- Drømmer du om en moderne og funksjonell hytte som er enkel å holde vedlike?
- Gründeren bak Heart of Lule
- Omfavn Sommeren Med Stil
- Olavsfest om TILLIT
- Tellus rammer inn ferien
- Stammens koder
- Endelig vår
- Reduser strømforbruket med 40%*
- MORTEN ENGEBRETSEN AS - Rask, ryddig og rå siden 1901
- Velger skiferie i Skandinavia i vinter
Vår og mote hos Arne Rønning
Selv om det er vinter er våren kommet til klesbutikkene og Arne Rønning stiller med merkeklær til han og henne, ung og gammel.
IN magasinet tok en prat med Eskil Røsand om moten som fenomen, våren og merkene.
– All kommersiell mote starter opp som gatemote. Årvåkne designere ser på den smale gatemoten og fanger den opp for så å gjøre kommers mote ut av den. Det er de unge eksperimentelle kidsa på gata som definerer hva som er inn. Det som funker for de funker for designerne i neste omgang. Det er de som er innovative. Store motehus som Christian Dior og Chanel er gode på dette, her blir gatemoten til f.eks. hverdagsklær til han og henne på tretti og førti. H&M stiller langt fram i klassen når det gjelder gatemote, her er ikke forskjellen så stor fra gata til butikken. For tre år side kom Lagerfeldt med en kombo av Sneakers og svarte kjoler. Her er et eksempel på hvordan det funker: Plagget fra gata oppfanges av Lagerfeldt som i sin tur kommersialiserer det for så å bli tatt opp av gata igjen som i sin tur lager sin vri på den. Far kjøper noe hipt som sønnen må ta avstand fra, så han fikser på det, så er moten gående i sirkel.
Vi spør videre om hva kvalitet egentlig er.
– Hva gjør et plagg til et kvalitetsplagg?
– Det handler så klart om stoffkvaliteten, om det er slitesterkt, tåler mange vask og at det er godt å ta på og ha på seg. Om plagget er slitesterkt handler også mye om kvaliteten på sømmen, er den god nok holder plagget fasongen. En annen sak er at man betaler for det man får. Kvalitet skal koste. At en t-skjorte koster 600,- er altså ikke tatt ut av løse luften. Et eksempel kan være to jakker som er designet for sommeren hvor den ene er en tynn ulljakke mens den andre er en mer konstruert klassisk dressjakke med puter og stivet bryst. Den ene er ikke av bedre kvalitet enn den andre, de har god kvalitet på hver sin måte. Så er det opp til kunden hvilken kvalitet man går for, et verdivalg. Farging og kvalitet hører også sammen, en skjorte skal holde fargen lenge. Det er viktig men også om forhold på fabrikken er miljømessig gode med blikk på f.eks. kjemikaliebruk. Dette vises ikke på klærne men det handler om verdikvalitet, man tar vare på miljøet.
Vårmoten
Hva går det i med vårmoten denne gangen?
– Det er fire stikkord for denne våren; blått, beige, grått og smalt. Når det kommer til blåfargen på plaggene går den fra den klassiske marineblå til Indigo. En farge som passer godt til vårens grå farge. Ellers er også beige en klassisk vårfarge som av og til nesten går over til hvit. Herrebuksene kommer i år med klassisk snitt og holder stil til de fleste. Jeans er som alltid med i motebildet, forsvinner aldri og i år som de foregående årene er det smale legger som teller. Smale skal også vårens Chinos være.
Vi i vesten er blitt mer og mer fritidsrettet noe som moten tar høyde for. Nå går det også greit med dressjakke til hverdagsbruk. Men som det har vært i flere år nå så er gjengangeren at alt er lov, alt går til alt.
I andre etasje er kvinneavdelingen hvor Åshild Taftø er leder. Hun forteller at Dongeri, blått og mursteinsrosa er våren denne gangen. Bukser med strekk kommer også, men bootcut er også inn. I de siste årene har det vært figurnært noe som nå er gått ut. Skjørtene skal i år være under kneet men ikke med veldig klassisk stil, her går det godt med Barbour sin oilskinnjakke til.
Hos Arne Rønning trekker Eskil tre merker som det går mye av. Det svenske merket Marc O`Polo har vært inn i flere tiår og er et klassisk merke med sporty kvaliteter og et «nordisk DNA»
Fred Perry er et gammelt engelsk merke som er klassisk og sporty og som i butikken er representert med klassiske jakker, gensere og sko. I tillegg er Pique et av signaturplaggene til merket.
Til slutt av de tre kommer Barbour med helårsplagg som største spesialitet. Her går det i tung vokset bomull som oilskinsjakkene er produsert som. Til sommeren kommer disse jakkene i mye lettere kvaliteter men med de samme egenskapene som helårsjakkene. Quilt er også en helårsjakke som går godt til vårens farger og plagg.
Tekst & foto: Aron Nørstebø