Subaru Impreza med diesel
Fra før sitter den særegne motoren også i biler som Legacy, Outback og Forester. Her har den imponert og det er ingen grunn til å tro at den skal gjøre noen dårligere innsats i Impreza. Tvert i mot siden Impreza er en mindre og lettere bil enn de to andre. Impreza plasseres i kompaktklassen og konkurrerer mot biler som Volkswagen Golf og Ford Focus.
– Vi tror Impreza med diesel vil tiltrekke seg yngre bilkjøpere. Svært gode kjøreegenskaper, et rått utseende, sprek diesel motor med lavt forbruk og Co2-utslipp vil glede nye og gamle Subaru-kunder, tror Øyvind Hunstad, salgssjef ved Autocenteret.
Sprek
2,0-literen yter 150 hestekrefter og 350 newtonmeter. Det gjør at 0-100 går på 8,6 sekunder, hvilket er et godt tall.
Forbruket ligger på 0,58 liter per mil. Alt i alt er ikke dette håpløse tall med tanke på at bilen har permanent firehjulsdrift og såpass mye effekt.
En sekssteget manuell girkasse leder kreftene ut til alle fire hjul. Momentfordelingen foran/bak er 50/50, som på de større modellene. Dette burde sammen med en sprek motor sørge for at Impreza blir en morsom kjørebil, ikke minst på vinterføre.
To varianter
To utstyrsnivåer er tilgjengelig, Comfort og Sport Premium. Førstnevnte gir en startpris på 300.000 kroner, mens Sport Premium koster fra 330.000 kroner. Dette er ikke ille og dessuten noen tusenlapper mindre enn den like store bensinmotoren med like mye effekt koster.
Dermed skjer det samme med Impreza som med Subarus andre modeller, dieselmotoren gjør den langt mer interessant og faktisk til et svært aktuelt alternativ for deg som vil ha firehjulsdrift og dieselmotor i kompaktklassen. Det er nemlig en ganske sjelden kombinasjon.
Tekst & foto: Rune Dahl