- Lek deg i parken på SNØ i høst!
- Velkommen til Skajems Hagesenter!
- Oppgradert Lexus UX 300e
- Toyota RAV4 GR SPORT
- Velkommen til Byporten Mall of Oslo
- Fargerik retro hos Møller Bil Ryen
- En egen øy for friluftsliv i Oslofjorden
- Dansk Kjøkkendesign hos Svane Kjøkkenet Oslo
- Sommerbyen Oslo
- – En unik og spennende gavebutikk
Hjem » Oslo » Hjem & fritid » Badet. Først og fremst et teknisk rom
Badet. Først og fremst et teknisk rom
Badet har blitt ett av boligens viktigste rom. Det har klare funksjoner, men det er også blitt et rom der man kan unne seg noe ekstra.
Det er derfor mange som prioriterer å pusse opp badet.
Det er derfor mange som prioriterer å pusse opp badet.
Vi må se under flisene, sier Ragnar Larsen, daglig leder og rørleggermester på Comfortbutikken, Skøyen AS. Det er tydeligvis det indre som teller også her.
Bad lages etter våtromsnormen. Den følger vi som en bruksanvisning. Den veileder oss i å gjøre ting riktig. En slik norm er ofte strengere enn loven. Vi er opptatt av at alle våre håndverkere som deltar i oppussingsprosessen har autorisasjon. I vårt team har vi derfor både rørlegger, elektriker, flislegger, membranlegger (her bruker vi et spesialfirma), snekker og murer.
Men hvordan sjekker man helsetilstanden til det enkelte bad?
Her er vi inne på noe av det viktigste, sier Ragnar Larsen: Vi kommer på befaring. Da sjekker vi badets tekniske tilstand og blant annet benytter vi en fuktindikator. Denne kan avsløre om det er fuktskader på badet. På denne måten finner vi ut hva som evt. må rives.
Rørlegger med butikk
Det lønner seg ikke å spare penger, sier han videre. Et bad koster faktisk mellom 150 000 og 250 000 kr. Blir det dyrere, har det med valg av utstyr å gjøre. Her har man mye å velge mellom. Men det tekniske må man ikke fire på. Vi ønsker faktisk å synliggjøre betydningen av det tekniske. Vi er stolte av å være en rørleggerbedrift. Det er det vi primært er. Vi er rørlegger med butikk!
Champagne og håndklær
Men selvsagt gleder vi oss over slutt-
resultatet. Når badet er ferdig og du kommer hjem for å ta det i øyesyn, vil du finne et ryddig og rent bad, champagne, 2 champagneglass på badekarkanten og rene håndklær! Hele oppussingen tar ca. 4 uker. Vi har lang erfaring med slike prosjekter og er rutinert på detaljplanleggingen, slik at vi får inn de aktuelle håndverkerne til rett tid.
Kundene er opptatt av utstyret. Comfortbutikken, Skøyen har mange kjøpesterke kunder. De er ikke bare kjøpesterke, men også viljesterke. Mange vet hva de vil ha.
Fremdeles ser vi at kvinnen er initiativ-takeren. Når mannen er kommet på banen, er han ofte opptatt av det tekniske. Oftest ser han på primærbehovene. Er han i tillegg sterkt engasjert, opptatt av bad og kanskje av en minimalistisk stil med skjult kran og røropplegg, blir prislappen ofte større.
Kvalitet koster litt mer
Selv om folk i stigende grad er interessert i design, er det likevel en viss stillstand i markedet. Det er ikke så mye nytt nå. Men hvor er de som skriver i interiørmagasiner, spør vår rørleggermester. Hvorfor ser vi så mye av det samme? Og hva skjer med folks egne meninger? Noen må ha et produkt fordi det er signert en kjent designer. Selv reiser han ofte på messer i Italia for å se hva som er nytt. Kundene kan også ha nytte av å gå på messer. De bør stille seg spørsmålet: Vil jeg betale litt mer for å få noe som er bra? Det er store kvalitetsforskjeller på baderomsprodukter. Kanskje burde kundene tenke: Butikken vet mer om denne litt dyrere kranen. De kan spore den tilbake. De kan skaffe meg deler hvis noe ryker.
Jo, var det ikke slik at vi også gjør miljøet en tjeneste ved å satse på kvalitet fremfor bruk og kast? Og blir vi, som kunder, litt mer glad i de tingene vi omgir oss med, er det en hyggelig bieffekt.