Hjem » Oslo » Hjem & fritid » Bohemsk eleganse

Bohemsk eleganse

Det oser av eksklusivitet, og hinter om dekadanse fra en svunnen tid. DAY Birger et Mikkelsen har åpnet dørene i Byportens moteetasje – Velkommen inn i drømmehjemmet!
header

Til manges store glede åpnet nylig hele to DAY Birger et Mikkelsen konseptbutikker i Oslo, et merke som inntil nå kun har vært tilgjengelig i såkalte multibrand-butikker her i Norge. Mens den ene butikken ligger i Hegdehaugsveien, er den andre mer sentralt plassert i andre etasje på Byporten. 
– Jeg ønsker at kundene skal få andre inntrykk og impulser av å være her inne enn det de får i «vanlige» kjedebutikker, sier innehaver Elma Iglica mens vi sitter under de imponerende lampene som dominerer DAY Birger et Mikkelsens interiør.

Lag på lag

Det danske merket DAY ble startet av Keld Mikkelsen i 1997, og den gang lå fokuset hovedsakelig på kvinneklær. Mikkelsen tilbrakte som ung mye tid i Asia, noe som skal ha inspirert ham i hans arbeid. Dette reflekteres i de mange etniske og orientalske detaljene som går som en rød tråd gjennom DAYs design. 15 år etter oppstart kan merket også skilte med en herrekolleksjon, en egen interiørkolleksjon, samt kleslinjen 2ND DAY.
– Klærne har et bohemsk preg som passer inn i mange ulike stiler – fra klassisk til rocka, forklarer Iglica. 
– Merket DAY er kjent for å være allsidig; ved å bruke plaggene lag på lag kan man virkelig konstruere sin egen unike stil. Man kan rett og slett bryte litt regler.

Allsidig luksus

Kvalitet er nøkkelordet som beskriver DAY Birger et Mikkelsen. Merket henter inspirasjon fra kolonitiden i Det fjerne Østen, fra vintage-klær og loppemarkedskatter, samt 20- og 30-talls glamour. Ved å rekonstruere klassiske stiler, skaper de sitt helt unike uttrykk. Med dette ønsker de å appellere til den «urbane bohem». 
I butikken kan man finne alt fra festklær til de mer hverdagslige plaggene, samt tilbehør som smykker og belter. Merket har en variert kundekrets, som strekker seg over flere aldersgrupper. Mens hovedkolleksjonen gjerne står for de mer klassiske plaggene, er klærne fra 2ND DAY «yngre» og rocka. Materialene varierer fra skinn til florlette stoffer, fra grov strikk til kasjmir.
Interiørkolleksjonen Home karakteriseres av naturlig, skandinavisk design med innspill av de karakteristiske, eksotiske elementene. Med andre ord; den følger DAYs utpregete stil. Home-kolleksjonen har vist seg å bli populær, og med et utvalg av blant annet puter, lysestaker og servietter, er man sikret muligheten til å tilføre hjemmet litt av DAYs bohemske ånd.

Herlig fornyelse

Mikkelsens visjon i 1997 var å gi forbrukeren en følelse av hverdagsglamour, og fokuset var på vakkert design og kvalitetshåndtverk framfor salg. I dag hylles DAY over hele verden, og merket selges i over 1000 butikker i 25 land. 
Det inspirerende butikklokalet på Byporten er innredet som en leilighet, hvor hvert «rom» reflekterer de ulike kleskolleksjonene. Man beveger seg blant elegante plagg fra DAY og skinnende lysestaker fra DAY Home, hvor veggene og interiøret er lyst og lett, til 2ND DAY som befinner seg i svarte og hvite omgivelser. Herrekolleksjonen er plassert i et røft miljø blant svarte vegger, gulv og tak. 
– Jeg opplever at kunder kommer inn og senker skuldrene – de føler seg vel her inne. Jeg tror folk trenger en forandring, en forfriskning, fra alle de tradisjonelle kjedebutikkene, sier Iglica. 
Selv er hun helt ny i butikkverdenen. Etter ti år som frisør ønsket hun nye utfordringer, og bestemte seg for å satse på noe hun brant for, nemlig Skandinavisk design. 
– Som alle andre jenter er jeg opptatt av mote og klær. Jeg ønsket å jobbe med et merke jeg kunne gå god for, og brenner veldig for denne stilen – særlig siden det skiller seg sånn ut. Nordisk design blir mer og mer populært, og jeg tror virkelig på DAY, forklarer Iglica.

Drømmehjemmet

Utvalget i de to butikkene i Oslo er stort sett det samme, men Iglica kan fortelle at det sniker seg inn ett og annet eksklusivt plagg i butikken på Byporten. Akkurat nå kan man blant de sjeldnere produktene finne en vakker, kremfarget kjole med perledetaljer og en eksklusiv bukse i mykt skinn. 
– Det at vi tar inn sjeldnere plagg gjør handelen ekstra spennende og unik. Det betyr at man kan besøke butikken i Hegdehaugsveien, for så å komme hit til Byporten og få en annerledes opplevelse, mener Iglica. 
Følelsen av å være i drømmeleiligheten samtidig som man beveger seg blant stativer med vakkert design har frem til nå ikke vært alle forunt. DAY Birger et Mikkelsen på Byporten garanterer en spennende handleopplevelse, men vær forsiktig: Du kan få lyst til å flytte inn! 

Tekst & foto: Lina Grotmol

Følg IN magasinet på Facebook