Hjem » Hjem & fritid » Møteplass for kunnskapsbygging

Møteplass for kunnskapsbygging

Studentvelferd burde være noe alle studenter får tilbud om. Ikke alle skoler kan tilby en moderne, veldrevet og godt utstyrt arbeidsplass for sine studenter. Dette gjør at Høgskolen i Molde ikke bare er attraktiv i Norge, men også i utlandet.
©FredJonny_4181
På Høgskolen i Molde er det lett å bli kjent. Grunnene til det er mange. Studentene har en rekke sosiale tilbud de kan benytte seg av som studentavis, radio, fadderordning - listen er lang. Hvert år arrangeres det festivaler, konserter og seminarer for å styrke studentenes faglige og sosiale miljø. I tillegg blir alle fulgt tett opp av faglærere og personale. Alle studentene skal trives på arbeidsplassen sin. – Det er et intimt miljø som både er spennende og annerledes. Dette henger sammen med studietilbudene våre, mener Jens Petter Straumsheim, informasjonssjef ved Høgskolen i Molde.

Moderne studietilbud

Skolen har i dag 1500 studenter og tilbyr alt fra samfunnsfag, helse- og sosialfag til økonomi, logistikk og idrett. Studentene kan ta bachelor-, master- og doktorgrad. – Vi har planer om å utvide fagtilbudet vårt, forteller Jens Petter. Vi håper at vi i 2010 kan tilby Masterstudium i Football Management. Dette tror vi vil være et attraktivt tilbud for dem som ønsker en lederutdanning innenfor toppidrett. I tillegg ønsker vi å tilby et studium som vi har kalt Event Management, som er for dem som ønsker en lederutdannelse innen reiseliv, kulturarrangement, festivaler og liknende. Mange som leder festivaler i Norge i dag har ikke god økonomistyring. Dette handler ofte om logistikk og det er vi dyktige på, understreker han. Høgskolen i Molde er kjent for sitt fagtilbud innen logistikk. Hit kommer studenter fra hele verden for å lære, fordi skolen har et internasjonalt og anerkjent fagmiljø.
©FredJonny_4991

Attraktive i næringslivet

Under studietiden på bachelornivå får mange av studentene tilbud om de vil reise til utlandet ett semester, eller et opphold i en bedrift i regionen. Dette er fordi Høgskolen i Molde vil ha et tilbud som er så nært opp til praksis som mulig. Den viktigste lærdommen er at studentene kan se hvordan teori anvendes i praksis. – Det vi også ser er at studentene får anledning til å knytte kontakter i næringslivet, noe som gjør dem mer attraktive i arbeidsmarkedet, forteller Jens Petter. Skolen gjennomførte en undersøkelse i desember 2008 hvor de kontaktet uteksaminerte studenter for å kartlegge hvor mange som var ute i jobb etter endt skolegang. Resultatene var oppløftende. Selv om arbeidsledigheten stiger og antall nyansettelser synker, så har 95 % av de spurte fått seg jobb. – Dette bekrefter inntrykket av at våre studier er relevante for behovene i arbeidslivet, og at våre kandidater er attraktive i arbeidsmarkedet. Et annet viktig moment var at hele 99% av de spurte, mente at de var godt kvalifisert for den jobben de havnet i. Det styrker skolens status.

Kvalitetssikring

Høgskolen i Molde har vært så heldig å ha god økonomi. Dette har ført til at skolen kan investere i moderne utstyr og infrastruktur. De har et velutstyrt bibliotek, bra tilgang på datamaskiner, trådløse nett på campus, studenthybler og kantiner med god mat. – Vi jobber hele tiden med å videreutvikle høyskolen, både når det gjelder studietilbud, læringsmiljø og forskning, så da er det mye opp til studentene selv om de lykkes, fullfører Jens Petter. Skal man tro undersøkelsen som ble gjennomført i desember, så ser fremtiden lys ut for studentene ved Høgskolen i Molde. Tekst: Nadina Helen Bakos Foto: Fred Johnny Hammerø