det? Lavere temperaturer gjør at mulighetene er så mange flere enn om sommeren. Der er vi samtidig inne i kjernen av Days styrke. Mulighetene! For knapt noe annet merke åpner for så mange alternativer til å skape sitt eget uttrykk. Og det er nettopp det vi kvinner vil.
Tekst: Siri Gerrard | Foto: DAY & Randi Skinnes