- Les juleutgaven av IN magasinet for Oslo
- Gullvinner, designer og matelsker - møt Margaret Aase
- Vin til julemat
- Les høst-utgaven av IN magasinet for Trondheim
- Les høst-utgaven av IN magasinet for Oslo
- Drømmer du om en moderne og funksjonell hytte som er enkel å holde vedlike?
- Lek deg i parken på SNØ i høst!
- Gründeren bak Heart of Lule
- Les sommer-utgaven IN Magasinet for Oslo
- Omfavn Sommeren Med Stil
Best med og uten saks
Glitter, bølger og fletter. Hos Studio Alfs to salonger i Lillestrøm får du alltid en god håropplevelse, om du ønsker en klipp, en rask håroppsetning eller å få stusset skjegget. Alt i en rolig og behagelig atmosfære.
– I våre salonger er det nå travle tider. Julebordsesong, fest og selskap, og håret skal se bra ut. Nå tilbyr vi rask julebordstyling til en god pris, forteller daglig leder på avdeling Solsiden, Linda Asak Sveen.
– I julebordsesongen er det mye fletter, raske oppsetninger, hårpynt og hårbånd. Kundene er flinkere til å stikke innom for en rask styling før julebordet. Det er mer populært i dag enn tidligere, og vi er nok også blitt flinkere til og fremme det.
Studio Alf Frisører som eies av Alf Johan Fjeld som startet sin første salong på Bjørkelangen, fyller 40 år i år, og har to salonger i Lillestrøm; en på Solsiden og en i Storgata.
– Vi har vært åpen på Solsiden i elleve år, har 8 frisører og en lærling. Vi arrangerer en del show, og er med på mye som skjer i Lillestrøm. Har mange kunder til brude-styling, både make up og hår. Vi er veldig stolte av våre frisører og spesielt en som heter Linda Olufsen. Hun har vunnet flere priser i både VM og EM innen hår og Make-up, forteller Linda.
Et par minutter unna ligger salongen i Storgata.
– Salongen har ligget her i 9 år. Vi har et ungt miljø, med et relativt voksent kundeklientell. To av jentene har vært med i Studio Alf i over 15 år, forteller Daglig leder Monica Harfallet-Enderud
De to salongene er svært opptatt av å skape en god atmosfære for kundene. Det å kunne kommunisere godt med hver enkelt kunde er avgjørende.
– Frisørene er i dag flinke til å tilpasse behandlingen til hver enkelt kunde. De ønsker å gi hver kunde en stil som passer akkurat han eller henne, sier Monica.
Oppdatert til enhver tid
– Det er alltid noen som kommer innom og vil ha det siste, som for eksempel Granny gray, men det er jo viktig at man får noe som passer også. Alle frisørene deltar på flere kurser gjennom året, forteller Linda. Blant annet har Studio Alf-salongene et Art Team, som henter hjem internasjonale trender fra rundt om i verden, og holder internkurs for frisørene, slik at de til enhver tid skal være oppdatert på motebildet.
– Vi trener mye og er utrolig glad i faget vårt, sier Monica.
– Vi har også blitt gode på bryn og vipper. Vi har gått på Fred Hameltens øyebrynkurs. Han har laget sitt eget merke innen øyebryn, og han jobber kun med det.
Når det gjelder hårmote, dreier det seg mye om glitter og glamour i år.
– Trenden for henne nå er jo litt 60- og 70-tallsinspirert, med mye tekstur og bevegelse i håret, krølle og bølge det. Det samme gjelder gutta; hvis de for eksempel har krøller, så kan de få det fram ekstra mye gjennom å føne det opp i en litt gammeldags bølgeføne.
Glitter de luxe
– I år er det glitter i skill som gjelder, og da snakker vi glitter, glitter de luxe, i alle farger. Dette gjelder nok mest for damene ja, ler Linda
– For gutta dreier det seg også mye om skjegg, det har du vel fått med deg? Men det er jo ikke bare å la det vokse vilt, det skal pleies, stelles og formes. Det er viktig at man bruker riktige produkter, som sjampo og balsam.
– Sitter det ikke langt inne for gutta å komme innom for å få fiksa skjegget?
– Neida, men mange tar det selvfølgelig i sammenheng med resten av håret. Det er jo et helhetsbilde, som vi er gode på å vurdere.
Til de nye trendene selger Studio Alf mye verktøy og hjelpemidler, som rettetenger, syler og bølgetenger.
– Vi har gode verktøy til gutta, slik at de både kan bøye håret litt, eller om man vil rette en lugg, så har man mulighet for det.
Mange følgere
En positiv utvikling hos Studio Alf det siste året, er at de er mye mer aktive på sosiale medier.
– Vi har flere ansatte som er veldig flinke til å holde kundene og følgerne oppdatert på Facebook og Instagram. Vi begynner å få mange følgere. Det er et sted man kan finne inspirasjon. Du kan også bestille time på nett, og på app på både Iphone og Android telefon.
Det viktigste for Studio Alf er likevel kundebehandlingen, at kundene blir sett når de er i salongen.
– Best uten saks, har vært vår visjon i alle år, og det står vi for. Vi får ofte høre at «det deilig å komme hit», at det er stille og rolig og at vi har tid til dem.
Tekst: Ketil Blom | Foto: Ketil Blom & Kenneth Williams (Studiobilder)