- Drømmer du om en moderne og funksjonell hytte som er enkel å holde vedlike?
- Gründeren bak Heart of Lule
- Omfavn Sommeren Med Stil
- Olavsfest om TILLIT
- Tellus rammer inn ferien
- Stammens koder
- Endelig vår
- Reduser strømforbruket med 40%*
- MORTEN ENGEBRETSEN AS - Rask, ryddig og rå siden 1901
- Velger skiferie i Skandinavia i vinter
Trøndelag Teater satser bredt
– Vi har stor variasjon i høstprogrammet vårt i år. Fra tradisjonsrik Ibsen til nyoppsetninger av kjente samtidsforfattere. Her finnes stykker for barn, ungdom og voksne. Jeg tror alle trøndere – og tilreisende for den saks skyld – vil finne noe som frister, forteller Merete Wist Adde, markeds- og kommunikasjonssjef ved Trøndelag Teater.
En av sesongens store satsninger er «Medmenneske», basert på Olav Duuns roman med samme navn. Historien handler om Ragnhild, gift med Håkon, og livet deres på gården Stavsund. Håkon har planer for fremtiden, men det har også faren hans Didrik. I sitt begjær etter å gjennomføre sitt eget prosjekt, går ikke Didrik av veien for å bruke uredelige metoder. Mellom far og sønn står Ragnhild. Hun har tro på det gode i mennesket og at problemene kan løses til det beste for alle. Godheten blir imidlertid satt på spill i møtet med Didrik og konsekvensene blir fatale.
– Olav Duun var jo en av de virkelig store forfatterne fra Trøndelag, så å sette opp et stykke basert på hans roman er ekstra stas. «Medmenneske» regnes jo også som et av høydepunktene i forfatterskapet hans. Unik er et uttrykk som ikke bør brukes i utide, men det er nettopp det denne forestillingen er. Historien er sterk, skuespillerne fantastiske og scenografien nedstrippet og fysisk, forteller Merete.
Dramatiseringen er ved Runar Hodne, som også har regien. Med seg på laget har han blant annet scenograf Serge von Arx og lysdesigner Andreas Fuchs.
– Det er den samme kunstneriske trioen vi kjenner fra tidligere suksesser som «En Handelsreisendes død», «Hamlet» og «Vildanden», fortsetter Merete.
Noen kommer og noen går
– Selv om samtlige forestillinger er utsolgt har jeg likevel lyst til å trekke frem Helle Ottesens avskjedsforestilling «Takk og farvel!», sier Merete.
Ottesen debuterte som ung skuespillerinne da Gamle Scene fylte 150 år i 1966. Når hun i høst inntar Theatercaféen med sin egen avskjedsforestilling har teateret rukket å feire 200-årsjubileum, og vel så det. I løpet av karrieren har Ottesen medvirket i utallige produksjoner ved Trøndelag teater; musikaler og kabareter, komedier, klassikere og samtidsdramatikk. Nå takker hun for seg ved å speile menneskelivets gleder og sorger i sin aller siste forestilling.
– Er det ikke litt vemodig?
– Vemodig, jo, så absolutt! Både for oss her på huset og ikke minst for publikum. Helle er en kjent, kjær og høyt skattet skuespiller. Samtidig er det sånn arbeidslivet er. Når noen trer inn i pensjonistenes rekker åpnes det samtidig opp for nye krefter.
Og senere i høst kommer forestillingen «Alt jeg ikke husker», sier Merete. «Alt jeg ikke husker» er basert på Jonas Hassen Khemiris roman, en tekst hentet fra den skandinaviske samtidslitteraturens øverste hylle.
– Det er første gang denne boken settes opp som teater. Forestillingen er dessuten tydelig rettet mot ungdom, og det er ikke så ofte det skjer, sier Merete.
«Alt jeg ikke husker» er en kjærlighetsfortelling om mennesket og samtiden. Det er en historie om hvordan flyktige minner skaper realiteter og definerer oss som mennesker. Hvilken autoritet har disse minnene, og hvem er vi uten andres fortellinger om oss?
Romanen ble i 2015 belønnet med Sveriges mest prestisjefylte litteraturpris, Augustprisen, og har høstet fabelaktige kritikker i både svensk og norsk presse. Khemiris elegante dialoger, fragmenterte fortellermåte og hans distinkte gjengivelse av mennesket i vår tid, gjør denne boken spesielt interessant for scenisk bearbeidelse.
Førjulsstemning for hele familien
– Jeg vet at høsten bare så vidt er i gang, men månedene frem mot jul går som kjent fort. Derfor har jeg lyst til å minne alle lesere om at Trøndelag Teater for tredje gang setter opp familieforestillingen «Nøtteknekkeren». Endelig! vil nok mange si. Det har nærmest vært et folkekrav, ler Merete.
Forestillingen, som har premiere på Hovedscenen 9. november, må ikke forveksles med balletten som hvert år spilles på Operaen i Oslo.
– Dette er en egenprodusert forestilling, med eget manus og egen musikk. Det er bare å glede seg – for store og for små.
«Nøtteknekkeren» markerer også slutten for teatersjef Kristian Seltun. Høstprogrammet 2018 er hans siste repertoar før Elisabeth Egseth Hansen overtar stafettpinnen.
– Kristian har vært her i hele åtte år og har virkelig satt spor etter seg. Under hans ledelse har Trøndelag Teater opparbeidet seg en solid posisjon innen norsk scenekunst. Nå ser vi frem til å presentere Elisabeth sitt første repertoar, som allerede er klart. Det vil fortsatt bli et variert program, med både smale stykker og forestillinger med bredere appell. Trøndere flest har et nært og godt forhold til teateret sitt. Det ønsker vi at de fortsatt skal ha, avslutter Merete.
Tekst: Siri Gerrard | Foto: Trøndelag Teater
FØLG IN MAGASINET PÅ FACEBOOK