Hjem » Oslo »  Svingenes mester

Svingenes mester

Aksel Lund Svindal ble verdensmester i å skjære perfekte linjer i snø. Nå gjør han det samme på landeveien i en Porsche Taycan. 

En sportsbil står parkert på en hvitdekt landevei midt i et hogstfelt. En mann med svart hettegenser står foran panseret med mobilen i hånda. Aksel Lund Svindal tar bilder av den nye bilen sin. 
– Det er ikke vanskelig å se Porsches DNA. Taycan har mye til felles med 911. Særlig bakfra.
Aksel Lund Svindal setter seg i bilen og trykker på effektpedalen. Taycanen kjører inn i svingen i god fart. Måleinstrumentene viser hastighet og G-krefter, de to viktigste fysiske rammene rundt Lund Svindals karriere. 
– Er det én ting som er overførbart fra alpint til bilkjøring, er det faktisk svingene. Det å forstå hvordan du skal ta en sving riktig. Det er først når du er på vei inn i svingen du kjenner på hva som er mulig. 

Stillheten etterpå

I februar 2019 skrenset han inn til mål-området for siste gang. Det var mye å fordøye. Svindal hadde tatt alle stegene i alpinsirkuset. Fra de første forsiktige svingene på Lørenskog og helt opp til toppen av den internasjonale seierspallen. Det endte med sølv, to hundredeler bak Kjetil Jansrud. Etter at den siste medaljen var hengt rundt halsen, og de andre var på vei til flyplassen, satt Aksel Lund Svindal seg i bilen for å kjøre gjennom den snødekte stillheten i de svenske skogene. 
– Jeg kjente at hodet var fullt og trengte ro for å sortere tankene, hva jeg hadde vært gjennom i karrieren og hva jeg hadde lyst til å gjøre.
Så satt han der i passasjersetet og tenkte: Hva gjør jeg nå? Karrieren kunne oppsummeres med to streker under svaret. To OL-gull, fem VM-gull, 36 seire i verdenscupen og to krystallkuler. Hva skulle han gjøre nå? Han hadde allerede investert i ulike prosjekter. Men så var det dette med bil.

Drømmen om Porsche

I september ble Aksel Lund Svindal lansert som Porsche-ambassadør. Men ikke alle vet at det var et resultat av en livslang kjærlighet. Hans første møte med en Porsche var en GT Silver 959 i størrelsesforhold 1:64. I haugen av Matchbox-biler på gutterommet husker han fremdeles to modeller: En knallrød Golf GTI og en sølvgrå 959. 
– Jeg tror drømmen om 911 startet der. 
Porsche var et nivå over de andre bilene. Sånn er det fremdeles. I hvert fall for meg.
Da han fikk lappen, siktet han seg inn mot en 911.
– 911 ble for dyrt. Jeg landet på en Ford Mustang 67.
I 2003 festet Aksel Lund Svindal grepet om seierspallen, og noen år senere fikk han endelig en Porsche. Først en 911 F, og så en 914. Bilen ble etter hvert byttet ut til fordel for guttedrømmen, en passe rufsete 911 G-modell.
– Det er en slags outlaw-bil, med ducktail og en eventyrlig miks av deler og utstyr. Bilen er lett, brutalt ærlig, analog og tøff. Den er ikke perfekt, og jeg skulle gjerne skrudd litt på den når jeg får tid. Men det er en 911, og jeg liker den utrolig godt.

Kul lidenskap

– Det kule med Porsche er lidenskapen. Mange av de som jobber på arrangementene er mekanikere, med mye kunnskap. Jeg er ikke redd for å spørre, og har lært noe nytt hver gang.
Som alpinist har han søkt etter perfeksjon. Som bilist ser han etter det samme.
– Når man blir eldre, ser man andre kvaliteter i bilen enn motorkraften alene. De beste bilene handler om ærlighet og perfeksjon. At bilen er skrudd sammen på en god måte, og ikke lover mer enn den kan holde.
– Og det holder?
– Det er som om 911 alltid har hatt et ess i ermet. De trenger ikke vise krefter før det er alvor. Historien har vist at bilen er rå på racing. Derfor er 911 så viktig for Porsches DNA. Det har gjort bilene tidløse.

Plass til ski

Vi har tilbrakt noen timer på landeveien rundt Hvitsten. Aksel Lund Svindal har tatt Taycanen gjennom tung snø og krappe svinger. Han har vist at han kan sin Porsche, både som sjåfør og nerd. Han er bensinhodet som har forelsket seg i sin nye elbil. 
– Denne bilen er et eksempel på vellykket omstilling, og det ligger ikke noen motsetninger i å elske Porsches klassiske bensinbiler.
Han er opptatt av hvordan design og funksjon henger sammen. En elbil gir helt nye designmessige utfordringer. I en sportsbil skal vekten ligge lavest mulig, uten at det går ut over komforten.
– Taycanen har plassert batteriene smart, så det er god plass til beina, også når du sitter bak. Bilen oppfører seg som en sportsbil, samtidig som den er romsligere enn den ser ut som. Det er en god miks av racing og tur.
Bilen har til og med plass til et par storslalåmski. Aksel Lund Svindal fortsetter å snakke om sine personlige favoritter fra Porsches autografi. 
– Jeg liker godt de første G-turboene. Fordelen med 964 er at du kan kjøre den ordentlig. 
Sjefsdesigneren i Porsche har en 964 som han har tolket og gjort noen forsiktige 
endringer på. Av de luftkjølte modellene er det tett på drømmebilen. Av eldre biler har Aksel Lund Svindal en forkjærlighet for design-idealet fra 1960-tallet. 
– Bilteknologien hadde utviklet seg, og designere definerte bilen på nytt. Resultatet var en minimalistisk og strømlinjeformet design, uten noe ekstra. Selv de amerikanske bilene, som Mustang, Corvette og Camaro, var nedstrippet. Og så kom 911. Heldigvis har Porsche holdt fast ved designen. 

Blåslys

Aksel Lund Svindal svinger Taycanen ut på E6, med kurs for Oslo. Porsche har tatt med seg den analoge klokka på dashbordet inn i fremtiden, den som teller sekunder fremfor minutter. Aksel Lund Svindal skrur på Burmester-anlegget og spiller Guns N´ Roses på full guffe. Det er da vi ser blålysene i bakspeilet, som i en film. Politiet nærmer seg sakte, legger seg opp ved siden av Taycanen, og passerer.
– Jeg blir alltid stresset av blålys. Jeg er ikke noen sinke i trafikken, men har heller ikke noe behov for å kjøre for fort. Jeg har andre arenaer for å ta ut spenningsbehovet, som på ski eller en biltur på smale og svingete landeveier. Det er da bilen kommer til sin rett.
Aksel Lund Svindal har kanskje lagt opp som alpinist, men fortsetter å holde høy hastighet i skarpe svinger. Svingenes mester er ikke i mål.

FAKTA: Din lokale Porsche forhandler

• Porsche Center Oslo
• Adresse: Ryenstubben 7, 0679 Oslo
• Telefon: 22 64 49 11
• E-post: post@porsche-oslo.no
• Web: porsche-oslo.no 
• Facebook: facebook.com/PorscheCenterOslo
• Instagram: instagram.com/PorscheCenterOslo

Tekst: Audun Aagre / Norsk Porsche | Foto: Kimm Saatvedt / Hest Agentur | Sted: Hvitsten, Akershus
 

Følg IN magasinet på Facebook