- Drømmer du om en moderne og funksjonell hytte som er enkel å holde vedlike?
- Gründeren bak Heart of Lule
- Omfavn Sommeren Med Stil
- Olavsfest om TILLIT
- Tellus rammer inn ferien
- Stammens koder
- Endelig vår
- Reduser strømforbruket med 40%*
- MORTEN ENGEBRETSEN AS - Rask, ryddig og rå siden 1901
- Velger skiferie i Skandinavia i vinter
Vesker for enhver smak
I starten av oktober åpnet den landsdekkende kjeden Bagorama sin første butikk i Trondheim. Kjeden selger vesker og kofferter i alle prisklasser.
Butikksjef Anja Myrhaug har vesker og bager til alle behov. |
I andre etasje på nye City Lade holder byens første Bagorama-butikk til. Butikken er en av totalt 55 butikker på landsbasis, og har seks ansatte med bakgrunn fra både møbelbransjen og fra andre Bagorama-butikker. Butikksjef Anja Myrhaug loser oss gjennom det butikken har å tilby.
– Vi selger vesker, kofferter, bager, hansker, skjerf og lommebøker. Det er et veldig bra marked på lommebøker, og vi har stor sirkulasjon på disse. Vi har også en egen barnevegg med kofferter, sekker, lommebøker og toalettmapper, sier hun.
Målet er å treffe «mannen i gata» og kunne tilby noe for enhver smak og lommebok.
– Vi prøver å treffe alle. Derfor har vi alt fra rimelige kofferter til 399 til de dyreste Samsonite-koffertene, sier Myrhaug.
Hun forteller at flere og flere også kjøper tilbehør som skjerf eller hansker når de kjøper vesker.
Egne merker
Butikken fører en rekke egne merker på vesker og kofferter, slik som Travel Gear, Lycke og House. Myrhaug forteller at koffertene i hardplast fra Travel Gear er svært populære.
– Vi har solgt mye av disse. Koffertene har en god pris, og kommer med to års garanti, sier hun.
Clutchene fra trendmerket Adax har også solgt svært bra, ifølge butikksjefen.
Kofferthylla fra Samsonite. |
Bergans og Samsonite
I butikkhyllene finner vi også kjente merker som Bergans, Samsonite, Quicksilver, Adax og danske Dixie. Sistnevnte er blant annet kjent for den brente brunfargen på skinnveskene sine og for å harmonere godt med det skandinaviske motebildet.
– Bergans og Samsonite er jo merker som folk kjenner igjen, sier Myrhaug.
På produkter til barn er Stephen Joseph et av de store merkene. En av bestselgerne til barn er ifølge butikksjefen lommebøker.
– Det viser seg å være vanskelig å finne. Spesielt lommebøker til gutter, med motiver som pirater, fly og drager, sier hun.
En hel vegg dedikert til herrevesker og annet tilbehør. |
Egen mannevegg
Herreproduktene har fått en egen vegg i butikken. Her henger PC-vesker, mapper og weekend-bager i brunt og sort skinn, i tillegg til tilbehør som toalettmapper, hansker og paraplyer.
– Flere og flere menn kjøper vesker. Det går mest i pc-vesker, gjerne som man kan slenge over skuldra. Det tyder jo på at også mannen vil ha med seg veska, sier Myrhaug med et smil.
Blåtoner til våren
Vesketrendene følger ikke nødvendigvis klestrendene. Der vi ser mye grått på både sko og klær, er det fortsatt brunt og sort skinn det går mest av på vesker, med noen innslag av grønt, lilla og rødt. I følge Myrhaug vil det mot våren dukke opp både blåtoner, pasteller og lyse toner.
– Det blir mange stiler, så man får litt av alt. Det blir litt av den rocka stilen med nagler, litt pasteller og noen innslag av skarpe farger, sier hun.
Bagorama er ikke den eneste veskebutikken på Lade, men butikksjefen er ikke bekymret for tøff konkurranse av den grunn.
– Vi får heller se på det slik at vi kan utfylle hverandre. Vi ser positivt på det å holde til her. Kundene skal ikke gå fra Lade uten å finne det han eller hun trenger av kofferter eller vesker, sier hun med et smil.
Tekst & foto: Renate Brødreskift