- Drømmer du om en moderne og funksjonell hytte som er enkel å holde vedlike?
- Gründeren bak Heart of Lule
- Omfavn Sommeren Med Stil
- Olavsfest om TILLIT
- Tellus rammer inn ferien
- Stammens koder
- Endelig vår
- Reduser strømforbruket med 40%*
- MORTEN ENGEBRETSEN AS - Rask, ryddig og rå siden 1901
- Velger skiferie i Skandinavia i vinter
Urtid
Tiden den går – og Urmaker Håkon Lian er 150 år. Så hvorfor gi seg når man er «still going strong»? Kvalitet går aldri ut på dato.
– Vi skal feire jubileet etterhvert, smiler Wenche Lian. Hun er daglig leder og fjerde generasjon urmaker i butikken – som kom på familien Lians hender i 1927. For det er ganske sjelden at en bedrift blir såpass gammel. Ikke alle er interessert i å overta etter generasjonene før. Men for Wenche Lian var dette aldri et vanskelig spørsmål. – Jeg hadde et gammelt mekanisk vekkerur på rommet mitt da jeg var liten, og jeg plukket det fra hverandre og satte det sammen igjen, forteller hun.
Interessen var så og si «medfødt». Og de er per i dag to generasjoner Lian som jobber sammen i butikken. Faren, Hans Kristian, som egentlig er pensjonist, jobber fortsatt rundt tre dager i uken.
Verdens beste urverk
Mye av grunnen til at Lian har kunnet holde på i så mange år, kan nok skyldes kunnskapen og ekspertisen, og som kommer kundene til gode. På huset er de hele fem urmakere i full vigør. Og Lian følger med i tiden; I høst deltok Wenche Lian på et training program; Omega Grand Ambassador i Sveits, og ble sertifisert Omega-ekspert. Her ble Omega Globemaster testet ettertrykkelig.
– Det er verdens beste urverk, testet mot svært høy magnetisme, så den skal tåle alt. I tillegg ble den testet i forhold til store temperaturforskjeller. Og den blir ikke påvirket av noenting, forteller Lian.
– Klokken ble lansert i fjor, på baselmessen, og det er ikke så lenge siden den begynte å komme i butikk. Det tar jo litt tid.
Omega, som er James Bond-klokken nummer 1, er godt representert hos Lian, både i herre og dame.
– Men Globemasteren er kun i herre, enn så lenge, sier Lian.
Seiko i automatikk
Trendmessig er det en dreining tilbake mot mekaniske urverk og automatikk.
– Det er stort fokus på mekaniske klokker, det er de som er i vinden, sier Lian. Og også japanske Seiko følger opp: De har en ny kolleksjon, Presage, som består av åtte ur i automatikk.
Stilendring
Der det tidligere var mye lenke, kommer mange klokker nå med skinnrem;
– Det er mye skinn, spesielt på klassiske automatiske ur, forteller Lian.
Både for dame og herre.
– Folk vil også ha mindre ur, og hvis urskivene skal være store, så skal de i ihvertfall være enkle. Klokkene skal ikke være så røffe som de var for noen år siden. Færre duppeditter. Litt renere linjer, sier hun.
– Og for menn er jo klokken ofte det eneste «smykket».
Gucci
Dekorative er også Gucci-klokkene. Lian førte merket for mange år siden, og hadde et opphold på grunn av et noe tungrodd system;
– Men nå er det nye eiere, nye designere og ny giv, og for bare noen måneder siden tok vi Gucci inn igjen, sier hun.
Merkevaren er sterk, og er ingen døgnflue. De mange lekre klokkene appellerer til mange.
– Fine også som julegave, tipser Lian.
Tekst & foto: Trine Texnæs