Hjem » Hjem & fritid » Tradisjonsrike biler i ny design
Tradisjonsrike biler i ny design
Bilen er ikke lenger bare et fremkomstmiddel. Den er en opplevelse, en del av ditt personlige uttrykk, din fritid og et praktisk transportmiddel. Hos Vestlandske Auto i Breivika er utvalget stort.
Vestlandske Auto AS ble opprettet av Møllerfamilien i Ålesund i 1938. I 2004 fikk bedriften ny eier. De flyttet virksomheten inn i et moderne bygg i Breivika i mai 2006. Bygningen er et stort og luftig glasshus. Daglig leder Eirik Karlsen er godt fornøyd med det nye lokalet og plasseringen.
Ny satsing med Nissan
Vestlandske Auto har tidligere solgt Ford som eneste merke. Men de har nå besluttet å ta over Nissan. Nissan er et verdensomspennende bilmerke med hovedsete i Japan. Modellene henvender seg til et litt annet publikum enn Ford?tradisjonelt har gjort.
Nissan har det siste året lansert nye modeller for urbane strøk. Et eksempel er NISSAN Qashqai, en urban terrengbil med tøff og trendy design. Den er fascinerende å kjøre og imponerende å se på.?
Nissan retter seg også mot et mer sportslig publikum. NISSAN X-Trail er nå kommet i ny utgave, og er en fleksibel bil for både tradisjonell kjøring og ulendt terreng. Den har et fantastisk veigrep (4x4) og mange muligheter for funksjonelt ekstrautstyr.
Det sportslige imaget passer godt til naturen vi omgir oss med på Sunnmøre. For tiden er et filmteam fra Nissan og filmer biler og natur inne i Romsdalen, forteller Eirik.
Vestlandske Auto er mer enn tidligere opptatt av å koble bil og fritid. De satser langsiktig på et Nissan samarbeid i tillegg til det de har med Ford. Den nye utviklingen har ført til en omstilling for hele virksomheten. De ansatte har lang fartstid i bedriften og dermed svært gode kunnskaper om Ford. Men Nissan er en annen type bil, og krever at de må tilføre ny kompetanse ved opplæring av nytt personell.
Det er viktig for Vestlandske Auto å ha fokus på kundeservice. Alt skal dreie seg om kunden. Fra de kommer inn i lokalet, til de har mottatt den bistanden de ønsker, skal servicen være på topp. Trivsel mens de venter er like viktig.
Det å kjøpe bil skal være en opplevelse, forklarer Eirik.
Ford i ny design
Ford anno 2007 er også et spennende merke. De har gjennomgått en fornying, og alle modellene skal relanseres over tid. De blir utviklet med det som kalles kinetisk design, et uttrykk for energi i bevegelse. Det henspeiler på bilenes dynamiske utseende og kjøreopplevelsen.
Introduksjon av familiebilene S-Max og Galaxy var de første lanseringene til Ford i det nye designet. Det er fleksible og sporty biler som er imponerende å se på. De har seteløsninger med opp til sju seter.
I sommer ble den nye Mondeo lansert. Den er både romsligere og har forbedrede kjøreegenskaper sammenlignet med sin forgjenger. I tillegg er det stor fokus på sikkerhet og den har utvidet beskyttelsessystem (IPS).
Den komfortable og praktiske småbilen Ford Focus blir neste relansering.Tradisjonelt har kjøpegruppen til Ford hovedsakelig vært personer fra 50års alderen og oppover. Det er i ferd med å endres. Ford har blitt mer trendy, og tiltrekker seg yngre kjøpere. Ford hadde ei storhetstid på 90-tallet. Nå er vi på vei inn i en ny periode der dette merket vil få en veldig oppsving, sier Eirik.
Ulike målgrupper
Det er en viss forskjell mellom damer og menn når det gjelder kjøp av bil. Menn er gjerne opptatt av hestekreftene til bilen og fartstiden. Damene synes farge, design og praktiske løsninger er viktigere.
Produsentene Nissan og Ford er bevisste på hvem de henvender seg til. Nissan er likevel tydeligst på hvem de har som målgruppe. De spiller mer bevisst på image, behov og nytte. Den unge, urbane og shoppingglade typen er en typisk Nissankunde.
Bilen forteller mye om en person og hva han eller hun har lyst å være, forklarer Eirik.
Den smarte og tøffe Nissan Micra er en typisk damebil, som gjerne selges i rødlige farger. I den andre enden av skalaen har vi den røffe og store NISSAN Pathfinderen. Den kan levers som varebil eller som sjuseter med firehjulstrekk. Bilen er for den mer veletablerte familiefaren. Den har et kraftfullt og barskt design, og kan ferdes over alt.
Trender innefor bil blir det mer og mer av, sier Eirik.
Dette blir bekreftet av inntrykket man får i salgshallen hos Vestlandske Auto. Bilene der er mer enn praktiske kjøretøy. De ønsker å bli utfordret og lagt merke til.
Tekst: Anne Linn Giskeødegård Foto: Salt Studio