Stor nyhet fra Volvo
Med XC60 utvider Volvo sitt XC-program med enda en modell. Fra før av finnes XC70 og XC90. XC60 tilhører den såkalte crossover-klassen, som har litt høyere bakkeklaring enn en stasjonsvogn og firehjulsdrift.
Tre motoralternativer
Den nye XC60 blir lansert med tre motoralternativer: T6 med 285 hestekrefter og to varianter av D5 turbodiesel, med henholdsvis 185 og 163 hestekrefter. Firehjulsdrift blir standard på alle disse motorene. Minst og billigst blir 2.4D som yter 163 hester og 340 newtonmeter. Denne gjør 0-100 på 10,5 sekunder med sekstrinns manuell girkasse. Med automat stiger tiden til 10,9 sekunder. Dette burde uansett være sterk nok til å gi denne bilen kurante fartsressurser.
Sikkerhetsteknologi
Volvo har også utviklet en sikkerhetsteknologi som skal hindre småbulking i bytrafikk. Systemet heter City Safety og skal hjelpe føreren med å unngå eller redusere skadene ved å kjøre inn i noen bakfra i lav hastighet. Dette er standardutstyr i XC60.
En svært stor andel av verdens kollisjoner inntreffer i tett bytrafikk i form av at én bil kjører på en annen bakfra. Slike påkjøringsulykker fører sjeldent til død eller lemlestelse, men kan resulterer i alvorlige nakkeslengskader. I tillegg medfører denne typen ulykker store kostnader både for den enkelte bilfører, for forsikringsselskapene og for samfunnet som helhet.
– Utseendemessig er XC60 en videreutvikling av Volvos kjente designspråk. Den spenstige fronten og småfrekke hekken får Volvos nye sjefsdesigner Steve Mattin ta ansvaret for. Også interiøret er typisk Volvo, om enn noe videreutviklet. Midtkonsollen med åpning på baksiden er selvsagt på plass, men navigasjonsskjermen er nå flyttet ned i selve midtkonsollen, sier Olsen.
Hva er City Safe?
City Safety er kun aktivt når hastigheten er lavere enn 30 kilometer i timen. Teknologien består blant annet av en sensor overvåker området foran bilen. Ved hjelp av omlag 50 kalkulasjoner per sekund evner sensoren å regne ut om objekter foran bilen er i bevegelse eller ikke og i hvilken retning de beveger seg. Dette er viktig, fordi Volvo ikke ønsker at sensoren skal reagere på trafikk i motgående kjørefelt.
Hvis objektet er stillestående eller beveger seg i samme retning som sensoren – og datamaskinen registrerer at objektet raskt nærmer seg – vil City Safety varsle føreren og øke trykket i bremseanlegget. Men om datamaskinen regner seg frem til at en kollisjon faktisk er uunngåelig uten at noe gjøres, vil City Safety på egen hånd aktivere bremsene.
Volvo hevder at systemet bremser hardt nok til at det faktisk kan forhindre kollisjonen i å oppstå såfremt den relative hastighetsforskjellen mellom kjøretøyene er under 15 kilometer i timen. Hvis hastighetsforskjellen er mellom 15 og 30 km/t vil sammenstøt vanligvis oppstå, men med redusert skadeomfang.
City Safety fungerer også i mørke, men systemet vil kunne settes ut av spill i snøvær, tett tåke eller tungt regn.
Tekst & foto: Rune Dahl