- Les juleutgaven av IN magasinet for Oslo
- Gullvinner, designer og matelsker - møt Margaret Aase
- Vin til julemat
- Les høst-utgaven av IN magasinet for Trondheim
- Les høst-utgaven av IN magasinet for Oslo
- Drømmer du om en moderne og funksjonell hytte som er enkel å holde vedlike?
- Lek deg i parken på SNØ i høst!
- Gründeren bak Heart of Lule
- Les sommer-utgaven IN Magasinet for Oslo
- Omfavn Sommeren Med Stil
Briller er blitt ferskvare
Mye har skjedd med brillemoten siden disse damene begynte å jobbe hos Fana Optikk.
– Folk er blitt flinkere til å bytte ut brillene sine, fastslår Margot Alfheim og Siv Hauso i kor.
De to har vært ansatt hos Fana Optikk i henholdsvis 32 og 20 år. Margot og Siv forteller at det tidligere var vanlig å kjøpe nye briller etter fem-seks år. Men i dag kommer folk flest tilbake for å kjøpe nye briller etter to år. Det er ikke Margot overrasket over.
– Kundene blir lei og ønsker å skifte, og det er ikke så rart. Brillene er jo på hele dagen, midt i ansiktet, sier hun.
Men i dag følger også optikerne motebildet i større grad enn før, som forandrer seg fort. Og den utviklingen vil kundene være med på.
Briller er blitt mote
Margot mener brillemoten skiller seg ut fordi den forandrer seg fortere enn annen mote. Sammen med kollega Siv reiser hun på innkjøpsturer flere ganger i året. I tillegg har de besøk av leverandører omtrent hver fjerde måned, som har med seg sesongens nyheter. Det er oftere enn andre butikker.
– Vi har en kontinuerlig utskifting av briller, og et stort utvalg, fastslår Siv.
Hun syns det er positivt at kundene har oppdaget at brillebutikkene følger motebildet. Ikke minst er hun glad for at folk bryr seg om at også brillene bør stemme med farger og ansiktsfasong. På samme måte som at klærne de går med bør tilpasses hud, hår og kropp.
Bergenserne vil ha solbriller
Forretningen på Nesttun er tilknyttet Alliance Optikk, som er en kjede for frittstående butikker. Dermed kan Siv og Margot kjøpe inn de merkevarene de selv ønsker, og som de tror vil slå an i kundekretsen hjemme i Bergen. Det er de glad for. For Bergen skiller seg nemlig litt ut.
– Vi selger enormt mye solbriller, sier Siv.
Ifølge de ansatte selges det overraskende nok langt mer solbriller i vestlandsbyen enn mange andre byer i Norge. For som kjent er det ingen selvfølge at solen dukker opp i Bergen, selv midt på sommeren.
– Det er som om folk glemmer alt regnet, og løper til butikken for å kjøpe solbriller med en gang solen dukker opp, sier Margot.
Kjendisbriller
Siv og Margot kan fortelle at dyrere merkevarer er i vinden. Blant annet fra motehus som Céline, Fendi og Gucci. Og det er spesielt enkelte briller som rives ut av hyllene.
– Vi har hatt inne solbriller som både Beyoncé og Rihanna er avbildet i. De må vi bestille inn på nytt og på nytt, sier Siv.
Hun erfarer at det er en ny trend i at spesielt unge jenter bruker sparepengene sine på brillene, nettopp fordi kjendisene har dem.
Slik blir høsten
Men bortsett fra merkevarer og klassikere fra de store, internasjonale motehusene, blir også andre tendenser gjeldende for høstens briller.
– Det blir mye runde og store briller fremover, forteller Margot.
Siv legger til at blanke overflater erstattes av mattere teksturer. Videre preges brillemoten av klare og spreke farger. Damene fra Fana Optikk anbefaler at du bør prøve deg frem og spørre om kyndig råd i butikken før du kjøper briller. Tenk på om størrelsen passer til ansiktet ditt, og at fargene passer til hud- og hårfarge.
– Noen trenger store og tøffe briller, mens andre smalere og nettere, fastslår Siv.
Tekst & foto: Emilie Gundersen