- På innsiden av verdens vakreste bil
- Matlaging i verdensklasse
- Velkommen til T DESIGN STUDIO by Brodahl og Jahren
- SÆRPREG OG KVALITET I OVER 50 ÅR
- Reduser strømforbruket med 40%*
- MORTEN ENGEBRETSEN AS - Rask, ryddig og rå siden 1901
- En eventyrlig jul hos Illums Bolighus i Stavanger
- Mohn Kunsthandel med kvalitet og trygghet siden 1912
- En eventyrlig jul hos Illums Bolighus i Bergen
- Inspirert av dansk designs storhetstid
Arne Jacobsen – mesternes mester
Bygg, møbler, og lamper. Knapt noen annen skandinavisk formskaper har hatt en så omfattende produksjon som Arne Jacobsen. I takt med høsten og mørkets ankomst hyller vi hans belysningsdesign.

Arne Jacobsen ble født i København i 1902. Opprinnelig hadde han kunstnerambisjoner, men faren klarte å overbevise ham om at et slikt yrke var usikkert. Arkitektur ville være et mye bedre valg. I løpet av studietiden foretok Jacobsen flere reiser. Han deltok under den prestisjetunge utstillingen Exposition Internationale des Arts Décoratifs, hvor én av stoldesignene hans ble tildelt sølvmedalje. Jacobsen dro også til Berlin, hvor han lot seg inspirere av den rasjonelle arkitekturen til Mies og Walter Groupius.
Dansk modernisme
I likhet med de fleste andre arkitekter begynte Jacobsen karrieren med å designe hus. Danskene følte seg imidlertid langt fra komfortable med Jacobsens moderne stil. Hans modernisering av Bellevue Strandbad møtte hard motstand. Det samme gjorde det unike leilighetskomplekset Bellavista i Klampenborg og bankfillialen St. Stefans. Samtlige prosjekter er i dag verneverdige, og betraktet som tre av de mest klassiske eksemplene på dansk modernisme.
Mot slutten av 1950-tallet ble Jacobsen stadig mer interessert i industri- og produktdesign. Han var inspirert av arbeidene til Charles og Ray Eames, men ble også påvirket av idealene til sin kone Joanna – som var tekstildesigner. Jacobsen lot seg også begeistre av filosofien til den italienske kunsthistorikeren Ernesto Rogers, som mente at utformingen av hvert eneste lille element var like betydningsfullt – fra en liten teskje til en hel by. Dette passet også sammen med Jacobsens egen filosofi. Allerede som ung arkitekt var han opptatt av at det skulle være harmoni mellom arkitektur og interiørdesign. Og mot slutten av 1950-tallet fikk han endelig mulighet til å sette teoriene ut i praksis. Han fikk bokstavelig talt frie tøyler da han ble tildelt oppdraget med å designe det nye SAS-hotellet i København. Hver eneste lille detalj bærer Jacobsens signatur – fra byggets utforming til lamper.
Over landegrensene
Igjen var danskene skeptiske.
– Altfor moderne, klaget de.
Det hindret likevel ikke at bygget fanget oppmerksomheten til en gruppe universitetslærere fra Oxford. I England var det planlagt et nytt bygg på den legendariske campusen, og gruppen mente de hadde funnet en perfekt kandidat til oppgaven. Jacobsens neste prosjekt ble St. Catherine college i Oxford.
Nok en gang insisterte Jacobsen på å være ansvarlig ikke bare for bygget, men også for alle detaljer. Han designet hageanlegg, dørhåndtak, møbler og lamper. Og nok en gang møtte han motstand. I dag er tonen en annen. St. Catherine er, i likhet med SAS-hotellet, betraktet som et arkitektonisk mesterverk og et av modernismens signalbygg.

Lys skaper rom
Blant designbevisste nordmenn blir Jacobsen blant mange først og fremst husket som en fremragende møbeldesigner. Jacobsen selv la imidlertid minst like mye krefter i lampedesign. Lys skaper ikke bare atmosfære, det skal også være funksjonelt.
På St. Catherine brukte Arne Jacobsen tre lampetyper med skjermer i opalisert glass. Til fellesrommet og biblioteket tegnet han en ny flat pendel. Spisesalen ble utstyrt med den såkalte «Matrosluen» (i dag kalt AJ Eklipta), dels som vegglampe; dels som bordlampe. Sistnevnte modell bidro til å gjenskape stemningen fra svunne tider, den gang Oxfords spisesaler hadde levende lys på bordene. AJ Eklipta er den dag i dag en av Jacobsens mest populære lamper. Ikke uten grunn. Den gir et eksepsjonelt lys.
Det samme gjelder lampene Jacobsen utformet til SAS-hotellet. AJ lampen omfatter nå en helt egen linje bestående av en bord- og stålampe, en vegglampe, en liten bordlampe, samt en annen modell av bordlampen som kan festes fast. Kolleksjonen har rene linjer og rette vinkler, og utgjør en formmessig parallell til flere av Jacobsens møbler og bygg. Pendelen AJ Royal ble også laget spesielt for SAS-hotellet i København, hvor den lyser opp lounge- og caféområdet. Den er laget i lakkert aluminium, og har to funksjoner: Den sprer et behagelig lys rundt i rommet, samtidig som den har et mer definert lys rettet direkte nedover. Lampen ble – i likhet med det meste av Jacobsens øvrige lysdesign – satt i produksjon via Louis Poulsen., og er i dag betraktet som en av det tyvende århundrets store klassikere. Noen måneder før han døde i 1971 reflekterte den aldrende dansken over sin egen karriere.
– Den fundamentale faktoren er proporsjon. Det er det som gjør ting vakre. Proporsjon har vært det essensielle for meg.
I bygg, møbler – og lamper.
Av Arne Jacobsens lamper er det AJ gulv, bord og vegg som regnes som de mest populære blant designinteresserte nordmenn, og disse blir ofte referert til som designikoner. Men det er en stigende oppmerksomhet og interesse for AJ Eklipta, AJ Royal og Munkegaards lampen.
Tekst: Siri Gerrard | Foto: Louis Poulsen