Hjem » Oslo » Hjem & fritid » Bilenes konge med eget senter

Bilenes konge med eget senter

Til glede for alle bilinteresserte åpnet Porsche i januar dørene til sitt første og eneste senter i Norge. Senteret på Ryen er helt og holdent er dedikert til bilen som for mange står som selve prototypen på drømmebilen i design og kjøreegenskaper. Porsches designfilosofi forener opplevelsen av senteret og bilen i alle dens former.
Hovedbilde proche 1

Det nye Porsche-bygget på Ryen er et blikkfang som tiltrekker seg oppmerksomhet både fra t-banestasjonen og Ryenlokket like ved med sin karakteristiske bueform, stramme linjer og tydelige logo. Fasaden er utført i den bygningstekniske innovasjonen alucubond, som er et lettveiende komposittmateriale med en nesten utenomjordisk estetikk og av ekstremt holdbar kvalitet og. Det gjenspeiler to ting. For det første er et nytt Porsche-senter en markering av at Norge er et marked i vekst og at man
forbereder seg på ekspansjon – ikke minst takket være nye og spennende modeller. Men ikke minst er jo også Porsche kjent for å vekke oppsikt gjennom sin design og markante profil. Dermed blir bygget en
manifestasjon av Porsches verdier og fremtidsvisjoner. Porsches hovedkvarterer i Tyskland legger føringer på alle forhandler-bygninger og senteres utseende for å sikre at de har en gjenkjennelig profil. Det skal skape en følelse av å komme hjem for kunder som kommer tilbake for mer og som noe av en åpenbaring for nye besøkende. Kravene til Porsche-bygg utledes fra en egen designmanual, hvor alt fra fasade, bygningsmaterialer, fargeskala og interiør-elementer ned til den minste detalj må rette seg etter en streng Porsche-standard. Og det synes. Allerede på dørstokken slås man av en følelse av eksklusivitet, kvalitet og bevissthet omkring designmessige virkemidler, som går som en rød tråd gjennom byggets avdelinger.

hvit proche 1

Alt på ett sted

Bygget har store og luftige salgslokaler for nye biler, et romslig verksted, velutstyrt delelager og ikke minste en svær bruktbilavdeling. I første etasje finnes det en kundelounge, hvor man kan få en kopp kaffe og ta en close-up- titt på spesielle detaljer på eksteriør og interiør, blant annet fargeprøver.
– Vi ønsker alle velkommen til oss! Alle fra entusiastene til bilinteresserte og dem som først og fremst ser på Porsche som et godt kjøretøy. Det er ganske unikt at vi nå har et rent Porsche-senter i Norge, som ene og alene er viet Porsche. Her er det noe for enhver og vi har allerede fått veldig gode tilbakemeldinger på opplevelsen av det
nye bygget fra både kunder og ansatte.
Vi har stort fokus på god kundeservice og tilgjengelighet i forhold til det å få tak i rett person uansett anliggende. Vi er veldig opptatt av at det skal være en hyggelig opplevelse å komme til oss, sier Johansen.
I underetasjen på Porsche-senteret ligger hele 700 kvm bruktbilarealer. Ordet «brukt» kunne ikke vært mer malplassert på disse bilene rent utseendemessig – det glinser og skinner så langt øyet rekker. I denne etasjen ligger også et eget utleveringsrom, der biler utleveres den nye eieren i ro og mak. Vi går igjennom utstyrsdeler og betjeningsfunksjoner sammen med kunden, Det har vært mange lykkelige mennesker i dette rommet, smiler Johansen.

Portrett proche 1

Alle gode ting i tre modeller

Med et nytt senter som legger forholdene perfekt til rette for å oppleve alle Porsche-modellene i sitt rette element, er det noen modeller salgsdirektør Johansen er spesielt opptatt av å sette fokus på. Super-SUVen Cayenne ble lansert den 8.mai og er konkurransedyktig overfor både BMW X5, Mercedes ML og Range Rover. Senteret har allerede opplevd et meget godt salg, noe Tormod Johansen mener beror på en ny og lavere innstegspris og den nye modellens egenskaper. Cayenne har et totalt nytt design og er noe lengre enn den forrige Cayenne, men virker nettere. Den har nye motoralternativer og har også et godt miljøaspekt, sier Johansen. Boxster er en rimeligere og prisgunstig cabriolet-Porsche med en bred målgruppe som spenner fra unge av begge kjønn til par i femti- og sekstiårene. Mange faller for Boxster fordi bilen er lettkjørt og morsom å kjøre og gir noe av go’kart-følelsen med en midtstilt motor rett bak setene. Navnet «Boxster» er inspirert fra motortypen boxer med horisontalt motstående sylindre, og «roadster» – en kabriolet med kun to seter. Startprisen er på rett under 700.000 og er således den rimeligste Porsche-modellen tilgjengelig. Sedanen Panamera er en annen modell verdt å merke seg. Modellen har nå fått en V6-motor med 300 hestekrefter. Denne er også tilgjengelig med 4-hjulstrekk. - Alle som kjører Porsche får et forhold til bilen. Det kommer av den spesielle kjørefølelsen som bare må oppleves, avrunder Johansen. Og på det  nye Porsche-senteret har du muligheten til nettopp dét.

Tekst: Elin Kvandal  Foto: Stian Broch & Pressebilder