- En eventyrlig jul hos Illums Bolighus i Stavanger
- Svane Kjøkkenet Stavanger
- Nå kommer fargene hos Brødrene Pedersen
- Tenk solskjerming når du planlegger – Norsol på 1-2-3
- Dansk Kjøkkendesign hos Svane Kjøkkenet Stavamger
- Modulsofaen Camaleonda hos Kielland
- På gavejakt i Stavanger?
- Solskjerming i verdens-klasse fra Tingvoll
- Belysningens kunst
- Svane Kjøkkenet lanserer snekkerkjøkken
Hjem » Stavanger » Interiør & design » Stavanger´s første totale livsstilsbutikk
Stavanger´s første totale livsstilsbutikk
I Stavanger sentrum, nærmere bestemt på Breietorget,holder livsstilsbutikken Cinnamon til, den åpnet for snart 3 år siden. Her finner man mer enn hva man med et første øyekast får inntrykk av.
Vareutvalget overrasker og det er bare å starte turen rundt i butikken for å ta og føle på deilige kvaliteter, rare småting man ikke var klar over at man faktisk savnet, og ikke minst ta innover seg herlige dufter fra lys, parfymer og kremer.
Eier, Eli Lilleeng Ertvaag, beskriver butikkens tilblivelse som en direkte følge av hennes «førti-års krise», og butikken er både innbydende, fargerik og interessant. Det kan ikke ha vært en krise av det dårlige slaget, mener hun.
Ertvaag, som sammen med sine medarbeidere Margot Storalm og Grete Aalen startet opp Cinnamon, reiser sammen blant annet til Milano og København for å hente hjem varer til butikken.
Vi har alt, fra klær, sko, vesker, interiør, bøker og velværeprodukter, sier Ertvaag og mener at her har hun alt hun selv alltid har ønsket å ha i Stavanger. Responsen på Cinnamon har vært overveldende stor, og damene hadde rett i at byen var mer enn klar for en slik type butikk, til tross for at de ved starten var litt usikker.
Vi hadde imidlertid stor tro på Stavanger sentrum, som i de siste årene har blitt en vanvittig kjekk by å vandre rundt i både hva gjelder spennende spisesteder og ikke minst shoppingmuligheter, sier Ertvaag. Noe også utenbys-kunder til stadighet har gitt positive tilbakemeldinger på.
Tilbyr en livsstil
Butikken bugner av kjente internasjonale merker som Prada, MiuMiu, Michael Kors, Brunello Cucinelli, Jil Sander, Armani, Belstaff, Missoni, Car Shoes og Hunter, og det er mye å ta innover seg. I enden av lokalet er det plassert en sofagruppe foran en peis, og her kan du la inntrykkene synke inn.
Eller plassere mannen på vent med kaffe og bilblader, da man kan trenge litt god tid her inne, sier Ertvaag.
Vi vil mer enn å tilby en kortsiktig mote, og med merker som ivaretar både høy kvalitet og tidsånden klarer vi det, sier Ertvaag fornøyd, som innrømmer at av og til er det hjertet som tar over fornuften når det gjelder å bringe hjem forskjellige varer.
Vi klarer rett og slett ikke å la være, må vi ha det så må vi, smiler hun.
Prosessen
Ertvaag hadde mange år bak seg i motebransjen, før hun fant ut at hun ville starte egen virksomhet.
Jeg trodde jeg visste hva jeg gikk til jobbmessig, ler hun.
Det er butikk i hodet mitt fra morgen til kveld, og jeg sovner og drømmer om butikk, fortsetter Ertvaag. Høy kvalitet og høy servicegrad er svært viktig hos Cinnamon. Her jobbes det tett med kundene og målet er å få bygget opp en garderobe sammen med dem som de kan ha glede av i lang tid. Når kundene er fornøyde, er damene på Cinnamon fornøyde.
Ertvaag og Storalm samarbeider veldig bra, og med seg på laget har de fem medarbeidere med stor lidenskap for butikken.
Logoen vår står for «å ha hjerte for hva vi gjør», sier Ertvaag.
Og det er det ingen tvil om at vi har, fortsetter hun og forteller om hvordan de fant fram til hvilke ting som skulle hjem igjen til Norge.
Som regel var det frysninger på leggene som avgjorde det, legger Storalm til og ler.
Vårens trender
Og damene lover nok en spennende vårsesong. Som i en hver annen sesong hos Cinnamon er det noe nytt som er hentet hjem.
Vårens nyheter er både konservative og nostalgiske. Tonene går i lyse farger og stilen er enkel og klassisk med en liten vri. I tillegg vil vi se innslag av sterke farger som cerise og orange. Sort/hvitt er også å finne for de som ikke vil ha farger. Mønstringer i tunikaer og kjoler er også tydelige trender, legger hun til.
Med andre ord så skal det godt gjøres å ikke finne noe som frister denne våren.
Cinnamon har varer som du ikke finner i andre butikker, og du får følelsen av å handle klær i Italia, selv om du gjerne bor ti minutter unna. Et lite «avbrekk» fra de tradisjonelle mote- og velværebutikkene.
Så på neste tur til Italia kan dere bare nyte livet og se en severdighet eller to for klærne, skoene og veskene finner dere nå i Stavanger.
Her anbefales det å ta på seg deilige nattsokker i cashmere, tenne et duftelys, pakke seg inn i et mykt pledd og la stress være stress og drømme seg bort en liten stund i en god bok, tipser Ertvaag kundene sine om.
Og som Cinnamon-damene sier; velkommen til en unik shoppingopplevelse!
Tekst: Cathrine Jensen
Foto: Oddvar Johnsen